Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Je to drahé, ale opravdu to stojí za to. Lyžování ve stínu Matterhornu

aktualizováno 
Lyžařské středisko Zermatt – Cervinia najdete na hranici mezi Švýcarskem a Itálií, v oblasti bezpočtu čtyřtisícových vrcholů a rozlehlých ledovců. Ve středisku superlativů se lyžuje celoročně a najdete tu mimo jiné nejvyšší stanici lanovky v Evropě. V našem článku se soustředíme na švýcarskou část Matterhorn Ski Paradise.

Vyšší ceny v Zermattu vyvažují skvělé služby a také nižší hustota návštěvníků. | foto: zermatt.ch (Pascal Gertschen)

Zalyžovat si ve stínu Matterhornu patří ke snům nejednoho milovníka oblouků v hlubokém prašanu a Zermatt má pověst skvělého, ovšem hodně drahého lyžařského hřiště v až kýčovité scenérii švýcarských Alp. Jaká je skutečnost, jsme se přesvědčili na vlastní kůži.

Městečko bez aut

Do Zermattu jsem se vydal vlakem. Má to svoji logiku, pokud uvážíme, že autem vás sem nepustí a poslední parkoviště najdete v nedalekém městečku Täsch.

Fotogalerie

Místo standardního scénáře naložení lyží a dlouhé cesty autem jsem si sbalil tašku dojel na letiště v Praze a zanedlouho nasedal do rychlíku směřujícího z Curychu do hor.

Celý přesun od startu letadla z Prahy do hotelu trval šest hodin, takže jsem ještě stihl procházku podvečerním Zermattem a zaskočil si do půjčovny pro lyžařské vybavení.

Nepřítomnost aut v celém Zermattu je skutečně osvobozující. Jakmile tu jste, oceníte skutečnost, že můžete volně chodit uličkami, nikdo na vás netroubí a nemusíte dýchat zplodiny z výfuků. Jsou tu jen malá elektrická autíčka, která fungují jako zásobovací vozy nebo miniaturní taxíky pro línější lyžaře. Všechno je tu vlastně blízko, pěšky z jednoho konce na druhý dojdete za nějakých patnáct až dvacet minut a pořád je na co se koukat.

Když půjdete od nádraží po Bahnhofstrasse, minete nejprve spoustu luxusních butiků, sportovních obchodů, restaurací a kaváren. Po pár minutách se ocitnete v pomyslném středu městečka, na náměstí Kirchplatz, kde kromě kostela najdete skvělé Matterhorn Museum. Odtud se do strmých strání rozbíhají úzké uličky nejstarší části Zermattu.

Ve Furi se trať proplétá mezi tradičními dřevěnicemi, a máte tak pocit, že...

Ve Furi se trať proplétá mezi tradičními dřevěnicemi a máte tak pocit, že projíždíte jakousi středověkou vesničkou.

V Zermattu jeydí malá elektrická autíčka, která fungují jako zásobovací vozy...

Jediná vozítka, která v Zermattu uvidíte, jsou malá elektrická autíčka, která fungují jako zásobovací vozy nebo miniaturní taxíky pro línější lyžaře.

Typické dřevěné domky se tu krčí jeden vedle druhého. Některé domy stojí na kůlech s vloženými obrovskými plochými kameny. K čemu to asi je? Jde o léty prověřenou zábranu proti vniknutí myší. Jak prosté.

Pak už se před vámi v dálce objeví grandiozní silueta Matterhornu. Kvůli němu tady přece jste. Nebo ne?

Tři pestré lyžařské oblasti

Matterhorn Ski Paradise je rozlehlé středisko postavené v neuvěřitelně členitém terénu s obrovským vertikálním rozsahem – nejdelší sjezdovka měří 25 kilometrů a klesnete na ní o více než dva kilometry. Proto tu najdeme několik oblastí (jsou tři), sice vzájemně propojených, nicméně přesun mezi nimi vám vezme hodně času. Doporučuji proto soustředit se každý den na jednu lokalitu a tu pořádně prolyžovat. Terénů v podobě sjezdovek i volných ploch pro freeride najdete všude dost.

První lokalitou je Rothorn – Sunnegga, kompaktní oblast pod vrcholem 3 103 metrů vysoké hory Rothorn. Přímo z centra Zermattu sem vyjedete podzemní lanovkou a pak už si můžete užívat slunečné červené tratě s nádhernými výhledy na Matterhorn. Tady také potkáte hodně svátečních lyžařů a rodin s dětmi. Tratě jsou přehledné a spodní části jsou vedeny v lese. Je to ideální lokalita na rozlyžování, navíc s množstvím vyhlídkových restaurací. Spojení s protilehlým vrcholem Hohtälli je rychlé a pohodlné.

První ranní sjezd z Gornegratu

První ranní sjezd z Gornegratu

Hned přes údolí naproti najdete oblast Gornegrad – Hohtälli. Na vrchol Gornegradu do výšky 3 089 metrů vyjedete vlakem, což je další specialita střediska. Trať na devíti kilometrech překonává převýšení jeden a půl kilometru a v době svého otevření před více než sto lety to byla první elektrická zubačka ve Švýcarsku.

První vlak vyjíždí v osm ráno a je to nejčasnější možnost, jak se ráno dostat na sníh. Vlak má několik zastávek, ta poslední leží u hotelu Kulmhotel Gornegrat s nádhernou vyhlídkou. Oblast nabízí rozlehlé, většinou bezlesé, a tedy nijak nechráněné tratě s panoramatickými výhledy na Matterhorn a okolní hory. Zejména v oblasti Hohtälli se můžou vyřádit freeridisté, z 3 286 m vysokého vrcholu vede lanovka na freeridový vrchol Stockhorn, značená „jen pro experty“.

Matternhorn glacier paradise

Poslední oblast je asi největším magnetem, nalézá se pod vrcholy malého a velkého Matterhornu a je to nejvýše položená část střediska. Dostat se do výšky 3 883 metrů vám ovšem zabere skoro hodinu. Dvakrát přesedám a za necelou hodinku jsem o 2 200 metrů výše, tedy na konečné stanici lanovky na Klein Matternhorn, v místě zvaném též Matternhorn Glacier Paradise.

Cestu nejvýše položenou lanovkou v Evropě mám za sebou a po vystoupení z velkokapacitní kabiny procházím tunelem ve skále. Nadmořská výška je tu znát a i do mírného kopce se docela zadýchám. Míjím vstup do ledového paláce vykopaného v ledovci i na vyhlídkovou plošinu. Tato dvě místa jsou hlavní lákadla pro většinu turistů a jejich cesta tu končí. Ale my lyžaři teprve začínáme.

Vysoko na Klein Matterhornu

Vysoko na Klein Matterhornu

Většina tratí v této oblasti jsou široké červené sjezdovky, nejvyšší ledovcovou oblast obsluhují klasické kotvy, některé z nich nekonečně dlouhé. Na Plateau Rosa můžete přejet do sousední Itálie, do střediska Cervinia. Pokud jde o výhledy, tady jsem nejblíže Matterhornu a pohledy na něj jsou opravdu dechberoucí. Zajímavostí je velmi dlouhý přejezd do Furi, v jehož závěru se trať proplétá mezi tradičními dřevěnicemi, a máte tak pocit, že projíždíte jakousi středověkou vesničkou.

Závěrem můžu potvrdit věhlas střediska, pokud jde o celkovou atmosféru, sněhovou nadílku i horské scenérie. Svá místa si na zdejších svazích najdou vynikající lyžaři i rodiny s dětmi a díky skvělým restauracím budou nadšeni i gurmáni.

Jistou nevýhodou mohou být extrémní teploty v nejvyšších polohách (zejména v lednu a v únoru) a nutnost přesouvat se v některých částech velkokapacitními lanovkami. Vyšší ceny na druhou stranu vyvažují skvělé služby a také nižší hustota návštěvníků.

Může se hodit

Lyžování
Středisko nabízí celkem 360 km sjezdovek a množství freeridových terénů. Třídenní skipas pro oblast Zermatt stojí 211 švýcarských franků (4 650 korun), mezinárodní 243 švýcarských franků (5 350 Kč), děti do 9 let lyžují zdarma. Díky vysoké nadmořské výšce je víceméně garantována obrovská porce přírodního sněhu a sezona je prodloužena cca o měsíc oproti „klasickým“ alpským střediskům.

Doprava na místo
Nejpohodlnější je cesta letadlem. Letět můžete do Curychu nebo do Ženevy, odkud přímo z letiště jezdí rychlíky do Vispu a následně zubačka do Zermattu. Cesta autem do Zermattu z Prahy je dlouhá téměř 900 km a zabere vám přibližně 10 hodin jízdy. Protože Zermatt je uzavřen pro automobilovou dopravu, musíte přesednout na místní vlak Täsch – Zermatt a posledních 10 km absolvovat vlakem.

Ubytování
V Zermattu najdete jak luxusní hotely, tak i relativně levné ubytování v apartmánech. Kdo má rád výhledy, může se ubytovat v unikátním hotelu Kulmhotel Gornegrat ve výšce 3 100 m. Levnější ubytování nabízí Täsch, ale každý den budete muset vlakem do Zermattu.

Autor: pro iDNES.cz



Nejčtenější

Sovětské mapy světových měst byly jako Wikipedia a Google Maps v jednom

Sověti byli pečliví: takhle detailně zmapovali New York (vpravo) a přístavní...

Podle sovětských civilních map vlastních oblastí se spolehlivě bloudilo. A to byl záměr, měly totiž mást Západ i za...

Hitparáda turistických přešlapů. Čím zaručeně naštvete místní obyvatele

Turista si užívá krmení volně žijících hyen v Hararu v Etiopii.

Chtějí toho vidět co nejvíc a v neposlední řadě jsou důležitým zdrojem příjmů. Z pohledu místních obyvatel jsou však...



Nejkrásnější partie Krounky. Parádní výlet s ferratou, kterou zvládnou i děti

Krounka v Otradově

Doslova pohlazením po duši je putování údolím říčky Krounky na Chrudimsku. Nejhezčí pasáž pojmenovaná Šilinkův důl je...

Les nad Kateřinkami ukrývá tajemný pomník. Nikdo neví, kdo ho vztyčil

Vojtěch Mai objevil žulový pomník, který ve stráni nad Kateřinkami stojí...

Nikdo neví, proč tam je, ani kdo ho nechal postavit. Přitom ve stráni nad libereckými Kateřinkami stojí odhadem dobrých...

Golfský proud zpomaluje. Přirozený proces posiluje globální oteplování

Schéma ukazuje směr Golfského proudu

Dlouho to byly jen domněnky, nyní jsou ale k dispozici nové důkazy: v uplynulých zhruba stech letech se systém...

Další z rubriky

Strana řekla, tak to tak bude. V Číně se učí lyžovat 300 milionů soudruhů

Jihočínské lyžařské středisko Si-ling je nejluxusnějším lyžařským centrem v...

Pchjongčchang 2018 je minulostí, o slovo se hlásí zimní olympiáda Peking 2022. A Čína má ambiciózní plán – chce naučit...

Lyžování v Alpách, kde budete jako doma. Zillertal máme doslova za humny

Hochfügen. Když vyjde počasí, tak je to pohádka.

Zatímco Vídeňáci jezdí do Zillertalu hlavně za dobrým jídlem, pro české lyžaře má tyrolské údolí ještě jinou devizu....

Rekordní lavina v Krkonoších: za 48 vteřin se utrhlo 50 tisíc tun sněhu

Archivní fotografie lavinového neštěstí v Krkonoších v roce 1968.

Přesně před padesáti lety se odehrálo největší lavinové neštěstí v moderní historii Krkonoš. Kolem poledne 20. března...

Najdete na iDNES.cz