VIDEO: Zaniklé tratě v Česku. „Mrtvá trať“ se vzkříšení nedočkala

Seriál aktualizováno 
Devátý díl Zaniklých tratí nás zavede na hřeben Krušných hor, na jedno z nejopuštěnějších míst, kde jsme dosud natáčeli. Pravidelný provoz zde ustal hned po druhé světové válce, přesto však koleje na místě vydržely dalších 40 let. Podíváme se na trať z českého Křimova do německého Reitzenhainu.

Trať vznikla v roce 1875 jenom kvůli tomu, aby se mohlo z Česka do Saska vyvážet co nejvíce hnědého a černého uhlí. Osobní doprava byla až na druhém místě. Třináctikilometrový úsek prochází liduprázdnou krajinou. Jediné mezilehlé nádraží, Hora svatého Šebestiána, bylo od obce značně vzdálené. Další dvě zastávky, Menhartice a Reitzenhain v Čechách, si místní vymohli až ve třicátých letech 20. století.

Zaniklé tratě

Po druhé světové válce se kraj kolem dráhy vylidnil, doprava na trati byla v roce 1948 zastavena. Koleje však na náspech vydržely až do osmdesátých let, trhací vlak vyjel v roce 1985. Trampové úsek z Křimova do Reitzenhainu pojmenovali jako Mrtvou trať, celých čtyřicet let od ukončení provozu totiž vypadala, že se po ní prohánějí duchové parních lokomotiv.

Hluboká údolí překonávaly tři monumentální příhradové ocelové viadukty. Bohužel se ani jeden nedochoval. Hraniční most byl snesen v sedmdesátých letech při stavbě přeložky silnice I/7 do NDR. Dvoupolový viadukt přes Bezručovo údolí byl odstřelen v roce 1986, poslední až v roce 1994. Dodnes se dochovaly opěrné zdi posledních dvou.

Zaniklá trať Křimov - Reitzenhain

V novém díle Zaniklých tratí se dozvíte, co dalšího se na úseku z Křimova do Reitzenhainu dochovalo a jestli se dá celá trať projít. Uvidíte jedinečné letecké záběry opěrných zdí někdejších viaduktů a mnoho dalšího.

Líbí se vám náš seriál? Chtěli byste nám s ním pomoci? Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí? Pracovali jste na nich? Napište nám a podělte se o vzpomínky. Rádi je uveřejníme. Pište na e-mail: zanikletrate@idnes.cz.

Autor:

Nejčtenější

VIDEO: Na co zírá mašinfíra. Velkolepá podívaná na trase z Košic do Prahy

Výhled z lokomotivy Siemens Vectron společnosti Regiojet v čele vlaku RJ 1012...

Nový seriál iDNES.cz zahajujeme přelomovým videem českého internetu. Jako vůbec první jsme natočili kompletní cestu...

VIDEO: Kyslík jen za příplatek. Vtipná instruktáž rozesmála cestující v letadle

Vtipná palubní posádka bavila celé letadlo

Bezpečnostní instrukce patří k nejnudnější části cestování před vzletem letadla. Zpříjemnit pasažérům dlouhou chvíli se...

Blesk nepotřebujete. Zaručené tipy jak udělat parádní fotografii v noci

Poměrně ojedinělý záběr na zasněžený Karlův most je fotografován časně ráno,...

Noční fotografování má mnoho kategorií, disciplín a podob. I když jde o poměrně náročnou disciplínu, o to více budeme...

Vědci našli tajemství úspěchu Vikingů na moři. Lodě utěsňovali dehtem

Kvalitní lodě umožnily Vikingům daleké objevitelské cesty, v průběhu kterých...

Za nevídanými dobyvatelskými úspěchy Vikingů, severských nájezdníků, stály jejich pověstné štíhlé lodě. Rychlé, dobře...

PŘEHLEDNĚ: Ceny skipasů a novinky v českých lyžařských areálech

Ilustrační snímek

Lyžování bude letos dražší. Důvodem jsou investice v jednotlivých areálech, ale také růst cen energií a mzdové náklady....

Další z rubriky

Proč je lípa naším národním stromem? Výročí připomínají také stovky dřevin

Památná lípa v Přerově nad Labem

Nositeli důležitých událostí našich dějin jsou v Česku díky milovníkům přírody také stromy. Některé z nich byly...

ANKETA: Vybírali jste nejkrásnější nádraží Česka za rok 2018

Vlakové nádraží v Blíževedlích na Českolipsku (na snímku z 11. října 2018)

Nejkrásnější nádraží, zdá se, leží v Libereckém kraji. Alespoň podle soutěže Nejkrásnější nádraží, která se koná...

VIDEO: Na co zírá mašinfíra. Velkolepá podívaná na trase z Košic do Prahy

Výhled z lokomotivy Siemens Vectron společnosti Regiojet v čele vlaku RJ 1012...

Nový seriál iDNES.cz zahajujeme přelomovým videem českého internetu. Jako vůbec první jsme natočili kompletní cestu...

Najdete na iDNES.cz