Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zdymadlo v Hoříně zve k návštěvě

  14:31aktualizováno  14:31
Nedaleko od Mělníka najdeme obec Hořín. Od poloviny 18. století byla majetkem rodu Lobkoviců, na které tehdy přešla sňatkem poslední majitelky z rodu Černínů s Augustem z Lobkovic. Zdejší Lobkovicové tu vystavěli dokonce rodinnou hrobku a stojí zde i v současné době zchátralý zámeček. Obec Hořín se nachází asi kilometr od soutoku Labe s Vltavou a leží tedy na břehu frekventované vodní cesty. Turisté tu tak mohou navštívit zajímavou technickou památku -zdymadlo z přelomu století, které je po domluvě zpřístupné veřejnosti.

Rozmáhající se doprava ve 2. polovině 19. století vedla k prosazení myšlenky splavnit celý tok Vltavy a Labe na našem území. V případě Vltavy šlo koncem století v podstatě již jen o dolní tok, o úsek z Prahy do Mělníka. Zemský sněm schválil příspěvek ve výši jedné třetiny celkových nákladů na tento projekt v roce 1896 a v následujících letech se začalo s realizací. Většina stavebních prací byla zadána firmě Lanna. Vojtěch Lanna (1836 - 1909), tehdejší majitel jedné z nejznámějších firem v Čechách a neméně známý mecenáš a podporovatel umění, řídil práce až do své smrti, pak pokračoval jeho syn stejného jména, čtvrtá generace majitelů firmy.

Firma Lanna nasbírala v průběhu 19. století velké zkušenosti při stavbě dopravních projektů. Základy k jejímu podnikání položil jihočeský obchod s dřevem a jeho doprava, pro niž se hojně využívalo vodních toků, a proto se firma podílela i na jejich splavňování. Později se firma účastnila stavby železnic na českém území. Zkušenosti s vodními stavbami vedly až k účasti na stavbách mostů - nejznámější je stavba řetězového mostu v Praze počátkem 40. let 19. století, který však dnes už nestojí.

Ve 2. polovině 19. století se firma opět soustředila hlavně na realizaci vodních dopravních cest. Komise pro kanalizování Labe a Vltavy zahájila svou činnost roku 1897 a stavbu prvního zdymadla u Klecan zadala právě Lannovi. Stejně tak i následující stavby. Na zdymadlo v Hoříně došlo počátkem 20. století. Co to vlastně je zdymadlo? Technický slovník nás poučí, že v původním slova smyslu jde o "zařízení ke vzdouvání (dříve nadýmání) vody".

Dále praví, že právě v době, kdy začala kanalizace Vltavy a Labe, tedy koncem 90. let 19. století, se tohoto názvu začalo užívat pro celý splavňovací celek, tedy jak jez s propustí, tak i plavební příslušenství, plavební komoru s umělým kanálem. Tyto součásti najdeme i v Hoříně. Projekt pro zdymadlo vypracoval architekt František Sander (1871 - 1932). Sander se kromě hořínského zdymadla účastnil i prací na dalších, podobných stavbách, např. přímo na území Prahy. Byl stoupencem secesního romantismu, jak dokládá i ztvárnění hořínské stavby, kde - kromě jiných - najdeme např. kamennou desku se secesními tvary číslic, připomínajícími rok dokončení a i další ozdobné motivy, vyvedené v kameni.

Celé zdymadlo bylo dokončeno v roce 1905 a celý systém zdymadel na dolním toku Vltavy, dokončený v témže roce, tak spojil pravidelnou plavbou Prahu s Mělníkem, a tedy s Labem.

Autor:



Nejčtenější

Sovětské mapy světových měst byly jako Wikipedia a Google Maps v jednom

Sověti byli pečliví: takhle detailně zmapovali New York (vpravo) a přístavní...

Podle sovětských civilních map vlastních oblastí se spolehlivě bloudilo. A to byl záměr, měly totiž mást Západ i za...

Nejkrásnější partie Krounky. Parádní výlet s ferratou, kterou zvládnou i děti

Krounka v Otradově

Doslova pohlazením po duši je putování údolím říčky Krounky na Chrudimsku. Nejhezčí pasáž pojmenovaná Šilinkův důl je...



Les nad Kateřinkami ukrývá tajemný pomník. Nikdo neví, kdo ho vztyčil

Vojtěch Mai objevil žulový pomník, který ve stráni nad Kateřinkami stojí...

Nikdo neví, proč tam je, ani kdo ho nechal postavit. Přitom ve stráni nad libereckými Kateřinkami stojí odhadem dobrých...

Golfský proud zpomaluje. Přirozený proces posiluje globální oteplování

Schéma ukazuje směr Golfského proudu

Dlouho to byly jen domněnky, nyní jsou ale k dispozici nové důkazy: v uplynulých zhruba stech letech se systém...

Žlutý cirkus v Indii. Bez trabantů, ale s Leninem na každém kroku

Lenin vypouští své draky...tento kout Indie je zkrátka rudý - ovšem v mnoha...

Posádka žlutého cirkusu přistála v Indii, ale žlutý cirkus stále nemá. Jejich dva trabanti, maluch a jawa 250 se stále...

Další z rubriky

Trosky jdou s dobou. Na letošní sezonu hrad chystá únikovou hru s robotem

Kromě zážitku z prohlídky Trosek zůstane návštěvníkům i vstupenka, kterou mohou...

Trosky jsou nejnavštěvovanějším hradem v Libereckém kraji, na zříceninu nedaleko Turnova vyšlo loni přes 112 000...

VIDEO: Zaniklé tratě v Česku. Jak se kladenská lokálka nedožila jubilea

Motorový vůz M152.0014 ve stanici Podlešín zastávka v roce 1980

V dnešním díle pořadu Zaniklé tratě zamíříme na bývalou trať 11b mezi Kladnem Dubí a Zvoleněvsí. První vlaky po ní...

Pohádky stranou, tady prskala láva. Výlet na unikátní sopky u Jičína

Lomy rozřezaný sopečný vrch Veliš

Spojovat město pohádek a bránu do Českého ráje se sopkami napadne asi málokoho. Přitom v blízkém okolí Jičína skutečně...

Najdete na iDNES.cz