Ministr obrany Nelson Jobim na tiskové konferenci v Riu de Janeiru prohlásil, že trosky, které objevila pátrací letadla brazilského vojenského letectva, patří bezpochyby francouzskému airbusu.
Trosky plavaly zhruba 600 až 650 kilometrů severovýchodně od břehů brazilského souostroví Fernando de Noronha, tedy poblíž místa, kde byl s letounem naposledy navázán kontakt. Jsou mezi nimi kovové části a sedačky z letadla, uvedl mluvčí brazilského letectva plukovník Jorge Amaral v televizním vysílání.
Podle mluvčího narazili letci na trosky v 5:25 ráno místního času. Zahlédli prý nejprve sedadlo a pak i oranžové bóje, drobné bílé předměty a stopy po oleji. Zbytky ležely asi v 60kilometrové vzdálenosti od sebe. Letci v oblasti nenarazili na žádnou stopu po přeživších, napsal brazilský server Correio Braziliense.
Ačkoli důkazy neexistují, má se za to, že nehodu nikdo nepřežil. Také úřady už o seznamu cestujících mluví jako o seznamu obětí a pátrání se soustřeďuje na hledání trosek letadla.
SNÍMKY Z DRUŽICE: AIRBUS ASI BOUŘKU PŘELETĚT NEMOHL, ŘÍKÁ METEOROLOŽKA |
"Pátrání stále pokračuje, těch zbytků bylo velmi málo ve srovnání s velikostí letadla," řekl dříve Amaral s tím, že torza zatím nebyla vyzvednuta z vody. S jejich výlovem by mohly pomoci obchodní lodě, které se v oblasti pohybují. Brazilské námořnictvo i s helikoptérou dorazí na místo nejdříve ve středu.
Airbus vysílal automatický signál celé 4 minuty
Let AF 447 mířil v neděli v noci z Ria de Janeira do Paříže. Po necelých čtyřech hodinách však přestal komunikovat s letovými kontrolory a zmizel z radarů. V té době byl přes pět set kilometrů od pobřeží. Co přesně se stalo, není zatím jisté.
Podle dosavadních informací letoun nad Atlantikem vletěl do silné bouře a zasáhly ho turbulence, po patnácti minutách začal stroj vysílat automatickou zprávu hlásící elektrické zkraty. Hlášení trvala čtyři minuty a s posádkou se celou tu dobu nepodařilo navázat spojení.
čtěte: Místo, kde airbus zmizel v moři, leží pár set kilometrů od ráje UNESCO |
"Je pravděpodobné, že k pádu do Atlantiku došlo chvíli po těchto hlášeních," uvedl generální ředitel Air France Pierre-Henry Gourgeon podle stanice CNN.
Podle odborníků skutečnost, že letoun nevyslal nouzový signál, naznačuje, že se odehrálo něco velmi rychlého. "Na palubě se muselo stát něco katastrofálního, co přinutilo letadlo sletět na moře, ať už při kontrolovaném nebo nekontrolovaném pokusu," poznamenal letecký analytik Chris Yates.
Závod s časem
Dva Slováci byli z Městečka
|
Francouzský ministr pro udržitelný rozvoj v dopravě Jean-Louis Borloo dnes podle deníku Le Figaro zdůraznil, že nezbytné se zaměřit na pátrání po černých skříňkách. Ty jsou podle něj nejspíše v extrémní hloubce.
"Bojujeme s časem, protože (dvě černé skřínky) vydávají detekční signál jen třicet dní," vysvětlil Borloo s tím, že vyzvednutí bude nesmírně komplikované. Skříňky se obvykle aktivují, jakmile se k nim dostane voda. Pátrací týmy se jim ale musí přiblížit na zhruba 1,2 až 1,5 kilometru, aby mohly jejich signál zachytit.
Pokud vojáci nenajdou žádné živé pasažéry, půjde o nejhorší letecké neštěstí v 75leté historii Air France.