Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Praha, peklo cyklistů. Jak se probojovat Michlí a nezemřít

  10:20aktualizováno  10:20
Při jízdě na kole z jihovýchodního okraje metropole do centra, třeba z Hostivaře či Jižního Města, nestojí v cestě žádné větší terénní překážky, cyklistům by se tady mohlo žít docela dobře. Když se však přiblížíte na rozhraní Záběhlic a Michle, narazíte na nepříjemný problém. Přitom by stačilo málo a křižovatkou ulic Chodovská/Záběhlická by se dalo projet docela dobře.

Praha, peklo cyklistů

Cyklotrasa A23, respektive A41, od betonové hradby Jižního Města mírně klesá do údolí Botiče a ve starých Záběhlicích se přimyká k ulici Záběhlické. Cyklopruh je tu sice vyznačený, ale opět vede nevhodně při pravém kraji vozovky, tedy mezi auty a chodníkem. A v prostoru, kde ulice podchází Jižní spojku, se pruh vyhrazený pro cyklisty "slévá" s preferenčním pruhem pro autobusy.

Řešení by přitom bylo nasnadě: vést cyklopruh po téměř nevyužívaném chodníku (provoz pěších je tu v podstatě nulový, protože kolem nestojí skoro žádné domy) a kus problému by byl pryč.

Skutečná lahůdka ale přichází pod Bohdalcem, před křižovatkou ulic Záběhlické a Chodovské. U autobusové zastávky vede cyklopruh mezi výklenkem pro autobus a jízdní dráhou pro auta a ihned poté bez avíza končí. Pokud se budete držet cykloznačení, ocitnete se tedy bez varování přímo mezi automobily. Běžte si to v hustém provozu, který je tu přes den skoro pořád, na kole zkusit. Napřed vás navigace nasměruje mezi čadící autobus a auta, a pak se ocitnete rovnou mezi automobily, můžete leda tak zkusit "vyskočit" na dosti vysoký chodník. Pokud se o vás tady nějaký řidič takříkajíc otře, těžko mu to mít za zlé. Nejspíš to udělal nechtě, prostě jen "respektoval značení".

Cyklopruhy na chodník, ne na okraj vozovky

Záběhlické úzké hrdlo je klasickým případem špatně vedeného cyklistického pruhu. Tam, kde není možné vést cyklotrasu úplně mimo komunikace, měl by cyklopruh být pokud možno na chodníku (v jeho levé části, směrem k vozovce). Musí být barevně vyznačený, aby bylo jasné, kde je koridor pro pěší a kde se pohybují cyklisté. Toto řešení sice předpokládá určité úpravy hlavně při nájezdech na chodník, nejde však o velké investice a jako celek je to funkční. A taky vyzkoušené např. v Amsterdamu, Berlíně, Kodani a desítkách dalších západoevropských měst.

Varianta, kdy cyklopruh, byť barevně odlišený, vede při pravém kraji frekventované vozovky u chodníku, je z principu špatná: mnoho řidičů aut cyklopruh stejně nerespektuje, zvlášť pokud ho vymezují pouze špatně viditelné piktogramy. Okraj vozovky u chodníku je navíc téměř vždy zaneřáděný špínou, kamínky odhozenými od aut a často i dalším neřádem, čímž se riziko defektu či uklouznutí dramaticky zvyšuje. Bohužel právě toto špatné řešení se v poslední době v Praze objevilo na mnoha místech. Škoda!

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Panorama Nepomuku s neodmyslitelnou kulisou Zelené hory.
Krajinou Černých baronů a milované historie. Cyklotoulky okolím Nepomuku

Zvlněná a přátelská krajina luk, polí a remízků v okolí Nepomuku byla osídlená generacemi předků, jejichž dávné působení můžeme pocítit v drobných i...  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Zdevastovaná zastávka Medzilaborce-město
Dobre tu už bolo. Bizarní svět kolem Lupkovského tunelu na Slovensku

Pokud máte dojem, že tunely souvisí s politikou, pak pro Lupkovský tunel na severovýchodním Slovensku to sedí stoprocentně. Po několikaleté pauze přes něj...  celý článek

Další z rubriky

Výhled z Velkého Javorového
Pět tipů, jak se v Beskydech pěkně zřídit na horském kole

Žádný strach, nehodláme vás posílat sjíždět nejhlubší a nejprudší beskydské rokle. Ale pokud si na cyklovýletech vedle kochání zároveň rádi dáte do těla, mohly...  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Bratislavský hrad je po právu hlavní dominantou.
Cyklovýlet okolím Bratislavy: 40 kilometrů naplněných pohodou a vínem

Poloha na Dunaji, poblíž Podunajské nížiny z jihovýchodní strany a Malých Karpat ze severní strany, právem dělá z Bratislavy skvělou turistickou destinaci. A...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.