Ve čtvrté, poslední etapě projektu Evropské ostrovy z nebe má pilot Jiří Pruša v plánu doletět přes Čechům známé ostrovy Jaderského pobřeží až k Bosporu (pokud získá svolení tamních úřadů), na hranice Evropy a Asie. Cestou k němu zmapuje také ostrovy Egejského a Iónského moře. Jeho Dynamic se z příbramského letiště zvedne v úterý 30.září 2014.
Plánovaná trasa letu
Jihovýchodní část expedice vede takto: Příbram – Portorož – Losinj – Brač - Tivat – Korfu - Zakynthos – Messalogi – Megara – Kythira - Sitia – Rhodos – Kos - Samos – Mykonos - Santorini – Paros - Syros – Skiathos - Lesbos – Thessaloniki - Kavala – Velko Tarnovo - Sibiu – Kamenica – Příbram.
Kdo je Jiří Pruša
Letecké dopravě a sportovnímu letectví se věnuje celý život. Po působení na manažerských postech v ČSA a mezinárodní letecké organizaci IATA v Ženevě létá pro radost na sportovních letadlech. Nějaký čas létal také na paraglidu, ale poté, co si naštípl obratel a pár žeber, další létání na paraglidu opustil. Záznamy z jeho cest po Africe, Novém Zélandu či kolem Manhattanu najdete na jeho blogu.
Videa a zážitky nad evropskými ostrovyStáhněte si e-knihy o létání od Jiřího Pruši na Knihy.iDNES.cz. |
Absolvoval Vysokou školu ekonomickou v Praze. Poté absolvoval postgraduální právnické studium a v roce 2013 dokončil studium klinické dietologie na britské Stonebridge College.
V letech 1995-1999 byl pak viceprezidentem ČSA pro marketing odkud odešel plně do soukromé sféry, kde se pohybuje dodnes. Nyní spolu s režisérem Petrem Nikolaevem přípravuje film o čsl. legionářích. Současně se věnuje létání, fotografování a psaní. Je ženatý, dvě dospělé dcery.
Mezi svoje nejzajímavější letecké cesty řadí několik cest po USA 2009-2012 zahrnující například průlet New Yorkem, přelet Niagarských vodopádů, průlet nad Grand Canyonem, přelet Los Angeles a San Franciska nebo let do Key West – nejjižnějšího bodu kontinentálních USA. Dvě cesty přes Jižní Afriku, Namibii, Botswanu, Tanzanii – 2010 a 2011 – s přeletem pouští Namib a Kalahari, létáním nad Viktoriinými vodopády nebo letem kolem Mysu Dobré naděje a nejjižnějšího bodu Afriky. Také let na Kypr i týdenní let za polární kruh s létáním nad největšími ledovci a fjordy Norska v roce 2013.
Pilot Jiří Prušapilotuje malá sportovní letadla již řadu let. Pro iDNES.cz létá pravidelně. Díky němu jsme ze vzduchu mapovali povodně 2012 či absolvovali let do Chorvatska po trase českých motoristů. Nyní z nebe mapuje evropské ostrovy. Více o něm na jeho webu www.prusa.org. |
Pro Cestování iDNES.cz letěl také s editorem blogů Janem Dvořákem po trase, kudy jezdí do Chorvatska čeští turisté.
Jiří Pruša vydal ojedinělou knihu Abeceda reálného socialismu, letos mu vyšly už tři knihy na portále Knihy iDNES. Lehkým perem napsanou knihou Chytré létání, v níž se běžný cestující dozví vše potřebné o fungování letecké přepravy včetně praktických informací, jak se co nejjednodušeji a beze ztrát přesunout z bodu A do bodu B, a pak dvě knihy plné podrobných reportáží, fotografií a videí z první a druhé etapy Na Kanárské ostrovy a zpět a Ostrovy Severního moře. Jako e-kniha právě vychází i srpnové Ostrovy Baltského moře.
Osobní stránky Jiřího Pruši najdete na www.prusa.org, jeho knihy si můžete stáhnout na Knihy iDNES.cz.
O letadle
Jiří Pruša poletí dvoumístným dolnoplošníkem Dynamic WT-9 s imatrikulací OK-LEX. V kokpitu bude sám. Výkon motoru jeho letadla je 73,5 KW (100 HP), průměrná spotřeba paliva 18 litrů na hodinu. Cestovní rychlost je 200-250 km/h. Odhaduje, že na téměř 9 000 kilometrů bude potřebovat 850 litrů naturalu 95 nebo leteckého benzinu AVGAS 100 LL.
Dynamic se vyrábí ve dvou verzích, Pruša létá tou vyšší (Light Sport Aircraft) do 600 kg, protože ta může mít mezinárodní imatrikulaci a létat jak nad mořem, tak také bez dalších povolení do jakýchkoliv cizích zemí.
Na letadle má tři kamery Garmin Virb Elite s vestavěným GPS modulem, jednu pod každým křídlem a jednu na zádi (ostruze) letadla, všechny dokáží snímat až dvě hodiny záznamu.
Letadlo je vybaveno záchranným systémem – vystřelovacím padákem, který lze použít v kritické situaci k záchraně posádky. Při využití tohoto padáku však dochází ke zničení letadla. Využít lze do minimální výšky cca 300 m nad zemí. V případě nouzové situace nad ale mořem není jeho využití vhodné a je lepší co nejbezpečněji přistát na hladinu.
Sledujte speciál Ostrovy Jaderského a Egejského moře na Cestování iDNES.cz |
Poskytovatelem technologie pro sledování aktuální polohy letadla je společnost Data Rail Czech Republic a.s, specialista na sledování polohy po Evropě se pohybujících objektů. Zabývá se i monitorováním pohybu standardních kontejnerů, systémy řízení dopravy i přístupem k internetu pro cestující. |
Letadlo je vybaveno systém pro sledování polohy, díky němuž můžete na mapě v našem speciálu vidět, kde se právě skutečně nachází. Pro případ nutnosti přistání na vodu má pilot k dispozici záchrannou vestu a speciální člun – obojí s automatickým nafukováním.
Ke komunikaci polohy na moři/zemi mimo letiště má pilot k dispozici vysílačku na leteckých frekvencích (118-135 MHz), satelitní telefon pracující kdekoliv na zeměkouli a běžný mobilní telefon. Navíc pak tři zdroje signálního světla – baterky.