Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Zpožděný nebo zrušený let? Vyžadujte jídlo i odškodné!

  14:33aktualizováno  19:40
Máte odletět na dovolenou, na kterou jste si vyhradili 7 dní, a přitom už 2 hodiny čekáte na letišti. Stejně jako každý rok, i letos přibývá v hlavní sezoně stížností českých turistů na zpoždění hlavně charterových letů. Málokdo z cestujících přitom ví, jaká má práva.

Čekání na letišti | foto: Profimedia.cz

Každý desátý Čech letos na dovolenou poletí, což je o 1,4 % více než v loňském roce, uvedl Tomio Okamura, člen prezidia a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Zpoždění odletů letadel je přitom na denním pořádku.

Nejčastěji Češi zažívají zpoždění letadla a dlouhé čekání na letišti při populárních leteckých zájezdech do Středomoří, tedy do 3500 km od České republiky. Na co mají cestující v těchto případech právo a jaké jsou povinnosti leteckých společností?

Letecká společnost musí klientovi poskytnout pomoc:
a) v případě letů o délce do 1500 km, kdy je let oproti plánovanému času odletu zpožděn o dvě hodiny nebo více

b) v případě všech letů v EU nad 1500 kilometrů a všech ostatních letů od 1500 kilometrů do 3500 km, kdy je let oproti plánovanému času odletu zpožděn o tři hodiny nebo více

c) v případě všech ostatních letů, kdy je čas odletu zpožděn nejméně o čtyři hodiny

Ve všech výše uvedených případech letecká společnost povinnost cestujícím zdarma nabídnout:

  • stravu a občerstvení v rozsahu přiměřeném čekací době
  • dva telefonní hovory nebo podání dvou zpráv telexem, faxem nebo elektronickou poštou

Zpoždění více než 5 hodin

Jestliže zpoždění trvá více než 5 hodin, má cestující navíc právo odstoupit od záměru letět a letecká společnost mu musí nejpozději do 7 dní proplatit pořizovací cenu letenky. Na peníze má cestující nárok nejen za část nebo části neuskutečněné cesty, ale i za část nebo části již uskutečněné cesty, pokud už let neslouží k původnímu cestovnímu plánu cestujícího.

V případě, že se let zpozdí minimálně o den, musí letecká společnost zajistit cestujícímu navíc ubytování v hotelu nebo odpovídajícím zařízení včetně přepravy mezi letištěm a místem ubytování.

Čekání na letišti

Zrušení letu

V případě zrušení letu musí letecká společnost uhradit cestujícímu pořizovací cenu letenky plus cestující obdrží náhradu od letecké společnosti ve výši:

  • 250 EUR u všech letů do 1500 kilometrů
  • 400 EUR u všech letů v EU do 1500 kilometrů a u všech ostatních letů od 1500 kilometrů do 3500 kilometrů
  • 600 EUR u všech ostatních letů

Platí to pro všechny letenky, které cestující zakoupí u jakékoli letecké společnosti v EU včetně nízkonákladových aerolinek. Nařízení se nevztahuje pouze na letenky, které byly vydány zdarma např. pro zaměstnance leteckých společností.

Pokud cestující přistoupí na přesměrování letu ( let jinou trasou či jinou leteckou společností) za srovnatelných dopravních podmínek a při nejbližší příležitosti na cílové místo určení, pak nedostane proplacenou letenku, ale pouze odškodné. To mu letecká společnost může snížit o 50 %, ale jen v případě, že přesměrovaný let nepřekračuje plánovaný čas příletu původně rezervovaného letu:

  • o dvě hodiny v případě všech letů do 1500 kilometrů
  • o tři hodiny v případě všech letů v EU nad 1500 kilometrů a všech ostatních letů od 1500 kilometrů do 3500 kilometrů
  • o čtyři hodiny v případě všech ostatních letů

Letecké společnosti mají povinnost informovat cestující o jejich právech vývěskami u odbavovacích přepážek, upozorňuje Tomio Okamura. Na dodržování povinností leteckých společností vůči cestujícím má v Česku dohlížet Úřad pro civilní letectví.

Pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě zrušení nebo zpoždění letů upravuje pro všechny země EU Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 ze dne 11. února 2004. Celé znění si stáhněte ZDE.

Jaké jsou vaše zkušenosti se zpožděním letů a kompenzacemi od leteckých společností? Podělte se o svoje zkušenosti v diskusi nebo nám napište na cestovani@idnes.cz.
Autor:




Nejčtenější

Cyklovznášedlo Hydrofoiler XE-1 od novozélandské společnosti Manta5
Elektrokolo pro jízdu na vodě. Novozélanďani uvádí do předprodeje bombu

Novozélandská značka Manta5 vyvinula a začne brzy prodávat Hydrofoiler XE-1, speciální vodní e-kolo z karbonu, které využívá kombinaci technologií kluzáku či...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Léky, kosmetika, notebook. Jak zabalit kufr do letadla a projít kontrolou

Paříž, Řím, Barcelona. Podzim je ideálním obdobím pro cesty po evropských metropolích. Ve městech už není tolik turistů a počasí vybízí k bloumání v ulicích....  celý článek

Tyrkysová hladina jezera Iskanderkul
Odpočívejte, vodky popijem. Tádžické Fanské hory překypují vstřícností

Fanské hory v severozápadní části Tádžikistánu jsou vyhlášené svými tyrkysovými jezery a dechberoucími scenériemi. Díky své kráse byly hojně navštěvovány již v...  celý článek

Další z rubriky

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Turisté na vrcholu Sněžky
Přírodní „Václaváky“ v Česku. Fenomén, který nechceme, ale máme

Patří mezi nejkrásnější místa v Česku, mají ale jednu velkou vadu na kráse: v sezoně je lepší se jim vyhnout. Velká parkoviště, restaurace, kiosky a přetížené...  celý článek

„Dnes už jsou bicykly o něčem jiném. Mají kola 29 palců, všechno je lehké z...
Hurikán, přepadení a 107 defektů. Jako první Čech objel svět na kole

Deset let příprav, tři roky dobrodružného cestování a pak dvě desítky let vzpomínání. V září uplyne 20 let od chvíle, kdy jeden z nejznámějších českých...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.