Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za sebou má 9 000 km nad Severním mořem, nyní už je zpět v Příbrami

  16:44aktualizováno  16:44
Divukrásné ostrovy severní Evropy má za sebou, dnes Jiří Pruša přistál po devíti tisících kilometrech a čtyřiačtyřiceti hodinách ve vzduchu na mateřském letišti v Příbrami.

Fotogalerie

Jaký hlavní dojem si odnášíš z druhé etapy projektu Evropa z nebe?Ostrovy v Severním moři jsou velmi odlišné od těch na jihu Evropy. Charakterizuje je divukrásné drsné pobřeží tvořené často rozervanými několik desítek metrů vysokými skalami, podobně divoké počasí. Překrásné ostrovy kolem Skotska, Shetlandy i Faerské ostrovy se mi navíc díky počasí podařilo i podrobně nafotit.

Počasí je přitom v této části Evropy velkou sázkou do loterie. Na Faerských ostrovech například s oblibou říkají, že zde můžete zažít čtyři roční období v jednom dni. Tak rychle a tak hodně se tam počasí mění. I proto je můj hlavní dojem z této etapy ten, že mi až obdivuhodně vyšlo počasí. 

On-line: Ostrovy Severního moře

Evropské ostrovy z výšky

Evropské ostrovy z výšky

Prohlédněte si fotografie a videa z desetidenní cesty pilota Jiřího Pruši nad ostrovy Severního moře s letounem Dynamic WT-9 (OK-LEX).

Kromě Fríských ostrovů, kterým jsem se z části dnes musel vyhnout kvůli místním bouřkám, jsem bez problémů mohl letět, fotit i filmovat vše, co jsem si naplánoval, což mě opravdu nadchlo. A to včetně Faerských ostrovů – jistotu, že se mi tam podaří přistát, jsem přitom měl až deset minut před přistáním.

Nejzajímavějším zážitkem bylo asi přistání na pláži…
Bezpochyby. Přistání na letišti na ostrově Barra, jehož přistávací dráha leží na pláži a přistát se na ní dá pouze při odlivu nebo nízkém přílivu, bylo i pro mě neobyčejnou zkušeností. Najít dráhu byla i přes veškerou přípravu docela detektivka. Pokyn dispečera zněl najít markery, tedy orientační tyče začátku a konce dráhy.

Ovšem z letadla najít dva kilometry od sebe vzdálené ne právě vysoké tyče bez jakékoli signalizace není zrovna jednoduché. Když jsem je našel, i samo přistání bylo docela drsné. 

Stáhněte si palubní deník

Jak probíhala cesta Jiřího Průši na Kanáry a zpět? Stáhněte si e-knihu na Knihy.iDNES.cz.

jiří průša e-kniha

Věděl jsem, že se tu přistává na pláži, že ale budu přistávat do vody, to jsem nečekal. Jak ostatně čtenáři mohli vidět na videu z přistání, vody a hlavně bláta a kamínků bylo dosti divoké. Už jsem pro své letadlo v Příbrami objednal pořádné čištění.

Kdy bude expedice pokračovat třetí etapou?
Rád bych pokračoval v srpnu. Během této etapy mám v plánu obletět ostrovy Baltského moře – Německo, Švédsko, Finsko, Rusko, Pobaltské republiky. Je to moc zajímavá, ale také velmi opomíjená a tedy neznámá část Evropy. Těším se, že se při ní zase sejdeme se čtenáři iDNES.cz.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.