Věřit slepě katalogu se nevyplácí

  20:35
Řada lidí miluje listování katalogy, které nabízejí množství zájezdů. Stačí si jen prohlédnout fotografii, přečíst informace o ubytování, stravování, dopravě – a zájezd je vybrán. Katalog však nemusí být vždy tak seriózní, jak se tváří.

Příběh o Fischerovi
Své o tom ví i Petr Valenta, který se letos na přelomu května a června vydal se svou rodinou a s cestovní kanceláří Fischer na tuniský ostrov Djerba.

Zájezd v katalogu i v nabídce na internetu vypadal báječně – rozsáhlý areál se měl podle popisu nacházet nedaleko krásné písečné pláže, pokoje v hotelu Sun Club poskytovaly svým návštěvníkům satelitní televizi i příjemnou klimatizaci.

Program byl all inclusive, to znamená, že kromě snídaní, obědů i večeří formou bufetu zahrnoval například i nápoje v baru na pláži – kávu, čaj, sangrii. Katalog také zmiňoval skutečnost, že při letech v poledních hodinách bude turistům na palubě poskytnut oběd.

Léčba šokem
Hned po nástupu do letadla v jedenáct hodin dopoledne však rodinu Valentových čekalo překvapení. Během čtyřhodinového letu dostali pasažéři namísto deklarovaného oběda jen obloženou bagetu. "To opravdu nepovažujeme za oběd. A cestovní kancelář nás o změně podávaných jídel neinformovala," píše v dopise, jejž zaslal redakci přílohy Test, Petr Valenta.

Ačkoli si v katalogu na straně 337 v odkazu klimatizace Valentovi přečetli, že často je v provozu pouze několik hodin denně, čekal je po příjezdu do ubytovacího zařízení další zádrhel. V případě hotelu Sun Club tomu bylo zcela jinak.

Užitečné internetové adresy:

www.mmr.cz – na stránkách
ministerstva pro místní rozvoj
najdete v levém sloupci odkaz
"Pojištěné cestovní kanceláře". Po jeho otevření si můžete prohlížet aktualizovaný seznam
pojištěných cestovek (pod odkazy Union pojišťovna či Pool), které ke svému zveřejnění na internetu vydaly souhlas. Kromě toho obsahuje stránka řadu užitečných informací, které se týkají náležitostí cestovní smlouvy, změn ve smlouvě
nebo dokladů, jež musí
každý zákazník od cestovní
kanceláře před odjezdem na
zájezd dostat.

www.statnisprava.cz – webové stránky s množstvím odkazů, například na obchodní rejstříky, ministerstva či živnostenské
úřady.

"Až na místě jsme se od delegátky a od recepční dozvěděli, že je klimatizace centrálně spouštěna pouze v době hlavní sezony, tedy od 1. července do 30. srpna, což jsme bohužel nemohli předem v katalogu vyčíst ani mezi řádky," zlobí se pan Valenta.

Ani další slibované náležitosti nebyly zcela v pořádku. Například na "krásné písečné pláži" se povalovaly tuny neodklizené mořské trávy. "Po celou dobu pobytu ji nikdo neuklidil. Domníváme se, že pokud jde o pláž patřící k hotelu, měla by být udržována tak, aby platilo tvrzení, že je krásná," uvádějí dále ve svém dopise redakci Valentovi.

Kromě toho – hotelový komplex se nacházel přímo u nejvýznamnější ostrovní komunikace, což nebylo v katalogu uvedeno.

Podivné vysvětlení...
Valentovi po svém návratu nekvalitní služby reklamovali. Vysvětlení cestovní kanceláře Fischer bylo jednoznačné – na žádné odškodnění nemají nárok.

Podle pracovnice cestovky Markéty Součkové, která reklamaci vyřizovala, letecká společnost Fischer Air, stejně jako jiné letecké společnosti, podává v letadlech na kratších letech studené občerstvení. Chod klimatizace závisí na rozhodnutí hotelu.

A navíc v době pobytu Valentových na Djerbě bylo prý počasí vcelku proměnlivé. „Tráva se nesmí odklízet, ale nahrnovat zpět do moře, a poněvadž v době vašeho pobytu bylo větrné počasí, hotel nestačil pláž uklízet,“ píše se dále v dopise Valentovým. Nesprávné informace v katalogu ohledně programu all inclusive vysvětluje kancelář tím, že katalog vychází mnohdy až s ročním předstihem, a proto mezitím může dojít k různým změnám.

Jak se však ukázalo, názor cestovní kanceláře na reklamaci zřejmě záleží na osobě, jež ji vyřizuje. O dva týdny později totiž písemně reagovala na žádost redakce o vysvětlení ještě tisková mluvčí kanceláře Věra Kudynová. Rovněž reklamaci zamítla, ale s poněkud odlišným odůvodněním.

Obložená bageta se podává při letech kratších než dvě a půl hodiny, chaluhy se odklízejí podle toho, komu patří pláž, a jestliže se na pláži nepodávala káva a čaj, bylo zapotřebí ihned celou záležitost v hotelu urgovat. Tedy žádná změna katalogu.

Existuje naděje?
Pro Valentovy to tedy vypadá beznadějně. Ale podle advokáta Martina Elgera tomu tak zcela není. "Občanský zákoník stanoví, že neposkytne- li po zahájení zájezdu cestovní kancelář zákazníkovi některé služby nebo jejich podstatnou část řádně a včas, nebo zjistí-li, že mu všechny služby cestovního ruchu nebo jejich podstatnou část nebude moci poskytnout, je povinna bez zbytečného odkladu a bezplatně provést taková opatření, aby mohl zájezd pokračovat," vysvětluje Martin Elger.

Pokud nelze pokračování zájezdu zajistit jinak než službami nižší kvality, je podle něho cestovní kancelář povinna vrátit zákazníkovi rozdíl v ceně. "Protože ve vašem případě jste zájezd po návratu řádně a včas reklamovali, měla by vám kancelář rozdíl v ceně vydat," dodává advokát. Ovšem pokud tak neučiní dobrovolně, zbývá Valentovým jedině soud.

Zaplať a nestěžuj si, pane kliente!

V Česku je přes tisíc cestovních kanceláří, které pořádají zájezdy do zemí blízkých i vzdálených. V Německu je jich pár desítek na mnohonásobně vyšší počet obyvatel. Obrovská konkurence, která ve zdejší kotlině panuje, by s sebou logicky měla přinášet i vysokou kvalitu služeb. Vždyť čím jiným přesvědčím zákazníka, aby zrovna u mě nakoupil, než tím, že mu nabídnu maximum?

České cestovky si však tohle zatím neuvědomují. Celý byznys funguje spíše tak, že jim člověk svěří mnohdy dlouho dopředu desetitisíce korun, aniž přesně ví, co za své peníze za několik měsíců dostane.  Ano, situace se skutečně lepší a ti nepoctiví odpadají, ale pořád je tu dost rafinovaných podnikavců, pro něž je jediným smyslem podnikání výdělek – nikoli spokojený zákazník.

Rozhodně není správný způsob, jímž některé cestovní kanceláře komunikují se zákazníkem: na začátku jsou nekompetentní pracovníci za přepážkou, falešné či zavádějící informace v katalogu a celý řetěz končí nepříjemným, neochotným a neinformovaným delegátem v místě pobytu. Navíc nespokojený klient stojí před téměř nepropustnou bariérou, když chce reklamovat špatné služby. Pokud takový způsob prezentace své činnosti považují kanceláře za normální, měl by je z tohoto omylu brzy někdo vyvést. Vždyť tohle rozhodně není cesta k prosperitě firmy, ale cesta do pekel!

V přímé konfrontaci se situací, která nastane na trhu cestovních kanceláří po vstupu Česka do Evropské unie, se ukáže, kdo přežije a kdo je odsouzen k zániku. Pokud tuzemské cestovky nezmění svůj přístup vůči klientům, budou mít za půl roku zřejmě velké problémy.

 

Prohlížení katalogu s nabídkou dovolené

Autoři: ,

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  17.4 21:34

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Největší hřbitov lodí západní polokoule vznikl kvůli kardinálnímu průšvihu

15. dubna 2024

Válka je o ničení a zabíjení. O újmě na životním prostředí. Snad právě proto tolik fascinuje osud...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žádný porod a na toaletu vezměte pravítko! Podivná pravidla národních parků

18. dubna 2024

Americké národní parky trhají rekordy, patří k nejvyhledávanějším destinacím světa. Ročně do nich...

OBRAZEM: Na samotě V lomu. Podívejte se na nejnovější glamping v Česku

17. dubna 2024

Glamping, tedy luxusní kempování, nabírá v tuzemsku v posledních letech na popularitě. Nejnovější...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Váháte, kam na dovolenou? Toulání po Dánsku vás nabije pozitivní energií

12. dubna 2024

Dříve jsme chtěli vidět celý svět, dnes máme chuť jezdit jen do zemí, ve kterých se cítíme dobře....

To nejlepší z Itálie. Florencie ohromí nejen originály starých mistrů

19. dubna 2024

Ve zvlněné krajině Toskánska leží kolébka renesance, která kdysi bývala jedním z nejvýznamnějších...

Žádný porod a na toaletu vezměte pravítko! Podivná pravidla národních parků

18. dubna 2024

Americké národní parky trhají rekordy, patří k nejvyhledávanějším destinacím světa. Ročně do nich...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  17.4 21:34

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Pěšky, na kole, po vodě. Horní Rakousko je utajený ráj nedaleko českých hranic

17. dubna 2024

Premium Rakousko jsem dosud znala jen pod sněhem, bylo pro mě vždy osvědčeným lyžařským cílem. Zajímalo mě...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...