Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Zaniklé tratě v Česku. Železnice pod Čertovou stěnou

Seriál aktualizováno 
Hladina Lipenské přehrady zatopila hned několik železničních tratí. Jedna z nich procházela místy, kde později vznikla hráz vodního díla, elektrifikovaná dráha z Certlova (od roku 1953 Rybník) k Lipenskému zdvihu (od roku 1920 Lipno nad Vltavou). A protože koleje masou betonu neprojdou, musel se koncový úsek staré Lipenky přeložit.

Původní trať, mimochodem druhá elektrifikovaná trať na našem území, vedla od Loučovické zastávky po pravém břehu Vltavy a končila na starém nádraží v Lipně nad Vltavou. Právě toto nádraží ale měla zatopit nová přehrada.

Zaniklé tratě

Dráha proto zůstala na levém břehu a nové nádraží vzniklo až těsně pod hydroelektrárnou. Z obce to pak lidé měli na vlak podstatně dál.

Poslední dva kilometry lipenské tratě pohltilo staveniště vodního díla, nezůstal tam kámen na kameni. O to víc je drážní archeolog potěšen z každého nového nálezu. Když ví, kde hledat, nemá o ně nakonec nouzi.

Ve třetím díle seriálu Zaniklé tratě se dozvíte, kde konkrétně stála od roku 1911 konečná stanice v Lipně, co se zachovalo z 42 metrů dlouhého ocelového viaduktu přes Vltavu u Loučovic nebo kde k němu odbočovala původní trať. Pamětnice také zavzpomíná na poválečný provoz na této unikátní železnici, prozradí, jak se tehdy říkalo motorovým vozům, a poví, proč se bála chodit na lipenské nádraží.

Zaniklá trať pod Čertovou stěnou na Šumavě

Autor:


Nejčtenější

Cesta do Chorvatska 2018. Pozor na nedokončené rekonstrukce u hranic

Sjezd z dálnice před Vinnetouuovým kaňonem, za mýtnou bránou Maslenica....

Hlavní trasu na jih do Chorvatska přes hraniční přechod Macejl a dále na Záhřeb letos nedoporučujeme. Našli a projeli...

Na vzedmutou Teplou Vltavu nesmí vodáci, z kempu evakuovali rodiny s dětmi

Zaplavené tábořiště Soumarský most, odkud se vodáci vydávají na atraktivní úsek...

Kvůli silným dešťům nesmí turisté splouvat šumavský úsek Teplé Vltavy. U Soumarského mostu na Prachaticku stoupla...



Polská „čínská zeď“ sloužila proti Čechům. Dnes je prvotřídní atrakcí

Téměř dvě stě kilometrů dlouhá linie opevněná hrady vznikla na ochranu Polského...

Cestu z Krakova do Čenstochové lemuje hrdá linie pětadvaceti hradů a strážních věží postavených na vysokých skalách,...

Brno jako bahniště a ve Zlíně žil zlý člověk. Jak vznikla jména měst

Hlavní město Praha

Původ názvů českých měst je obestřen mnoha legendami, jazykovědci však obvykle nabízejí střízlivější verze. Týdeník...

Dovolenou u moře nechte jiným. Naštěstí máme Himálaj hned za rohem

Cestu někdy označují kamenné “mužíky”. Tenhle stojí v pohoří Vilcan.

Kam v létě do hor? Zkuste „Nepál Evropy“ alias Rumunsko. Fantastická opuštěná pohoří máte daleko blíž, než si možná...

Další z rubriky

Ideální hřebenovky na kolo. Objevte nenápadné půvaby okolí České Třebové

Tichá Orlice, Ústí nad Orlicí a Andrlův chlum z Lanšperku

Hřebenovky jsou doménou nejen horských oblastí, ale najdeme je i v některých českých vrchovinách. Například...

Jak chutná Šumava? Vydejte se na výlet po jihočeské gastronomické stezce

Dobrá Chata na Zadově

Zakousnout se na výletě do voňavého koláčku, svlažit se vychlazeným pivem nebo ochutnat kozí sýr s bylinkami, to je...

Krkonoše s pivem v ruce. Stezka pro pivaře má letos o zastávku víc

Turisté na vrcholu Sněžky

Dnešním dnem začíná již pátá sezona Krkonošské pivní stezky. Trasa měří 35 kilometrů a spojuje šest lokálních pivovarů....

Najdete na iDNES.cz