Klientů, kteří jsou s průběhem zájezdu nespokojeni, je totiž každoročně celá řada. Kromě toho je v Česku velmi obtížné se svých práv, pokud cestovka nedodrží závazky a zákazník se oprávněně cítí poškozen, vůbec domoci.
Marné reklamování, zbytečné dopisování si s dotčenou kanceláří, to je zdejší praxe. Obvyklou odpovědí bývá věta, v níž cestovka uvádí, že měl zákazník svoje potíže řešit ihned v místě pobytu s delegátkou či průvodcem.
Tři měsíce a dost
Jste-li však přesto rozhodnuti svá práva stůj co stůj bránit a vydobýt si na cestovní kanceláři, která nedodržela svoje závazky, alespoň přiměřenou slevu, učiňte tak ihned. Na služby cestovního ruchu se totiž nevztahuje obvyklá záruční lhůta. Lze je reklamovat pouze do tří měsíců od ukončení zájezdu. Letní zájezdy, které nebyly zcela bez potíží a skončily v polovině prázdnin a později, mají tudíž ještě šanci.
Ale jak nejlépe postupovat? "První věc, kterou byste měli vždy udělat, nejste-li se službami spokojeni, je reklamace okamžitě v místě pobytu. To je nejpodstatnější krok, který vám reklamování usnadní," říká prezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Ladislav Havel.
"Vždy se snažte dát dohromady co nejvíce argumentů a dokladů, které by potvrdily vaše potíže na dovolené, a bez váhání s nimi navštivte cestovní kancelář. Můžete pochopitelně kontaktovat i agenturu, pokud jste zájezd zakoupili u ní. Jednání s cestovní kanceláří, která zájezd připravila, je však jednoznačně rychlejší cestou," doplňuje Ladislav Havel.
PŘEČTĚTE SI!!! |
Jaká jsou vaše práva, když si kupujete zájezd u CK? Na jaké otázky vám musí CK odpovědět? Jak má vypadat cestovní smlouva a co v ní nesmí chybět? ČTĚTE ZDE! |
Věřit katalogu se nevyplácí! Jak se nenechat napálilt od cestovky? Zkušenost čtenáře, který zaplatil za pekelnou dovolenou pekelné peníze! ČTĚTE ZDE! |
Úpadky stále na obzoru
Špatné služby však nejsou jediným problémem, který zákazníky trápí. I v průběhu uplynulé letní sezony došlo k úpadkům cestovních kanceláří. Pokud byly proti nim pojištěny, klienti dostali odškodnění.
Méně příjemná situace nastala v případech, kdy cestovní kancelář zákonné pojištění neměla. A bohužel, zákazník v podstatě nemá možnost si tuto skutečnost, tedy zda je kancelář pojištěna pro případ úpadku, či nikoli, prověřit. Z tohoto důvodu vzniklo i Sdružení na ochranu klientů cestovních kanceláří.
"Vyhledáváme kanceláře, které nesplňují podmínku zákona o pojištění, a podáváme na ně trestní oznámení. Je to náročné, neboť žádný jejich oficiální registr neexistuje," vysvětluje předseda sdružení Daniel Pantůček.
"Už jsme podali dvě žaloby," upřesňuje. Vypadá to nakonec, že se zákazníci začínají proti nepoctivým kancelářím bránit. A po vstupu do Evropské unie těmto podnikavcům zřejmě nastanou ještě horší časy.
"Předpokládám, že se situace po vstupu do Evropské unie změní. Zahraniční cestovky mají na našem kvalitou neoraném polivelkou šanci a nekvalitním českým cestovním kancelářím jednoduše přeberou trh," dodává Daniel Pantůček. "Trh bude dále hledat nejlepší varianty a při té příležitosti dojde k výraznému snížení počtu cestovních kanceláří," uzavírá Jaromír Beránek z agentury Mag Consulting, která se cestovním ruchem dlouhodobě zabývá.
7 rad pro cestování Při výběru zájezdu číhají na zákazníka mnohé nástrahy. Je dobré si dát pozor 1. Nakupujte jen u pojištěné cestovky 2. Na všechno se zeptejte 3. Pečlivě si přečtěte cestovní podmínky 4. Nevynechejte drobné poznámky pod čarou 5. "Cena zahrnuje" bývá ošidné 6. Pozor na slevy a různé akce 7. Bedlivě si prostudujte smlouvu |
Klienti cestovních kanceláří budou více chráněni Před více než čtyřmi lety byl spuštěn zákon číslo 159/1999, který měl udělat pořádek v provozování cestovních kanceláří. Tu si do té doby mohl založit prakticky kdokoli. Především však měla nová legislativa zamezit neserióznímu a podvodnému podnikání. „Časem se ale ukázalo, že ne všechno funguje. Proto zákon novelizujeme. Zákazníci cestovek by v budoucnu měli být více chráněni,“ říká ředitel legislativně právního odboru ministerstva pro místní rozvoj Martin Velík. Co přinese zákazníkům novelizovaný zákon? Nemělo by se stávat, že si člověk koupí zájezd u kanceláře, která proti úpadku není pojištěna. Toto riziko bude minimalizované. Cestovní kanceláře totiž už nebudou Čili obráceně: nebude-li mít cestovní kancelář platnou licenci, znamená to, že není proti úpadku pojištěna. Licenci bude moci ministerstvo kdykoli při porušení podmínek pojištění odebrat. Licence není nařízena žádnou Evropskou unií. Zavádíme ji pouze proto, aby se český trh s cestovními kancelářemi konečně dostal do normálu. Snadnější bude i reklamování špatných služeb. V novele se například výslovně stanoví, že fotografie uvedené v katalogu musí odpovídat textu, který je k nim doprovozen. Pokud tomu tak nebude, musí být výrazně označena popiskem, že jde o ilustrační foto. Bude už možné si ověřit, zda je kancelář pojištěna proti úpadku? Dosud se s tímto zásadním faktem dělaly tajnosti. Ministerstvo povede evidenci licencí, která bude veřejně přístupná na internetu. Tam budete mít možnost zjistit, zda má cestovka licenci a na jak dlouhou dobu. Kdy tento nový systém začne fungovat? Mohl by začít platit od příští zimní sezony. Jak to bude po vstupu do EU? Samozřejmě budou moci prodávat v Česku svoje zájezdy i cizí cestovní kanceláře. Ty se však řídí zákony země, v níž jsou registrovány. Nebudou mít tudíž českou licenci. |
Lyžaři |