Znalost práv zvýší šanci na klidnou dovolenou

Jaká jsou práva a co je možno od cestovní kanceláře požadovat? Zdaleka ne každý její klient to ví. Bohužel, vlastní vinou se tak může často dostat do komplikovaných situací, které ho přinejmenším překvapí. Proto je lépe vědět, jak při kontaktu s cestovkou postupovat.

Každý zákazník si musí po zaplacení zájezdu, ať už je to přímo v cestovní kanceláři, či u prodejce (jiné cestovní kanceláře nebo cestovní agentury), odnést cestovní smlouvu, doklad o pojištění cestovní kanceláře pro případ úpadku, který obsahuje jméno pojišťovny, podmínky pojištění a způsob oznámení pojistné události (doklad je vystaven na každého účastníka zájezdu), a doklad o zaplacení zájezdu.

Neexistuje oficiální centrální registr, kde by si člověk mohl ověřit, zda je cestovní kancelář pojištěna proti úpadku. Přesto se snažte zjistit, zda je cestovní kancelář skutečně pro příslušný kalendářní rok pojištěna.

Cestovní smlouvu vždy uzavíráte s cestovní kanceláří, která zájezd pořádá, bez ohledu na to, kde si dovolenou kupujete: ať přímo v cestovní kanceláři, či u prodejce. Cestovní kancelář prodává zájezdy (je většinou jejich organizátorem) a je za ně odpovědná, zatímco cestovní agentura není jejich organizátorem.

Zprostředkovávat prodej zájezdů jiné cestovní kanceláře může kromě agentur i jakákoli cestovní kancelář. Zájezdem se rozumí předem sestavená kombinace alespoň dvou služeb cestovního ruchu (doprava, ubytování...). Tyto služby musí být poskytovány po dobu přesahující 24 hodin, nebo musí zájezd zahrnovat ubytování přes noc.

Co je napsáno v katalogu, je závazné. Lze proto reklamovat cokoli, co cestovní kancelář v katalogu inzerovala, ale nedodržela. Pokud cestovní kancelář uveřejní informaci, že hotel je padesát metrů od pláže, musí to tak být. Jinak jde o klamání spotřebitele a můžete takovou informaci reklamovat.

Chce-li cestovní kancelář zvýšit cenu zájezdu, může tak učinit, ale jedině tehdy, je-li taková možnost sjednána v cestovní smlouvě, a navíc nejpozději 21 dnů před zahájením zájezdu. Jinak zákazník nemusí rozdíl v ceně zájezdu doplácet.

Zruší-li cestovní kancelář zájezd méně než 20 dnů před jeho zahájením, je zákazníkovi povinna ze zákona zaplatit pokutu ve výši deseti procent z ceny zájezdu. Pokuty se může zprostit jedině tehdy, pokud musela zájezd zrušit z důvodu malého počtu účastníků či kvůli událostem, jimž nemohla zabránit.

Nejste-li ve středisku se službami spokojeni, obraťte se ihned na delegáta/průvodce a reklamujte je na místě. Jestliže nedojde okamžitě k nápravě, nechte si od hotelu, restaurace a podobně potvrdit, o jaké problémy šlo. Vždy je lepší mít v rukou pro následnou reklamaci v Česku co nejvíce dokumentů.

Existuje nárok na vrácení rozdílu v ceně, dojde-li k potížím a cestovní kancelář musí klienta ubytovat například v hotelu nižší kategorie či poskytnout služby horší kvality,
než jaké byly uvedeny v cestovní smlouvě.

Jestliže cestovní kancelář nesplní své povinnosti, které vyplývají z cestovní smlouvy, můžete uplatnit reklamaci, a to bez zbytečného odkladu, nejpozději do tří měsíců od skončení zájezdu. Jinak právo na reklamaci zaniká. Lze ji uplatnit nejen u cestovní kanceláře, která zájezd organizuje, ale i v agentuře či jiné kanceláři, kde byl zakoupen.

Reklamace musí být vyřízena ihned, ve zvlášť složitých případech nejpozději do 30
dnů.

Do zahraničí je naprosto nezbytné mít sjednáno cestovní pojištění. I obyčejná zlomenina nohy může totiž za hranicemi přijít na statisíce. Vždy se informujte, co přesně cestovní pojištění zahrnuje a v jakém rozsahu je pojistné plnění (léčebné výlohy, pojištění stornopoplatků, zavazadel, odpovědnosti za škodu, úraz). A to jak v případě, že vám pojištění nabídne cestovní kancelář v ceně zájezdu, tak tehdy, když si je sjednáte sami.

25 otázek, na něž by měli odpovědět v cestovní kanceláři

Začíná období nákupů lyžařských zájezdů. Pracovníci kvalitní cestovní kanceláře nebo agentury by měli být schopni zodpovědět svým klientům všechny následující otázky (některé pochopitelně platí obecně i pro letní sezonu):

O dopravě

1. Jezdí do rekreačního zařízení přímá linka, nebo autobus cestovní kanceláře rozváží klienty po více střediscích?

2. Jaká je hodina a místo odjezdu a příjezdu, jakou trasou se pojede?

3. Platí se za zavazadla či lyže navíc?

O ubytování
4. Jaká je kategorie a skutečná kvalita ubytování?

5. Kdy byl hotel (ubytovna, penzion) vystavěn či renovován? Kolik má hotel pokojů? (Umožní vám to udělat si představu o počtu osob, s nimiž budete sdílet bazén či sportovní zařízení v hlavní sezoně.)

6. Kolik má hotel pokojů? (Umožní vám to udělat si představu o počtu osob, s nimiž budete sdílet bazén či sportovní zařízení v hlavní sezoně.)

7. Jak je pokoj či apartmán vybaven (typ lůžka, sprcha/vana, klimatizace, topení, rádio, televize se satelitním příjmem, terasa/ balkon, výhled na...)?

8. Je v ubytovacím zařízení k dispozici úschovna lyží?

9. Jsou s ubytováním nějaké potíže (například pokoj v blízkosti diskotéky či parkoviště)?

10. Jak daleko od sjezdovek je bydlení?

11. Jaká je vzdálenost k nejbližšímu městu a turistickému centru?

O stravování

12. O jaký typ stravování jde (snídaně/ polopenze/plná penze)?

13. Jsou nápoje v ceně, je stravování formou bufetu, a la carte, či výběrem z několika druhů jídel?

O lyžování

14. Jaká je provozní doba lyžařského střediska, vleků?

15. Jak jsou sjezdovky náročné, kolik jich je a jak jsou dlouhé?

16. Pro kterou oblast platí skipas, je možné ho rozšířit, je v jeho ceně zahrnut například bazén či bruslení, musím mít s sebou fotografii?

17. Smím jezdit mimo vyznačené sjezdovky?

18. Je ve středisku areál pro snowboard (U-rampa a podobně)?

19. Můžu dát děti do lyžařské školy, jaká je její cena?

20. Můžu si půjčit lyžařské vybavení a za kolik?

21. Funguje ve středisku noční lyžování?

22. Mám skibus zdarma a jak daleko je zastávka od ubytování?

O zábavě

23. Kde si můžu večer po lyžování zasportovat (bazén, posilovna...) a kolik to přibližně stojí?

24. Jsou na místě nějaké aktivity a zábava pro děti?

25. Kolik stojí jídlo a pití v restauracích?  

Jak má vypadat cestovní smlouva?
Stáhnout si ji můžete ZDE.

Cestovní smlouva upravuje vztah mezi zákazníkem a cestovní kanceláří. Stanoví práva a povinnosti obou stran v době od uzavření smlouvy do zahájení zájezdu, v době jeho průběhu i po jeho ukončení. Smlouva musí ze zákona obsahovat několik podstatných náležitostí:

Název a sídlo cestovky

Cestovní smlouva je uzavřena vždy jménem cestovní kanceláře, která zájezd pořádá, a to bez ohledu na to, zda byl zájezd zakoupen přímo v kanceláři či v cestovní agentuře.

Jméno zákazníka

Zákazníkem je osoba, jež smlouvu podepsala, i další účastníci zájezdu, které uvedla jako spolucestující.

Termín zájezdu

Ve smlouvě musí být přesně vymezeno zahájení a ukončení zájezdu.

Poskytované služby

Ve smlouvě musí být vypsány všechny služby (doprava, ubytování, pojištění apod.), které jsou zahrnuty v ceně zájezdu. Také musí být jednoznačně stanoveno jejich místo (místo pobytu) a jejich trvání. Pokud tyto informace obsahuje katalog, stačí ve smlouvě odkázat na katalog a zájezd v něm uvedený. V tom případě musí cestovka zákazníkovi katalog předat a do smlouvy zanést ustanovení, že zákazník podpisem smlouvy stvrzuje jeho převzetí.

Cena zájezdu

Ve smlouvě musí být jasně rozepsána záloha na cenu, doplatek, termíny jednotlivých plateb a způsob placení.

Další informace

V cestovní smlouvě musí být vyřešeny další náležitosti. Například výše odstupného (odstoupí-li zákazník od smlouvy), způsob reklamace v případě, že cestovní kancelář nesplní své povinnosti, bližší vymezení jednotlivých poskytovaných služeb (rozsah stravování) a ostatní povinnosti obou smluvních stran.


 

Lyžaři na lanovce v Beskydech

,