ZANIKLÉ TRATĚ: „Rozkročený“ most Spojovací dráhy byl ikonou Žižkova

Seriál
Jubilejní padesáté Zaniklé tratě tentokrát zůstanou v Praze. Podíváme se na trať, která propojila největší pražská nádraží. Ukážeme si tři zrušené stanice a také úsek Hrabovka, který tvořil pomyslnou bránu na Žižkov. Vydejte se společně s námi na Pražskou spojovací dráhu.

Mapa Pražské spojovací dráhy

První pražská nádraží, která vznikla v polovině 19. století, byla koncová. Státní nádraží (dnešní Masarykovo) končilo v Hybernské ulici, nádraží Západní dráhy zase na Smíchově. Když se ale zboží z Plzně potřebovalo dostat do Olomouce, nezbylo nic jiného, než je naložit na povoz a převézt přes centrum Prahy. Komu by se to ale zamlouvalo, že?

Do věci se navíc vložila armáda, takže úřady raději začaly jednat. Mluvilo se o propojení Smíchova a nádraží Bubny po levém vltavském břehu, tedy přes Malou Stranu. Zamítnuto. Další plán byl převést dráhu přes Vltavu u Výtoně a na Slupi zajet do tunelu, který by podjel Královské Vinohrady. Opět zamítnuto.

Výměna původního mostu na Pražské spojovací dráze za ten současný v roce 1901. Doprava byla tehdy přerušena na pouhé dva dny.

Stavbu dostala na starost společnost Dráha císaře Františka Josefa I., která budovala trať od Českých Budějovic. Ta zcela logicky přišla s plánem vést koleje přes Vltavu a pokračovat Nuselským údolím, za nímž by se obě tratě spojily a tunelem pokračovaly na nové nádraží poblíž Koňské brány (dnešní Hlavní nádraží). Tam by se koleje mohly spojit s Turnovsko-kralupsko-pražskou dráhou (Zaniklé tratě o ní najdete zde).

Ze severního zhlaví nádraží Císaře Františka Josefa I. pak stačilo vybudovat krátkou spojku s ostrým klesáním do Karlína a napojit se na koleje Severní státní dráhy. Schváleno.

Hrabovská spojka nikdy nebyl reprezentativní příjezdovou kolejí na pražské hlavní nádraží, měla ale svoje kouzlo. GPS:50.0868514N, 14.4399872E

Hrabovská spojka byla proslulá svým velkým sklonem. GPS: 50.0869478N, 14.4405772E

První vlaky se po Pražské spojovací dráze rozjely v srpnu 1872. Hrabovská spojka ale zprvu nebyla na Severní státní dráhu napojena přímo. Vlaky musely v Karlíně jet nejprve úvratí k nádraží Státní dráhy, které bylo v té době v Praze nejdůležitější, a teprve druhou úvratí mohly jet směrem na Kolín. Časem ale toto kostrbaté řešení odpadlo.

S rozvojem železniční dopravy začalo být jasné, že pouhé dvě koleje, vedoucí na Hlavní nádraží ze severu, nebudou stačit. Plánů bylo hodně, třeba vést koleje po úbočí Vítkova nad Karlínem po dnešní vysoké opěrné zdi. Teprve na konci 20. století dostalo zelenou takzvané Nové spojení, tedy projekt dvou dvoukolejných tunelů. Hrabovská spojka byla proto v roce 2005 zrušena.

Vlaky na kolejích

Pátráme na jihu

Jižní větev Pražské spojovací dráhy sice funguje dál, i tam ale najdeme inspiraci pro Zaniklé tratě. Hned za Vltavou třeba nádraží Praha-Vyšehrad, s dříve honosnou staniční budovou, která je dnes ostudou metropole. Nádraží veřejnosti dosloužilo v roce 1960 a od té doby chátrá.

Lokomotiva 498.014 v čele rychlíku R 65 do Chebu míjí neprovozované nádraží Praha-Vyšehrad, 14. 2. 1969. GPS: 50.0676819N, 14.4196078E

Budova nádraží Královské Vinohrady na snímku z roku 1947. GPS: 50.0685144N, 14.4364333E

Další zaniklou zastávku musíme hledat u ústí Vinohradského tunelu,  jmenovala se Královské Vinohrady. Jí vlaky projíždějí od roku 1944, staniční budova je paradoxně v mnohem lepším stavu než její kolegyně pod Vyšehradem. Na druhou stranu zase málokdo ví, že tady vlaky vůbec kdy zastavovaly.

Pátráme na severu

To severní část Pražské spojovací dráhy zanikla celá. S kamerou se vydáme po zrušeném tělese, kudy dnes vede cesta pro pěší. Zavzpomínáme také na ikonický „rozkročený“ železniční most na křižovatce Husitské a Trocnovské ulice. Ten byl dlouhá léta symbolem a bránou do dolního Žižkova.

Zkusíme také najít místa, kde stály drážní domky nebo takzvaný Elektroúsek s kusou kolejí. A díky dochovaným amatérským záběrům se podíváme, jak vypadaly poslední dny na Hrabovské spojce.

Pohled z přístupové cesty k Armádnímu muzeu na kolej Hrabovské spojky. GPS: 50.0878461N, 14.4448956E

Historické zábradlí v místech zastávky Praha-Karlín. Na nižší odskočené opěrné zdi vpravo bývala ukotvena lávka přes koleje. GPS: 50.0900361N, 14.4514428E

Odskočíme si ale i na Státní dráhu, nejprve ke Stavědlu 1, kterému  železničáři říkali Hrabovka, odkud se řídil provoz na Hlavní nádraží. Pak popojdeme ještě o kousek dál do Karlína k bývalé stejnojmenné zastávce. 

Že o její existenci vůbec nevíte? Však také pro cestující fungovala jen do roku 1959 a dodnes se dochovala jen jedna její fotografie. O to víc nás překvapilo, kolik památek jsme po zastávce Praha-Karlín našli. Třeba monumentální opuštěné schodiště do Pernerovy ulice nebo původní zábradlí oddělující nástupiště od kolejí. Zkrátka opět je na co se dívat.

Pomozte nám se Zaniklými tratěmi

Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme.

Aktuálně sháníme podklady k těmto tratím:

  • Praha-Braník – Cementárna Podolí
  • Praha-Vršovice – Praha-Krč
  • Jindřichovice pod Smrkem – Mirsk
  • Hevlín – Laa an der Thaya
  • Novosedly – Laa an der Thaya
  • Vítkovická závodní dráha
  • Brno hlavní nádraží - Královo Pole
  • Místní dráha Ostrava–Bohumín
  • Malodráha Králův Dvůr – Beroun – Koněprusy

Náš mail je: zanikletrate@idnes.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Unikátní přírodní úkaz na Litovelsku: povodně protrhly meandr řeky Moravy

19. dubna 2024  13:10

Odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) a vědci z katedry geoinformatiky Univerzity...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Biologické zbraně, hadi a plyn. Ostrovy, které jsou plné podivností

20. dubna 2024

Některé byste nejspíš ani vidět nechtěli, jiné zase vidět nesmíte. Další mizejí z atlasů, objevují...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Nevzdávejte cestovatelská předsevzetí. Jaro jen ten pravý čas procestovat Evropu

26. dubna 2024

Advertorial Evropské metropole jsou známé tím, že jsou v létě plné turistů. Předběhněte je a vydejte se na...

Poutní místa v Česku zažívají renesanci, říká autor populární knihy

26. dubna 2024

Lidé stále častěji hledají lokality, kde mohou uniknout před dnešním komplikovaným světem. Návod na...

VIDEO: Nahlédněte do Indie očima české poutnice hnutí Hare Krišna

25. dubna 2024

Indická republika je sedmá největší a s více než miliardou obyvatel jednou z nejlidnatějších zemí...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...