Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Severní Korea plánuje nové turistické město s podmořským hotelem

aktualizováno 
Severní Korea chystá další ambiciózní stavební projekt. Přístav Wonsan na východním pobřeží se má proměnit v "turistické město", mimo jiné i s podmořským hotelem. Píše o tom britský list The Guardian s odvoláním na severokorejský státní týdeník vydávaný v angličtině The Pyongyang Times.

Severní Korea, Wonsan - vizualizace plánovaného letiště | foto: PLT PLANNING & ARCHITECTURE LTD

Na poloostrově Kalma má vzniknout podmořský hotel, květinový park, mezinárodní konferenční sál, výstavní sál a stadion. V centru města pak má vyrůst "velký počet mrakodrapů a dalších budov v moderním stylu".

Zprávy o novém rozvojovém programu pro Wonsan přicházejí jen dva měsíce poté, co výkonná ředitelka Světového programu pro výživu (WFP) Ertharin Cousinová řekla reportérům v Soulu, že programy pomoci KLDR ohrožuje kritický nedostatek financí.

Hladoví Korejci a podmořský hotel

"To poslední, co hladoví Severokorejci potřebují, je podmořský hotel, který přivítá první hosty přinejlepším za několik let," uvedl Joshua Stanton, autor blogu One Free Korea.

"Severní Korea není chudá země a hlad je přímým důsledkem rozhodnutí vůdce Kim Čong-una," dodal Stanton s tím, že si není jistý, zda KLDR myslí zmíněný projekt vážně a jakým způsobem ho hodlá financovat.

"Takovéto projekty vysvětlují, proč zahraniční dárci vzdávají (programy pomoci KLDR). Kim Čong-un by snadno mohl z vlastní kapsy financovat celý dvouletý program potravinové pomoci ve výši 200 milionů dolarů," konstatuje Stanton.

Leonid Petrov z Australské národní univerzity s humorem poukázal na rozpory mezi rostoucími investicemi do turistického průmyslu v KLDR a současným zatýkáním zahraničních návštěvníků v Severní Koreji.

Severní Korea, Wonsan - nábřeží

Severní Korea, Wonsan - nábřeží

Strategická izolace zahraničních turistů?

"Podmořské hotely jsou nejvhodnějším turistickým ubytováním v KLDR. Zahraniční turista z nich nebude moci uniknout. Neuvidí také, co se děje mimo hotel, a nebude moci ani tajně pořídit žádný snímek z okna hotelu," prohlásil.

"Držet zahraniční hosty v akváriích je dokonalé orwellovské řešení, jak je izolovat od místních, a přitom dosáhnout maximálních příjmů v hotovosti," dodal.

Konstrukce podmořských hotelů je v globálním hotelovém průmyslu relativně novou záležitostí a podobných zařízení, malého rozsahu, existuje ve světě jen několik.

Fotogalerie

Bohatší země, jako například Spojené arabské emiráty, zveřejnily v minulých letech architektonické návrhy velkých podmořských hotelů. Kvůli přílišným nákladům na stavbu ale byly tyto komplikované plány zrušeny. Jedním z příkladů je zamýšlený hotel Hydropolis v Dubaji odhadovaný na 300 milionů dolarů.

Projekt za miliardy

Severokorejská státní cestovní agentura Korea International Travel Company (KITC) nesdělila podrobnosti o financování či rozsahu podmořského hotelu. Ale třeba podmořská restaurace Ithaa na Maledivách má méně než deset metrů čtverečních a její výstavba stála pět milionů dolarů. Budova se stavěla v Singapuru a poté byla přepravena na Maledivy.

Jak se k projektu postaví Severní Korea, může trochu naznačovat nedávné budování prvního severokorejského lyžařského střediska, na něž byly nasazeny desetitisíce vojáků.

Čtěte také

Také zbytek Wonsanu se má v budoucích letech zásadně proměnit. Podle deníku The Guardian je město vzorem severokorejské iniciativy směřovat rozvoj také mimo metropoli Pchjongjang. Pouze provincii Kangwondo s městem Wonsan se údajně dostává vysoké pozornosti a významných státních zdrojů.

"Poloha města daleko od čínských hranic směrem k Jižní Koreji a Japonsku znamená, že je Wonsan dobře zeměpisně umístěný, aby přitáhl investice a dolary turistů z obou sousedních zemí," říká Geoffrey K. See, šéf singapurské nevládní organizace Choson Exchange.

Rozestavěné letiště i vysoké investice

Vzhledem ke špatným diplomatickým vztahům ovšem nyní turisté ze dvou zemí nejbližších Wonsanu nemohou KLDR navštěvovat. V roce 2013 byly nicméně odhaleny architektonické návrhy pro výstavbu mezinárodního letiště v hodnotě 200 milionů dolarů ve Wonsanu, které by se mělo stát hlavní dopravní křižovatkou oblasti a širší "zvláštní turistickou zónou".

Navzdory investicím hongkongské firmy PLT bylo budování letiště v červenci 2013 pozastaveno kvůli "politické nestabilitě" a ještě nebylo obnoveno.

Zda bude realizován projekt podmořského hotelu a další prvky rozvoje Wonsanu, ukáže čas. "Jak to často v případě Severní Koreje bývá, mají místní úřady gigantické plány, které velmi závisí na vysokých investicích. Ve Wonsanu nepochybně nějaké takovéto věci vyrostou, protože je teď na město upřena národní pozornost," domnívá se Andray Abrahamian, výkonný ředitel Choson Exchange.

Autor:




Nejčtenější

Šlápoty - Jarmila Očásková, Věra Komárková, Květa Tarantová, Zdena Opatrná
Osudu navzdory. Odvážné Češky cestovaly mezi válkami i za komunistů

Seděli spolu u stanu uprostřed Sahary, psal se rok 1933, za sebou už měli velkou část Afriky a Eva Elstnerová směrem ke svému manželovi Františkovi prohodila:...  celý článek

Výhled směrem na jižní část poloostrova ze stezky Goat´s Path
Klid, který srovná hlavu. Výlet na irský jihozápad je jako cesta časem

Irský jihozápad umí být drsný, ale odměňuje malebnými výhledy. Z útesů můžete pozorovat velryby, ve vesnicích přihlížet výrobě sýra a v národních parcích dojít...  celý článek

Volání o pomoc vyskládané z kamenů na severozápadě Austrálie
Australané řeší tajemný nápis SOS, který kdosi vyskládal z kamenů

Falešný poplach, nebo skutečné volání o pomoc? Australská policie se zabývá nápisem SOS, který kdosi vyskládal z kamenů v opuštěné zátoce na severozápadě země....  celý článek

Stavitelé museli překonávat bouře, mlhy a rychle se střídající příliv a odliv....
Přitahuje filmaře i sebevrahy. Kalifornský Golden Gate slaví 80 let

Již 80 let je jedním ze symbolů Ameriky červenooranžový ocelový kolos klenoucí se nad mořským průlivem. Sanfranciský most Golden Gate (Zlatá brána), který byl...  celý článek

Tato společnost, která vyhrála soutěž na provoz rychlíků mezi Plzní a Mostem,...
Jedna jízdenka pro celé Česko. Revoluce na železnici má ale zádrhel: cenu

Projet Česko vlakem různých dopravců má být od konce roku 2019 stejně jednoduché jako ve Švýcarsku. Nebudete si muset pro každý úsek kupovat jízdenku zvlášť,...  celý článek

Další z rubriky

V pevnosti Boyard, dlouhé 61, široké 31 a vysoké 20 metrů, konalo službu 250...
Historickou pevnost Boyard vlastnil i zubař, zachránila ji televize

Pevnost Boyard, která se ve tvaru oválného prstence zvedá uprostřed moře naproti francouzskému atlantskému pobřeží, proslavila po celém světě televizní hra. A...  celý článek

Stavitelé museli překonávat bouře, mlhy a rychle se střídající příliv a odliv....
Přitahuje filmaře i sebevrahy. Kalifornský Golden Gate slaví 80 let

Již 80 let je jedním ze symbolů Ameriky červenooranžový ocelový kolos klenoucí se nad mořským průlivem. Sanfranciský most Golden Gate (Zlatá brána), který byl...  celý článek

Laguna Kunturiri
Putování Tibetem Jižní Ameriky. Horská Bolívie na vlastní kůži

Bolívii se někdy přezdívá “Tibet Jižní Ameriky”, protože její značná část včetně největšího města La Paz leží na náhorní plošině Altiplano. A první měsíc jsem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.