VELKÝ TEST ELEKTROKOL: Špatné už nekoupíte, jsou jen dobrá a výborná

aktualizováno 
Redakce iDNES.cz testovala spolu s cyklistickým magazínem Elektrokola a servisem a prodejcem ekolo.cz vzorek elektrokol dostupných v roce 2018 na domácím trhu. Stále oblíbenější elektrokola lákají na zážitek z jízdy v terénu i na silnici, cyklistu přitom bez práce neodvezou. Které z těch letošních je nejlepší?

Velký test elektrokol 2018 | foto: Petr Štuka

Pro velký srovnávací test elektrokol 2018 jsme oslovili všechny dovozce a výrobce působící v tuzemsku. Ne všichni byli schopni nabídnout aktuální modely. Jedním z nejpříjemnějších důvodů pro tyto firmy byl fakt, že mají letošní kolekci vyprodanou. Modely ročníku 2019 sice mají definitivní podobu v technických specifikacích, nejsou však k dispozici v sériové podobě.

Prázdné sklady v případě modelů, kterými by se chtěli výrobci prezentovat, leccos naznačuje. Elektrokola jsou nejdynamičtěji se rozvíjející část cyklistiky. I přes elektrickou pomoc je pro většinu cyklistů elektrokolo především kolem. Potíže, které s nimi část cyklistů má, ani legislativa na tom už nic nezmění.

Fotogalerie

Loňskou výseč modelů, které jsme chtěli v testu prezentovat, jsme zúžili i s ohledem na situaci na trhu. Ačkoliv jsou stále žádána kola skládací a s nízkým nástupem, největší díl prodejů si mezi sebe dělí horská kola odpružená i s pevným rámem a kola trekingová.

Záměrně jsme vynechali kola s rychlostním limitem nad 25 km/h, test probíhal mimo veřejné komunikace, tam tyto stroje nepatří. Své místo však na trhu rozhodně má jako téměř rychlostně rovnoprávný dopravní prostředek, se kterým se v žádném případě nestanete brzdou provozu a naopak omezíte vytváření kolizních situací při předjíždění.

Chytré motory a intuitivní pomoc

Co test ukázal? Především potvrdil neustálý vývoj motorů a nastavení řídicích jednotek. Pryč je doba, kdy e-kola reagovala nepředvídatelně. Dlouhá prodleva při rozjetí a dlouhý doběh motoru po uvolnění tlaku na pedál jsou minulostí. K sametu automatické převodovky, jak ji známe z automobilů, je ještě daleko. Ale přiměřeným tlakem na pedály a především správným šlapáním lze jízdu učinit plynulou a maximálně komfortní. Přidejme k tomu dobře zařazený převod umožňující pracovat motoru v optimálních otáčkách a je tu komfort s dojezdem na horní hranici možností.

Výsledky testu odpružených horských elektrokol ZDE

Výsledky testu horských kol s pevným rámem ZDE

Výsledky testu krosových kol najdete ZDE

Dojezd byl i jedním z měřených parametrů a nutno říci, že měl k hodnotám deklarovaným výrobcem někdy daleko. Není to však záměrný klam. V extrémním terénu s maximální možnou asistencí a se zadáním „jet na doraz“ se ukázala všem horským kolům společná hodnota kolem 50 kilometrů, u krosů díky komfortnějšímu nastavení řídicí jednotky o pár kilometrů víc. S malou asistencí a předvídavým způsobem jízdy můžete najet i kilometry nad magickou stovku.

Mnoho z kol se možná se svým novým majitelem do míst, kde jsme jezdili, ani nedostane. Každý, kdo si jedno z testovaných kol domů pořídí, si může být jistý, že všechno pod tímto limitem jeho elektrokolo zvládne. Nejspíš začíná platit to, co u osobních vozů: jsou jen dobré a ještě lepší. Vybírejte podle svých požadavků, finančních možností a sympatií ke značce. 

VÝSLEDKY TECHNICKÉHO TESTU NAJDETE ZDE

Metodika testu

Dobrá metodika je pro objektivní test to nejdůležitější. V testu elektrokol se zaměřujeme na to, co nejvíce zajímá potenciálního majitele elektrokola – tedy reálný dojezd, chování při jízdě, obsluha e-kola a manipulace s ním. Všechny parametry ověřuje několik jezdců a jezdkyň s různými uživatelskými zkušenostmi.

V jízdním testu se zaměřujeme na otestování konkrétního kola ve všech situacích. Zvolili jsme jedenáctikilometrovou trasu v Krčském a Michelském lese, která kombinuje jak jízdu po asfaltkách lepší i horší kvality po rovině i ve stoupání, tak nabízí perfektní čistě trekingové úseky mlatových a kamenitých cest do stoupání i z kopce. Vyzkoušeli jsme i 1,5 km dlouhý singletrail s prudkým stoupáním i překážkami na cestě.

Jednotlivé úseky byly propojeny do okruhu a jednotlivá místa pro test konkrétní trasy byla testerům jasně definována. Po návratu na základnu tester vypnul elektrokolo, aby nebyl vliv na výsledný dojezd, a na mírně zvlněné trase cca 300 metrů vyzkoušel, jak lze konkrétní stroj použít i bez asistence elektromotoru.

Protože jsme testovali primárně dojezd elektrokol na maximální asistenci, kterou výrobce elektrokola nabízí, každý jezdec ujel na testovaném elektrokole jeden okruh, zpracoval hodnocení bodovým přídělem, kdy 5 bodů představovalo maximum, a pokračoval na jiném elektrokole další okruh. Tímto se na jednom modelu vystřídali muži i ženy s různou hmotností a jízdním stylem. Díky tomu můžeme publikovaný dojezd považovat za velmi objektivní, s dodatkem, že jde o kilometry uvedené na displeji kola, nikoli změřené přes GPS zařízení. Typicky je údaj změřený na kole vyšší o 1 až 5 % od skutečnosti.

První kolo jezdci absolvovali na „referenčních elektrokolech“ – městských modelech Agogs, aby každý z účastníků testu, kteří ještě na elektrokole neseděli, získal potřebný nadhled a objektivitu. Testeři hodnotili každé kolo ihned po dojezdu, tedy ve chvíli, kdy měli zcela jasné zážitky a dokázali popsat, co se jim na konkrétním modelu zdálo dobré a co ne.

Mezitím získávala redakce Elektrokol i audiozáznam jejich hodnocení. Odpovídalo se na dotazy: Jaký byl váš subjektivní pocit z jízdy – po rovině, z trekingové jízdy po šotolině, z terénní jízdy do prudkého stoupání. Dále jsme zjišťovali, zdali elektromotor zabíral rovnoměrně a plynule nebo příliš brzy, příliš pozdě, vypínal nebo „cukal“. U technických pasáží jsme se ptali, zda byl subjektivně výkon motoru dostatečný a dávkovaný přesně, nebo přicházel příliš pozdě a byl nedostatečný.

Další dotazy se týkaly hlučnosti a vibrací motoru, kde jsou mezi jednotlivými typy elektrokol značné rozdíly. Poslední hodnocený parametr se věnoval jednoduchosti či složitosti ovládání kola, protože každý účastník jej musel zvládnout sám zapnout a nastavit na něm maximální asistenci

Elektrokola -  průzkum

Elektrokola - průzkum

Po ukončení jízdního testu následoval technický a ergonomický test organizovaný experty v ekolo.cz. Každé elektrokolo bylo přesně zváženo, včetně pedálů, standardně dodávaného příslušenství (např. stojánky) a k testu použité baterie. Zcela vybité baterie (elektronika vypnula napájení kola) byly připojeny na výrobcem dodávanou nabíječku, která byla propojena s přesným wattmetrem. Proto vám přinášíme reálné informace o době nabíjení z 0 na 100 procent, což je zásadně ovlivněno jak kapacitou baterie, tak výkonem nabíječky. Rekordman v testu s kapacitou přes 600 Wh se 2A nabíječem dobíjel přes sedm hodin.

Změřili jsme celkovou reálnou kapacitu baterie – tedy energii, kterou si nabíječ odebral ze sítě. Zde je třeba počítat s režií nabíječky – odpadní teplo a ztráty vzniklé transformací 230 V AC a 42 V DC – což je cca 10 procent.  Pro referenci je uvedena i kapacita baterie, kterou uvádí výrobce. 

Při vracení baterie do elektrokola jsme hodnotili jednoduchost či komplikovanost manipulace s baterií. Rozdíly nás překvapily, protože některé baterie nebyly v kolech vůbec uzamčeny, u jiných byl zase přístup velmi komplikovaný či výrobce nedodal klíč. Pro praktické používání elektrokola to však je velmi důležité.

Dalším testem byla manipulace s elektrokolem, k čemuž posloužily schody, do kterých bylo nutné elektrokolo vynést a opět jej snést dolů. Každý je někdy nucen s elektrokolem manipulovat, což je jeho zásadní výhoda oproti skútru, kde to vzhledem k hmotnosti není možné. I v tomto bodě jsou mezi jednotlivými modely značné rozdíly, některé modely neměli testující jak uchopit a v tomto testu zcela propadly.

Posledním technickým testem bylo ověření skutečné rychlosti jízdy přes přesnou GPS. Protože v testu byla velká převaha konvenčních středových pohonů, až na výjimky (Easybike) byla všechna kola nastavena na provozní rychlost 25,0 – 26,2 km/h, což je v relaci procentní odchylky. Bohužel normu omezená rychlost naše jezdce na rovných úsecích spíše omezovala a většina by uvítala její zvýšení.

V případě jakýchkoli dotazů k metodice testování se obraťte na redakci časopisu Elektrokola nebo přímo na test@ekolo.cz.

Text: Jakub Ditrich, www.ekolo.cz

Vyjmutí baterie z elektrokola nebylo vždy tak snadné jako u modelu Shimano STEPS
Hmotnost je pro mnoho zájemců o elektrokola důležitým faktorem. Vážili jsme...
Manipulace s elektrokolem je velmi důležitá - často je třeba je snést třeba do...

Technický a ergonomický test elektrokol

Autoři:

Nejčtenější

Američan ignoroval zákaz. Navštívil izolovaný kmen, ten ho zřejmě zabil

Ilustrační snímek

Příslušníci indického kmene Sentinelců zřejmě zabili Američana, který se rozhodl navštívit jejich odlehlý ostrov v...

VIDEO: Na španělském ostrově Tenerife vlny zničily balkony hotelu

Vlny na Tenerife zničily balkóny hotelu (20.11.2018)

Obrovské vlny na španělském ostrově Tenerife poničily o víkendu přímořské hotely, ze kterých musela policie evakuovat...

VIDEO: Kyslík jen za příplatek. Vtipná instruktáž rozesmála cestující v letadle

Vtipná palubní posádka bavila celé letadlo

Bezpečnostní instrukce patří k nejnudnější části cestování před vzletem letadla. Zpříjemnit pasažérům dlouhou chvíli se...

Sova nic neuloví, tetřívek nepřeběhne. Nové sjezdovky škodí Krkonoším

Ilustrační snímek

Rok po vzniku Krkonošského národního parku se tam lyžovalo na 65 hektarech sjezdových tratí. Po více než padesáti...

Nejnebezpečnějšími zeměmi pro turisty jsou Afghánistán, Somálsko a Libye

Označení zemí z hlediska bezpečnosti. Nejbezpečnější země jsou označeny zelenou...

Organizace International SOS Control Risks aktualizovala světovou mapu zemí, kde hrozí cestovatelům největší nebezpečí,...

Další z rubriky

Jak zahlédnout srdce Vysočiny. Výlet za nejhezčími výhledy Žďárských vrchů

Východ slunce na Drátníku

Českomoravská vrchovina představuje nádherné a rozsáhlé území v srdci naší země. Pomyslnou střechou Vysočiny je oblast...

Tady je naštěstí ještě prázdno. Z moravské Vídně na neobjevenou Oslavu

Barokní most přes Oslavu a zámek v Náměšti

Pod vesničkou Vídeň na Českomoravské vrchovině začíná hluboké a přitažlivé údolí řeky Oslavy, podél níž vedou pohodlné...

Jak si užít český Island. Slavkovský les ukrývá i nejhezčí rozhlednu

Rozhledna na Krásenském vrchu bezpochyby patří k nejhezčím u nás.

Lesnatá náhorní plošina Slavkovského lesa mezi třemi lázeňskými městy v karlovarském kraji vás překvapí krásou a...

Najdete na iDNES.cz