Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Zaniklé tratě v Česku. „Mrtvá trať“ se vzkříšení nedočkala

Seriál aktualizováno 
Devátý díl Zaniklých tratí nás zavede na hřeben Krušných hor, na jedno z nejopuštěnějších míst, kde jsme dosud natáčeli. Pravidelný provoz zde ustal hned po druhé světové válce, přesto však koleje na místě vydržely dalších 40 let. Podíváme se na trať z českého Křimova do německého Reitzenhainu.

Trať vznikla v roce 1875 jenom kvůli tomu, aby se mohlo z Česka do Saska vyvážet co nejvíce hnědého a černého uhlí. Osobní doprava byla až na druhém místě. Třináctikilometrový úsek prochází liduprázdnou krajinou. Jediné mezilehlé nádraží, Hora svatého Šebestiána, bylo od obce značně vzdálené. Další dvě zastávky, Menhartice a Reitzenhain v Čechách, si místní vymohli až ve třicátých letech 20. století.

Zaniklé tratě

Po druhé světové válce se kraj kolem dráhy vylidnil, doprava na trati byla v roce 1948 zastavena. Koleje však na náspech vydržely až do osmdesátých let, trhací vlak vyjel v roce 1985. Trampové úsek z Křimova do Reitzenhainu pojmenovali jako Mrtvou trať, celých čtyřicet let od ukončení provozu totiž vypadala, že se po ní prohánějí duchové parních lokomotiv.

Hluboká údolí překonávaly tři monumentální příhradové ocelové viadukty. Bohužel se ani jeden nedochoval. Hraniční most byl snesen v sedmdesátých letech při stavbě přeložky silnice I/7 do NDR. Dvoupolový viadukt přes Bezručovo údolí byl odstřelen v roce 1986, poslední až v roce 1994. Dodnes se dochovaly opěrné zdi posledních dvou.

Zaniklá trať Křimov - Reitzenhain

V novém díle Zaniklých tratí se dozvíte, co dalšího se na úseku z Křimova do Reitzenhainu dochovalo a jestli se dá celá trať projít. Uvidíte jedinečné letecké záběry opěrných zdí někdejších viaduktů a mnoho dalšího.

Líbí se vám náš seriál? Chtěli byste nám s ním pomoci? Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí? Pracovali jste na nich? Napište nám a podělte se o vzpomínky. Rádi je uveřejníme. Pište na e-mail: zanikletrate@idnes.cz.

Autor:


Nejčtenější

VELKÝ TEST ELEKTROKOL: Špatné už nekoupíte, jsou jen dobrá a výborná

Test elektrokol - Full

Redakce iDNES.cz testovala spolu s cyklistickým magazínem Elektrokola a servisem a prodejcem ekolo.cz vzorek elektrokol...

Zakázaná místa lákají zvědavce, někteří se však z dobrodružství nevrátí

Turistka spadla ze skály v lomu Velká Amerika.

Lidé často zbytečně riskují, když chodí na místa se zákazem vstupu. Lezou do zatopených lomů, šplhají na komíny nebo se...



GLOSA: Kolo Favorit je opravdu legenda. Ale ze zoufalství

Výstava Fenomén Favorit v Národním technickém muzeu

Není legenda jako legenda. Některé věci si připomínáme zaslouženě pro jejich výjimečnost. Jiné se staly legendárními z...

Poslední průsmyk: Trabanty se vyšplhaly do pěti tisíců a přejely Himálaj

Najednou maluch zaječí a vyrazí do proudu. „Co ten blázen dělá?!“ Maluch se rve...

Vybojovali jsme výškový rekord dvoutaktního auta, přejeli dvě pětisícovky, utkali se s prachem, blátem, deštěm, sněhem,...

Lekce z dějepisu za tisícovku. Otestovali jsme hrady a zámky pro rodiny

Zámek Telč

Dopřejte si v létě kromě koupání i atraktivní výlet do historie. MF DNES navštívila patnáct památek, aby zjistila, jaké...

Další z rubriky

VIDEO: Podívejte se, jakým skvostem cestoval prezident Masaryk

Prezidentský vlak na Masarykově nádraží v Praze (28. června 2018)

Z Masarykova nádraží v Praze ve čtvrtek vyrazila historická souprava Prezidentského vlaku. Salonními vozy jezdili čeští...

Lekce z dějepisu za tisícovku. Otestovali jsme hrady a zámky pro rodiny

Zámek Telč

Dopřejte si v létě kromě koupání i atraktivní výlet do historie. MF DNES navštívila patnáct památek, aby zjistila, jaké...

Po Česku jezdí sto tisíc elektrokol. Bez přilby na ně nesedejte

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Elektrokola zažívají boom, podle odhadů prodejců jich po Česku jezdí už na sto tisíc. S rychlejším kolem však roste...

Najdete na iDNES.cz