ZANIKLÉ TRATĚ: Nedokončenou dráhu z Hlučína nezachránily ani tramvaje

Seriál
V tomto díle se vydáme na Hlučínsko. Prozkoumáme dráhu, která doplatila na vznik Československa, na konec druhé světové války a potom, co vlaky vystřídaly tramvaje, i na špatný stav kolejí. Zamíříme na zpola nedokončenou trať mezi Hlučínem, Petřkovicemi a pruským Annabergem.

Hlučínsko bylo odedávna malým zrnkem mezi mlýnskými kameny velmocí a trať z Hlučína přes Petřkovice do Annabergu byla jednou z obětí. Původně toto území patřilo k Rakouskému císařství, Marie Terezie ho však v roce 1742 prohrála ve válce s Pruskem. Dopravní spojení proto v 19. století mířilo hlavně na sever.

Mapa zaniklé a nedokončená trati Hlučín - Petřkovice - Annaberg

V roce 1911 se začala budovat odbočná trať z Kravař přes Hlučín, která se měla v Annabergu (dnešních polských Chalupkách) napojovat na Wilhelmsbahn, tedy železnici do Berlína. Jenže začátek první světové války stavbu zastavil v Hlučíně. V roce 1920 připadlo Hlučínsko Československu a budování další tratě do Německa bylo zbytečné.

Úřady ovšem rozhodly, že se dráha dostaví aspoň do Petřkovic. První slavnostní vlak po ní projel v červnu 1925. Pravidelná železniční doprava v celé trase však fungovala jen 20 let. Ustupující německá vojska v dubnu 1945 vyhodila do povětří dva viadukty v Petřkovicích a vlaky tak od podzimu končily v zastávce Petřkovice doly. 

Stanice Hlučín na dobové pohlednici
GPS: 49.9011225N, 18.1937922E

Po druhé světové válce se na Ostravsku začal ve velkém budovat těžký průmysl a obyvatelé Hlučínska dojížděli právě tam. Jenže stávající dopravní kapacity nestačily. Ostravský dopravní podnik proto železniční trať od ČSD odkoupil, elektrifikoval a propojil se svojí tramvajovou sítí. Koncem roku 1950 se po takzvané trati Míru rozjely první tramvaje.

Ani elektrický provoz nakonec původní dráhu nezachránil. Mezi Ostravou a Hlučínem jezdily stále původní dvounápravové vozy, budovat koncovou smyčku pro moderní stroje bylo příliš drahé, navíc by se musel nákladně rekonstruovat most přes Odru. Bylo daleko jednodušší trať zrušit a tramvaje nahradit autobusy. Poslední elektrické spoje vyjely z Hlučína 1. prosince 1982. 

Příjezd prvního vlaku do Petřkovic, 15. 6. 1925 GPS: 49.8768111N, 18.2697311E
Třívozová tramvajová souprava linky 1 opustila zastávku Ludgeřovice a míří do...

Po trati z Hlučína do Petřkovic jezdily nejdřív vlaky, potom tramvaje.

Trať zaniklá, ale i nedokončená

Dnešní pátrání je pro nás trochu neobvyklé. Zatím jsme se věnovali výhradně tratím zaniklým, v úseku Petřkovice - Annaberg (Chalupki) se však vydáváme na tenký led tratě nedostavěné.

Zaniklé tratě

Začínáme na nádraží v Hlučíně a objevujeme památky převážně na tramvajový provoz. V Hlučíně od roku 1950 sloužil přestupní terminál, o jakém se dodnes mnoha městům jenom sní. Cestující vystoupili z vlaku, aby o deset metrů dál nastoupili do tramvaje.

Po téměř 40 letech od konce provozu jsme našli hrany nástupišť nebo původní sloupy trakčního vedení. Z dob železničních pak i výtopnu, bohužel už odříznutou od kolejí.

Další kilometry trati se bohužel nezachovaly, protože ve stopě dráhy stojí přeložka silnice I/56. V Ludgeřovicích stále stojí aspoň budova nádraží, přestavěná na rodinný dům. 

Ze zapomnění se někdejší železniční trať vynořuje až v prostoru zastávky Petřkovice doly. Dosud tam stojí zbytky lávky pro pěší. O kousek dál do roku 1945 stávaly dva mohutné ocelové viadukty. Z nich se zachovaly jen opěry a dva betonové pilíře.

Druhý pilíř druhého petřkovického viaduktu. Také tento most v dubnu 1945 odstřelila ustupující německá vojska. GPS: 49.8742847N, 18.2623925E

To někdejší nádraží v Petřkovicích stojí dodnes, je vzorně opravené a dokonce vyzdobené železničními artefakty. V jeho okolí jsme objevili spoustu detailů, třeba zbytky patek od drátovodů nebo hraniční kámen se znakem ČSD.

V reportáži se dál dozvíte, co se dochovalo z rozestavěného úseku do pruského Annebrgu. Zjistíme, že stačilo opravdu málo a vlaky se mohly po dráze rozjet. Podíváme se také do Polska ke stanici Chalupki. Ukážeme vám místo, kde se měla trať z Hlučína napojit na dráhu císaře Wilhelma. 

Kdyby zůstalo Hlučínsko pruské, je více než pravděpodobné, že by vlaky z Opavy přes Hlučín až do Annabergu opravdu jezdily, a to minimálně do konce 2. světové války. Historie však rozhodla jinak. Na druhou stranu mají železniční archeologové dnes alespoň co objevovat.

Betonový mostek těsně před česko-polskou hranicí dnes slouží koňům. GPS: 49.9124881N, 18.3151622E

Líbí se vám náš seriál? Můžete se podílet na jeho výrobě. Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme. Aktuálně sháníme historické snímky dráhy Jindřichovice pod Smrkem - Mirsk, Slavonice - Fratres, Hevlín - Laa an der Thaya, Novosedly - Laa an der Thaya, Černovice – Líšeň, Svinov - Kyjovice, Malá a Velká Hrabovka, Praha-Braník - Podolí, Praha-Vršovice - Praha-Krč. Náš e-mail je: zanikletrate@idnes.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Unikátní přírodní úkaz na Litovelsku: povodně protrhly meandr řeky Moravy

19. dubna 2024  13:10

Odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) a vědci z katedry geoinformatiky Univerzity...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Biologické zbraně, hadi a plyn. Ostrovy, které jsou plné podivností

20. dubna 2024

Některé byste nejspíš ani vidět nechtěli, jiné zase vidět nesmíte. Další mizejí z atlasů, objevují...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Nevzdávejte cestovatelská předsevzetí. Jaro jen ten pravý čas procestovat Evropu

26. dubna 2024

Advertorial Evropské metropole jsou známé tím, že jsou v létě plné turistů. Předběhněte je a vydejte se na...

Poutní místa v Česku zažívají renesanci, říká autor populární knihy

26. dubna 2024

Lidé stále častěji hledají lokality, kde mohou uniknout před dnešním komplikovaným světem. Návod na...

VIDEO: Nahlédněte do Indie očima české poutnice hnutí Hare Krišna

25. dubna 2024

Indická republika je sedmá největší a s více než miliardou obyvatel jednou z nejlidnatějších zemí...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...