Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zkracování lyží dál pokračuje

  11:28aktualizováno  11:28
Carvingová revoluce v lyžování nekončí. Vykrojené lyže se nadále zkracují. "Lyže se už druhým rokem sbližují s bruslemi," tvrdí bývalý reprezentační trenér žen Jan Němec. "Když se někdy v televizi dívám na hokej, až se mi tají dech, když vidím, jak je bruslení blízké dnešnímu lyžování. Kdo dnes vypustí paty do smyku, už nemá šanci, obě lyže musejí být na sněhu a řezat." Ještě před pěti roky bývaly lyže zhruba o deset centimetrů delší než samotný lyžař. A dnes? V poměru s výškou závodníka jsou i o více než dvacet centimetrů kratší.

"Zkracování lyží umožňují nové materiály, carbony a titanal," podotýká Jan Němec. "Jsou lehčí, udrží oblouk. Taková je současná cesta a tu musíme respektovat." Na kratší lyže si zvykala i nejlepší česká lyžařka Eva Kurfürstová z Karviné. Na carvingových lyžích jezdí druhou sezonu. "Snížila jsem délku lyží o dvacet pět centimetrů," říká Eva Kurfürstová, kterou příští týden čeká v rakouském Sankt Antonu závod mistrovství světa ve slalomu a obřím slalomu. Eva Kurfürstová měří 162 centimetrů, přičemž lyže má dlouhé 160 centimetrů. "Jde o zvyk, učila jsem se jiné pojetí techniky v brankách, musela jsem je víc nadjíždět. Půlroku mi trvalo než jsem to dokonale zvládla." Dnes tvrdí, že jí kratší lyže vyhovují. "Zpočátku bylo humorné, když vysocí muži jezdili na malých lyžích," vzpomíná Zdeněk Kurfürst, otec a trenér české reprezentantky. Stejně jako řada dalších odborníků se zpočátku domníval, že na kratších, vykrojených lyžích nebude možné jezdit na prudkých ledových svazích. "Jde to," přiznává po čase. Stále je však přesvědčený, že zkracování lyží není dobré. "Pokud bych mohl ovlivnit předpisy, tak bych chtěl, aby se stanovil poměr délky lyží k výšce závodníka. Například, aby byly nejvýše o pět procent kratší než je vysoký lyžař." Dnešní limit stanovený představiteli Mezinárodní lyžařské federace FIS je 155 centimetrů bez ohledu na výšku závodníka. "To není spravedlivé," míní Eva Kurfürstová. "Vyšší závodník má na kratších lyžích výhodu, má větší páky. Na druhé straně je však na tom hůř z hlediska bezpečnosti, víc mu hrozí pád, nemá tak dobrou stabilitu." Podle Jana Němce je navíc při závodění nepoměr mezi povolenou délkou lyží u dospělých a u dětí. V žákovských kategoriích totiž odborníci z FIS doporučili délku lyží 130 centimetrů. "Moje dcera přitom měří sto třicet čtyři centimetry," srovnává Němec. "Nejlepší slalomář, Rakušan Mario Matt, je vysoký sto osmdesát pět centimetrů, ale lyže má dlouhé sto šedesát centimetrů. To je přece velký rozdíl." Jan Němec, který v Head Ski Teamu trénuje talentované děti, už v této sezoně kvůli nepovolené délce lyží zažil diskvalifikaci. "Naše děti měly lyže o dva až dvanáct centimetrů kratší a vedení svazu trvalo na tom, abychom dodrželi limit sto třiceti centimetrů," zlobí se Němec.

 

Autor:


Nejčtenější

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, nejslabší mají stále Afghánci

Pokud by prý města a obce ze svých peněz nedotovaly úkony, které na ně přenáší...

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, ale Singapurci. Obyvatelé tohoto městského státu v jihovýchodní Asii se díky...

Sezona skončila, lidé jsou pryč. Kam na poslední chvíli k moři a do hor

Noli, ležící západně od Janova, patří k nejpěknějším místům Ligurie.

Mnohem méně lidí, mírnější ceny, přitom ještě stabilní počasí. Takové jsou hlavní výhody návštěvy přímořských i...



Experti varují před tuningem elektrokol. Stroj zničí a je nebezpečný

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Někteří majitelé elektrokol své stroje upravují a navyšují jejich maximální rychlost s podporou motoru. Proti tuningu...

Na Mount Everestu řádí pojistná mafie. Horolezce okrádaly i nemocnice

Horolezci se kochají pohledem na Mount Everest

Stovky milionů dolarů během několika posledních let měly vydělat na pojistných podvodech nemocnice, společnosti s...

Pilot boeingu zapomněl vyrovnat tlak v kabině, cestující krváceli z nosu

Ilustrační foto

Nejméně třicet pasažérů muselo vyhledat ošetření poté, co pilot indických aerolinek „zapomněl“ stisknout tlačítko...

Další z rubriky

VIDEO: Zaniklé tratě v Česku. Cvikovku v kopcích rušili nadvakrát

Parní lokomotiva s manipulačním vlakem stoupá z Jablonného v Podještědí směrem...

V desátém díle Zaniklých tratí zamíříme na sever, do podhůří Lužických hor. Podíváme se na dráhu s mnoha romantickými...

VIDEO: Zaniklé tratě v Česku. Cukrovarská dráha rezignovala až před autobusy

Motorový vůz M131.1133 na vlaku 90705 opouští stanici Smidary, 29. 5. 1976,...

V jedenáctém díle Zaniklých tratí zamíříme do východních Čech. Ukážeme vám krátkou lokálku, která se 95 let proplétala...

Výlet skutečnou divočinou na Moravě. Na lodi skrz Litovelské Pomoraví

Rezervace Ramena řeky Moravy představuje nefalšovanou divočinu.

Za současného sucha mají tuzemští vodáci čím dál těžší najít sjízdnou řeku. Při pátrání, kam vyrazit na dvoudenní...

Najdete na iDNES.cz