Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


FÓRUM: Ať kritici cyklopruhů nabídnou alternativu, hájí se úřad Prahy 10

aktualizováno 
"Na iDNES.cz byl nedávno publikován článek pana Víta Štěpánka, který kritizuje vedení pražských cyklopruhů mezi chodníkem a jízdním pruhem pro automobily. Má pocit, že takto je to nebezpečné a za příklad si vybral Záběhlickou ulici v Praze 10," napsala Ivana Cabrnochová, místostarostka Městské části Praha 10 pro oblast územního a strategického rozvoje.

Konec cyklopruhu na silnici v Michli | foto: Vít Štěpánek, pro iDNES.cz

"Autor by toužil po tom, aby se v Praze jezdilo jako ve Vídni, totiž na chodníkových stezkách. Zapomíná však na to, že významná část Prahy vznikla buď na půdorysu středověkého města nebo podle regulačních plánů, které jednoduše nepočítaly se současnou intenzitou automobilového provozu a už vůbec ne s cyklisty. Jinými slovy, zejména šířka většiny chodníků neumožňuje, aby se zde mohli ještě objevit cyklisté.

Příčí se mi představa vyslat cyklisty mezi chodce, protože chodník má sloužit zejména k bezpečné chůzi. Navíc, a to je i na záběrech pana Štěpánka v přiloženém videu jasně patrné,  chodník dále zužují lampy veřejného osvětlení nebo dopravní značky. Skutečně by autor chtěl vyslat dopravního cyklistu do tohoto slalomu mezi překážkami, kde se bude potkávat s dětmi, důchodci, osobami vycházejícími z domů... a kde prakticky na každém křížení s boční ulicí bude sesedat a rozhlížet se, jestli může bezpečně přejet podél přechodu?

Alternativou samozřejmě je naprostá přestavba veřejného prostoru ulic tak, aby dopravní značky nebo osvětlení byly umístěny na budovách, čímž by odpadla potřeba stavět na chodník nejrůznější sloupky a další bariéry. Dovedu si představit, že k této přestavbě časem dojde. Nyní například v Praze 10 připravujeme rekonstrukci ulice Moskevská a jednou z našich priorit je právě radikální omezení překážek ve veřejném prostoru. Taková opatření však nestojí stokoruny ani tisíce, ale miliony. Smysl má také rozšiřovat dopravně zklidněné zóny TEMPO 30, kde díky pomalejší jízdě automobilů je i pohyb cyklistů bezpečnější.

Pro trasu A23 v oblasti Záběhlic již existuje projekt, který ji má významným způsobem vylepšit. Politici a úředníci samozřejmě vidí problémy v cyklodopravě, ale ne vždy mohou uskutečnit zdánlivě ideální představy cyklistů toužících po jízdě na oddělených stezkách. Na řadě míst oficiálnímu vedení trasy ve zklidněné oblasti (tj. oficiálně financované trasy se stavebním povolením a kolaudací) brání vlastnické vztahy. To je třeba případ oblasti Slatin, přes které by šlo křižovatku pod Bohdalcem bez problémů objet. Slatiny však jsou zasaženy restitučním problémem, kde na řadě míst potřebné pozemky vlastní desítky lidí převážně v hluboce důchodovém věku. Získat souhlas všech k vedení oficiální trasy je prakticky nemožné. Jinde jsou zase majiteli pozemků různé státní organizace, se kterými je bídná komunikace, někde jde dokonce ještě o majetek socialistických státních podniků v likvidaci.

ČTĚTE

Každý cyklista (stejně jako každý řidič) si musí být vědom svých schopností. Kdo je smělý dopravní jezdec se zkušenostmi v městském provozu, tomu cyklopruhy mezi auty a chodníkem nevadí. Rodina s dětmi však na křižovatku Bohdalecká x Záběhlická nepatří. Cyklista není nucen jet po červeném cyklopruhu společně auty - tak jako motorista nemusí při cestě do Brna nutně použít dálnici D1. Na webu http://mapa.prahounakole.cz si lze najít neznačené doporučené trasy, které nejsou do mapy umístěné cykloteoretiky, ale cyklisty z praxe."

Reakce autora článku a stálého spolupracovníka iDNES.cz Víta Štěpánka

Snahou série článků na téma nebezpečná cyklomísta v Praze bylo poukázat na typově špatná řešení cyklodopravy v Praze. Trváme na názoru, že vedení cyklopruhu při okraji vozovky – místy mezi vozovkou a zastávkou autobusu apod. – je vzhledem k bezpečnosti špatné řešení a jsme přesvědčeni, že pokud se k tomuto řešení přistoupilo (třeba z důvodu omezeného rozpočtu), bývalo by bylo lepší nevyznačovat nic. Ještě horší je cyklopruh bez avíza ukončit před křižovatkou, jako se to děje na inkriminovaném místě.
 
Jsme si vědomi toho, že ne všude je řešení typu "cyklopruh na chodník" možné. Tam, kde to možné je, tak musí být každopádně oddělený prostor pro chodce a cyklisty, tedy barevně. Praxe známá z mnoha měst západní Evropy. Pak "slalom mezi překážkami a chodci", který zmiňujete, nehrozí.
 
Váš argument o historickém jádru, regulačních plánech a vytváření organismu města v dobách, kdy se s cyklisty samozřejmě nepočítalo, ale musíme odmítnout. Vídeň, Amsterdam, Mnichov či Kodaň a desítky dalších, též historických měst, na tom nejsou jinak, a přesto je tam cyklodoprava vyřešena mnohem lépe než v Praze.
 
K Vašemu poslednímu odstavci, kde uvádíte, že "cyklista není nucen jet po červeném cyklopruhu...": zákon č. 361/2000 (tzv. silniční zákon) v paragrafu č. 57 tuto povinnost bohužel nařizuje. Doslova se v něm praví, že "... je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty... je cyklista POVINEN ho použít". I z tohoto pohledu, tedy právního, je řešení křižovatky v Záběhlicích nedokonalé.
 
Závěrem Vás chceme ujistit, že předmětný díl seriálu o cyklodopravě v Praze nebyl zaměřen cíleně proti vaší městské části. Podobných míst se v Praze bohužel najde víc než dost. Budeme rádi, když náš seriál přispěje k odstranění či nápravě problémových míst.

Autoři: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Karaoke z Islandu
Přijeďte a zlomíte si jazyk. Nejtěžší karaoke píseň má přilákat turisty

Že je váš rodný jazyk komplikovaný a turisté vás nedokážou ve vaší řeči ani pozdravit? Udělejte z toho výhodu. Originální karaoke písnička s komplikovanými...  celý článek

V Kerkyře na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě
VIDEO: Káva a letadla nad hlavou. Pohodová atrakce na řeckém ostrově

Na Korfu je jedna z nejmenších přistávacích ranvejí v jižní Evropě. Piloti musí mít speciální výcvik, neboť z jedné strany je moře a z druhé nejvyšší hora...  celý článek

Sedlo Zbojská
Divoký výlet do historie. Malý Slovenský ráj zbojníka Jakuba Surovca

Ve stínu legendárního Juraje Jánošíka působil v 18. století na Slovensku zbojník nemilosrdného jména Jakub Surovec. Jeho domovským rajonem byla oblast...  celý článek

Před letošní cestou na Gašerbrum I. měl obavu, zda v něm výstup nerozvíří...
Bál jsem se, že na Gašerbrumu najdu parťákovy ostatky, říká Marek Holeček

Letos poprvé vylezl jihozápadní stěnou na osmitisícovku Gašerbrum I. Před čtyřmi lety tam při druhém společném pokusu tragicky zahynul jeho parťák Zdeněk...  celý článek

Pokuta za porušení zákazu kouření na thajských plážích může dosáhnout až 100...
Za cigaretu u moře pokuta 60 tisíc. Thajsko zakazuje kouření na plážích

Jedna z nejpopulárnějších turistických destinací zavádí od 1. listopadu zákaz kouření na vybraných plážích. Thajský turistický úřad k zákazu přistoupil poté,...  celý článek

Další z rubriky

Ke Zvíkovu se to dá vzít po vodě. Parníky jsou na cyklisty zvyklé.
Na kole za Švejkem a starým dědou Homolkou. Super výlety v okolí Písku

Jižní Čechy jsou bezesporu krásnou krajinou, ve které hraje prim malebnost a prostota. Čekají tu na vás zurčící řeky, rybníky přeplněné kapry, prosluněné lesy...  celý článek

„Dnes už jsou bicykly o něčem jiném. Mají kola 29 palců, všechno je lehké z...
Hurikán, přepadení a 107 defektů. Jako první Čech objel svět na kole

Deset let příprav, tři roky dobrodružného cestování a pak dvě desítky let vzpomínání. V září uplyne 20 let od chvíle, kdy jeden z nejznámějších českých...  celý článek

Ukázkové roubenky dodávají Vysokému nad Jizerou krkonošský horský ráz.
Relax na kole. Pohodové putování krajinou malebných Jizerek

Prázdniny, horké dny a doba dovolených jsou za námi, dostavilo se babí léto a barevný podzim. Sedět doma v krásných podzimních dnech by byl hřích, takže pokud...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.