Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Železnice má dokončit porobu Tibetu

  17:50aktualizováno  17:50
Ještě pár let a do bájemi opředeného Tibetu se každý dostane pohodlně vlakem. Alespoň to slibuje čínská vláda, která minulý týden posvětila kontroverzní plán na výstavbu dálkové železnice z Golmudu v západočínské provincii Čching-chaj do tibetské Lhasy. Ovšem zdaleka ne každý je vyhlídkou na pohodlné cestování do legendárního města, odkud Číňané před 41 roky vyhnali tibetského duchovního vůdce dalajlamu, nadšen. Pro pekingské vedení je projekt klíčovou cestou, jak otevřít ohromné přírodní bohatství tohoto himálajského regionu a zároveň zapojit odbojné území do hlavního proudu čínské ekonomiky.

"Nová železnice urychlí ekonomický a sociální rozvoj Tibetu," prohlásil čínský prezident Ťiang Ce-min, který převzal nad ambiciózním projektem osobní záštitu. Koleje, které se budou muset prokousat jedním z nejnehostinnějších terénů na zemi, slibují ohromující výhledy na himálajské vrcholky.

Podle Číňanů půjde o nejvýše položenou železnici na světě, neboť osmdesát procent trati povede v nadmořské výšce přes 4 000 metrů. Výstavba má začít příští rok a bude stát přes 2,5 miliardy dolarů. Po dokončení, a to bude nad jiné obtížný úkol, přímo spojí Lhasu s 3 900 kilometrů vzdáleným Pekingem. Tibetský exil ovšem soudí, že nová trať umožní čínské armádě a její technice rychlejší přesun do oblasti v případě nepokojů a bude znamenat příliv dalších milionů Číňanů do Tibetu, kteří tam už dnes mají nad Tibeťany početní převahu.

"Tento projekt Tibet, okupovaný Čínou již od roku 1950, ještě více připoutá k Pekingu," uvedlo prohlášení exilové organizace Tibet Information Network. "Nejen že vytvoří podmínky pro drancování tamního přírodního bohatství, zejména ropy a zemního plynu, ale v konečném důsledku bude znamenat značné urychlení asimilace Tibetu."

"Nedovedu si představit nic, co by mohlo více urychlit ztrátu tibetské identity než tato železnice," prohlásil známý tibetolog Steven Marshall. Kvůli krajně obtížnému budování ve vysokohorském prostředí je dnes Tibet jediným regionem, kam nevedou žádné koleje. Přitom první plány na výstavbu železnice jsou už padesát let staré. Tenkrát všechno ztroskotalo na nedostatku financí, nyní jsou si čínští inženýři jisti, že stavbu dokážou zvládnout, dokonce i v 600 kilometrů dlouhém úseku trvale zmrzlé půdy. Tibetský exil z toho mrazí. Nejde o to, že by snad chtěl bránit zlepšení života chudých Tibeťanů. Znepokojují ho však průvodní jevy tohoto "příchodu prosperity", jak to nazývají Číňané.

Z Číny se už valí nové a nové vlny etnických Chanů a mění posvátnou Lhasu n a čínské město. Čínským kapitalistům, prospektorům, dřevorubcům, farmářům, nejrůznějším podnikavcům a také prostitutkám se tak pomalu začíná dařit to, o co se celá desetiletí marně pokoušel velký kormidelník Mao Ce-tung s pomocí armády - přeměnit Tibet k čínskému obrazu. Tento proces, který už začal, železnice ještě urychlí, říkají sami Tibeťané. Zároveň však přiznávají, že si vůbec nevědí rady s tím, jak tento vývoj zvrátit.



Nejčtenější

Ale je tady krásně. Místo ze slavného filmu dnes nepozná ani Zdeněk Svěrák

"Václave? Proč nejsi moje žena?" ptá se Zdeněk Svěrák Jana Třísky jako rekreant...

Idylická krajina a typická venkovská stavení z filmu Na samotě u lesa zůstávají dodnes symbolem poklidného života,...

Sezona skončila, lidé jsou pryč. Kam na poslední chvíli k moři a do hor

Noli, ležící západně od Janova, patří k nejpěknějším místům Ligurie.

Mnohem méně lidí, mírnější ceny, přitom ještě stabilní počasí. Takové jsou hlavní výhody návštěvy přímořských i...



Foťte si po svém. Hříchy fotografů, které profesionál nikdy neudělá

Tzv. „high key“ fotografie s převažujícími světlými tóny a malým kontrastem je...

Ve druhém dílu našeho seriálu o prohřešcích proti fotografické etiketě budeme stopovat hříchy fotografů během samotného...

Pilot boeingu zapomněl vyrovnat tlak v kabině, cestující krváceli z nosu

Ilustrační foto

Nejméně třicet pasažérů muselo vyhledat ošetření poté, co pilot indických aerolinek „zapomněl“ stisknout tlačítko...

Nejmenší skanzen a opuštěné lázně. Moravským krajem, který ani nemá jméno

Skanzen v Horním Smržově

Tento kraj nemá žádný zažitý zeměpisný ani národopisný název, a možná právě proto patří k nejhezčím venkovským oblastem...

Další z rubriky

Králi se nesměje a dětem nesahá na hlavu. Na co dávat pozor v Thajsku

Thajsko se stává oblíbenou zimní destinací. Dávejte si však pozor, abyste...

Přibývá lidí, kteří si krátké evropské dny a studenou zimu jedou zpříjemnit do exotických destinací. K nejoblíbenějším...

Sixtinská kaple Alp. Malá švýcarská vesnice ukrývá poklad nedozírné hodnoty

Interiér kostela sv. Martina v Zillis

Pouhé tři kilometry od propasti Viamala v údolí Hinterrhein se nachází malá vesnička Zillis, která se nijak neliší od...

Foťte si po svém. Hříchy fotografů, které profesionál nikdy neudělá

Tzv. „high key“ fotografie s převažujícími světlými tóny a malým kontrastem je...

Ve druhém dílu našeho seriálu o prohřešcích proti fotografické etiketě budeme stopovat hříchy fotografů během samotného...



Najdete na iDNES.cz