VIDEO: Zaniklé tratě v Česku. Železnice pod Čertovou stěnou

Seriál aktualizováno 
Hladina Lipenské přehrady zatopila hned několik železničních tratí. Jedna z nich procházela místy, kde později vznikla hráz vodního díla, elektrifikovaná dráha z Certlova (od roku 1953 Rybník) k Lipenskému zdvihu (od roku 1920 Lipno nad Vltavou). A protože koleje masou betonu neprojdou, musel se koncový úsek staré Lipenky přeložit.

Původní trať, mimochodem druhá elektrifikovaná trať na našem území, vedla od Loučovické zastávky po pravém břehu Vltavy a končila na starém nádraží v Lipně nad Vltavou. Právě toto nádraží ale měla zatopit nová přehrada.

Zaniklé tratě

Dráha proto zůstala na levém břehu a nové nádraží vzniklo až těsně pod hydroelektrárnou. Z obce to pak lidé měli na vlak podstatně dál.

Poslední dva kilometry lipenské tratě pohltilo staveniště vodního díla, nezůstal tam kámen na kameni. O to víc je drážní archeolog potěšen z každého nového nálezu. Když ví, kde hledat, nemá o ně nakonec nouzi.

Ve třetím díle seriálu Zaniklé tratě se dozvíte, kde konkrétně stála od roku 1911 konečná stanice v Lipně, co se zachovalo z 42 metrů dlouhého ocelového viaduktu přes Vltavu u Loučovic nebo kde k němu odbočovala původní trať. Pamětnice také zavzpomíná na poválečný provoz na této unikátní železnici, prozradí, jak se tehdy říkalo motorovým vozům, a poví, proč se bála chodit na lipenské nádraží.

Zaniklá trať pod Čertovou stěnou na Šumavě

Autor:


Nejčtenější

Brány a soutěsky Strážovských vrchů. Neskutečný výlet pro milovníky skal

Panoramatický rozhled ze zříceniny Súľovský hrad

Skalní města bývají vyhledávaným cílem turistů. Súľovské skály vám pak k malebnosti přidají bonus v podobě...

Ať žijí duchové. Podívejte se, kde skřítkové a tesaři vylezli z mechu

A ještě jeden snímek z poválečných oprav chátrající památky

Vy cizáci, zmizte! Tak odháněl ze svého hradu rytíř Brtník nezvané hosty. Dnešní hrad Krakovec je ovšem na hosty dobře...



Silný žaludek a trpělivost s sebou. Na co se připravit při cestě do Indie

Hmyzí trus a znečištěný vzduch zabarvily původně bílou hrobku Tádž Mahal v...

Do druhé nejlidnatější země světa míří na přelomu roku tisíce cestovatelů. Indie je pestrobarevná a hlavně...

Tísnivé pátrání po starém Bejrútu. Jak jsem si užil lekci pomíjivosti

Centrální čtvrt v Bejrútu byla tak zničená, že se zatím neví, co s ní.

Bejrútu a Libanonu se dříve říkalo Švýcarsko Blízkého východu, dnes však je bohužel pravdou opak. „Bejrút už není tím,...

Byl jsem ve všech zemích světa dvakrát, tvrdí cestovatelský rekordman

Babis Bizas na návštěvě Crozetových ostrovů v roce 2013

Řecký cestovatel Babis Bizas se na svou první cestu vydal v roce 1976 ve věku 22 let. Od té doby se v podstatě...

Další z rubriky

VIDEO: Kde hledat upíry v Česku. Nenápadné hroby stále zůstávají záhadou

Hřbitov v Mikulči na Svitavsku, kde byly objeveny údajné pozůstatky upírů.

V Pardubickém kraji byla nalezena dosud neobjasněná pohřebiště s těly, u nichž i odborníci váhají, zda nejde o upíry....

Nejmenší skanzen a opuštěné lázně. Moravským krajem, který ani nemá jméno

Skanzen v Horním Smržově

Tento kraj nemá žádný zažitý zeměpisný ani národopisný název, a možná právě proto patří k nejhezčím venkovským oblastem...

Zaniklé tratě v Česku. Podkováňka se proplétala hlubokým údolím

Lokomotiva BS 200 při zkouškách na trati Skalsko - Chotětov. 50.4008883N,...

Ve dvanáctém díle seriálu Zaniklé tratě zamíříme na sever středních Čech, do okolí Mladé Boleslavi. Podíváme se na...



Najdete na iDNES.cz