Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pruša letí k nejzápadnějšímu bodu Evropy, sám stovky kilometrů nad mořem

  10:42aktualizováno  10:42
Vlakem dojel na nejvýchodnější bod Euroasijské pevniny, teď doletí na její nejzápadnější výspu. Jiří Pruša vyráží na další leteckou expedici, tentokrát směr Azorské souostroví.

Pilot Jiří Pruša na startu letecké expedice na Azorské ostrovy. (19. května 2015) | foto: Jindřich Ilem, Videolab.cz

Před třemi týdny stál u majáku Tokarevskij ve Vladivostoku na dálném východě, za týden by rád z letadla nafilmoval nejzápadnější bod evropského kontinentu - ostrov Flores v Azorském souostroví. Maják Tokarevskij leží osm a půl tisíce kilometrů od Prahy, na ostrov Flores je to z Prahy o skoro pět tisíc kilometrů méně.

Prušova už šestá letecká mise, na niž letí ve spolupráci s Cestováním iDNES.cz, začne odpočítávat hodiny a kilometry z itineráře v úterý 19. května, návrat do Příbrami pilot naplánoval na úterý 2. června.

Sledujte speciál Azorské ostrovy na Cestování iDNES.cz

Hlavička Azorské ostrovy

Nejzajímavější budou tentokrát čtyři dálkové přelety přes moře. Nejdelší z nich vede z portugalského Benavente na ostrov Madeira. Při bezvětří je to pět hodin letu nad otevřeným mořem, ostatně při této expedici Pruša pokoří vlastní „námořní“ rekord. „Při téhle misi strávím celkově nejvíce času nad otevřeným mořem, kde není žádný ostrov,“ říká.

Tedy žádný záchytný bod v případě potíží. Aby nehrozil zásadní problém, je potřeba precizně sledovat počasí. „Například protivítr o rychlosti 60 km/h let by let prodloužil až o hodinu a půl, což by se blížilo hranici doletu letadla,“ objasňuje pilot. Předpovědi rychlosti a síly větru nejsou moc spolehlivé, a tak je možné skutečný vývoj letu odhadnout až podle skutečné situace ve vzduchu. „Silný protivítr v první polovině cesty znamená, že se prostě vrátím. Pokud se dostanu za bod návratu, musím pak doletět až do cíle,“ říká lakonicky. 

Letadlem na Azorské ostrovy

K tomu, aby doletěl a splnil vytčené cíle, mu slouží kromě letadla i technika. Čtyři kamery, fotoaparát, satelitní telefon, tablet a spousta drátů, nabíječek a baterií. K tomu už zmíněný záchranný člun a vesta, sekyrka, železná zásoba jídla, náhradní oblečení. A pochopitelně mapy.

Jiří Pruša poletí sám. „Na takovouhle cestu bych v žádném případě nikoho dalšího nevzal. A ne jen proto, že by se do letadla nevešel – sedadlo spoluletce totiž obsadí záchranný člun - ale hlavně proto, že ne každý tak dlouhý let nad otevřeným mořem dobře snáší. Sám jsem si na to musel nějakou dobu zvykat,“ vysvětluje. 

Hlavním cílem letu je tentokrát především let sám. „Chci doletět tam i zpátky,“ konstatuje pilot. Komplikace jako v Gruzii, kde mu úřady zakázaly přelet Kavkazu, by hrozit neměly, jen je v této části Evropy někdy složité vysvětlit, že jeho Dynamic WT-9 není ultralight. Ty totiž na některá letiště ve Španělsku a Portugalsku nesmí, takže se nejspíš jako obvykle v těchto končinách tu a tam nevyhne složitému vysvětlování.

Knihy Jiřího Pruši

Stáhněte si e-knihy Jiřího Pruši na Knihy.iDNES.cz.

Pruša knihy Nebe nad Evropou

Knihy z expedic

Pruša chce obletět postupně všechno, co mu v Evropě přijde zajímavé. Ostrovy, pohoří, sopky, města. „Pokud se tomu říká sen, tak ano, mám tenhle sen,“ svěřuje se. Za sebou má let na Kanárské ostrovy a zpět, expedice Ostrovy Severního, Baltského, Jaderského a Egejského moře. Letos v zimě filmoval z letadla alpská lyžařská střediska. Všechny expedice najdete na Cestování iDNES.cz. 

Na jaře absolvoval ještě jednu výpravu, pro něj netypicky vlakem. „S režisérem Petrem Nikolaevem připravujeme film o československých legionářích v Rusku, museli jsme se tedy vydat po jejich stopách,“ vysvětluje. Při této misi stanul u již zmíněného majáku Tokarevskij ve Vladivostoku.

Jiří Pruša létá pro Cestování iDNES.cz

Přečtěte si také články z expedic Na Kanárské ostrovy a zpět, Ostrovy Severního, Baltského, Jaderského a Egejského moře.

Plánovaná trasa letu

plánovaná cesta na Azorské ostrovy

plánovaná cesta na Azorské ostrovy

Příbram – Frankfurt – Štrasburk – Grenoble – Zaragoza – Benavente – Madeira – Azorské ostrovy – Madeira – Sevilla – Gibraltar – Almeria – Sabadell – Marseille – Torino – Příbram

Celkový čas letu bude kolem 60 hodin a spotřeba je asi 18 litrů za hodinu, takže celkem asi 1100 litrů. Celková délka trasy cca 10 000 km.

O letadle Dynamic

Pilot Jiří Pruša

pilotuje malá sportovní letadla již řadu let. Pro iDNES.cz létá pravidelně. Díky němu jsme ze vzduchu mapovali povodně 2012 či absolvovali let do Chorvatska po trase českých motoristů. Nyní z nebe mapuje po evropských ostrovech také hranici Evropy a Asie, pohoří Kavkaz. Více o Jiřím Prušovi na jeho webu www.prusa.org

Jiří Pruša, bloger iDNES.cz a pilot malého letadla

Jiří Pruša poletí dvoumístným dolnoplošníkem Dynamic WT-9 s imatrikulací OK-LEX. Výkon motoru jeho letadla je 73,5 KW (100 HP) a cestovní rychlost je 200-250 km/h.

Dynamic se vyrábí ve dvou verzích, Pruša létá tou vyšší (LSA – Light Sport Aircraft) do 600 kg, protože ta může mít mezinárodní imatrikulaci a létat nad mořem. Nepotřebuje speciální souhlas při letu do cizích zemí, který vyžadují ultralehká letadla a hlavně má nádrže, se kterými vydrží letadlo ve vzduchu sedm hodin.

Na letadle jsou celkem tři kamery podvěšené pod křídly a zádí letadla, každá z nich dokáže snímat přes dvě hodiny záznamu. Letadlo je vybaveno záchranným systémem – vystřelovacím padákem, který lze použít v kritické situaci k záchraně posádky. Při využití tohoto padáku však dochází ke zničení letadla. Využít lze do minimální výšky cca 300 metrů nad zemí. 

Poskytovatelem technologie pro sledování aktuální polohy letadla je společnost Data Rail Czech Republic a.s, specialista na sledování polohy po Evropě se pohybujících objektů. Zabývá se i monitorováním pohybu standardních kontejnerů, systémy řízení dopravy i přístupem k internetu pro cestující.

Letadlo také disponuje systémem pro sledování polohy, díky němuž můžete na mapě v našem speciálu vidět, kde se právě skutečně nachází. Pro případ nutnosti přistání na vodu má pilot k dispozici záchrannou vestu a speciální člun, obojí s automatickým nafukováním.

Ke komunikaci polohy na moři/zemi mimo letiště má pilot k dispozici vysílačku na leteckých frekvencích (118-135 MHz), satelitní telefon pracující kdekoliv na zeměkouli a běžný mobilní telefon. Navíc pak tři zdroje signálního světla – baterky.

Kdo je Jiří Pruša

Létání je jeho život. Po několikaletém působení na manažerských postech v ČSA a mezinárodní letecké organizaci IATA v Ženevě se věnuje leteckému byznysu v soukromé sféře. Založil pobočku globálního distribučního systému letenek Galileo pro střední a východní Evropu. Kromě toho manažersky vede letecký časopis Flying revue a létá pro radost na sportovních letadlech. 

Jiří Pruša před startem směr Alpy a Jadranské a Egejské moře

Jiří Pruša před startem směr Alpy a Jadranské a Egejské moře

S režisérem Petrem Nikolaevem připravuje hraný velkofilm o československých legionářích. V dubnu se kvůli nasátí atmosféry míst, kde legionáři před sto lety operovali, společně vydali po jejich stopách na Transsibiřské magistrále.

V posledních letech úzce spolupracuje s iDNES.cz. Od první větší spolupráce, kdy společně mapoval cestu Čechů do Chorvatska, odletěl pro iDNES.cz již několik exkluzivních expedic, například nad Baltské či Severní moře. Záznamy z jeho cest po Africe, Novém Zélandu či kolem Manhattanu najdete na jeho blogu. Je ženatý, má dvě dospělé dcery.

Jiří Pruša rovněž vydal ojedinělou knihu Abeceda reálného socialismu, z jeho leteckých cest mu vyšlo už několik knih na portále Knihy iDNES. V lehkým perem napsané knize Chytré létání (kmotrou byla Tereza Maxová) se běžný cestující dozví vše potřebné o tom, jak funguje letecká přeprava a hlavně to, jak se co nejjednodušeji a beze ztrát přesunout z bodu A do bodu B, aniž by při tom utrpěl šok z cestovní logistiky.

Mezi své nejzajímavější letecké cesty řadí cestovatel kromě evropských expedic například průlet New Yorkem, přelet Niagarských vodopádů, průlet nad Grand Canyonem, přelet Los Angeles a San Franciska nebo let do Key West – nejjižnějšího bodu kontinentálních USA. Dvě cesty přes Jižní Afriku, Namibii, Botswanu, Tanzanii – 2010 a 2011 – s přeletem pouští Namib a Kalahari, létáním nad Viktoriinými vodopády nebo letem kolem Mysu Dobré naděje a nejjižnějšího bodu Afriky. Také let na Kypr i týdenní let za polární kruh s létáním nad největšími ledovci a fjordy Norska v roce 2013. 

Autor:




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.