Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Zaniklé tratě v Česku. „Mrtvá trať“ se vzkříšení nedočkala

Seriál aktualizováno 
Devátý díl Zaniklých tratí nás zavede na hřeben Krušných hor, na jedno z nejopuštěnějších míst, kde jsme dosud natáčeli. Pravidelný provoz zde ustal hned po druhé světové válce, přesto však koleje na místě vydržely dalších 40 let. Podíváme se na trať z českého Křimova do německého Reitzenhainu.

Trať vznikla v roce 1875 jenom kvůli tomu, aby se mohlo z Česka do Saska vyvážet co nejvíce hnědého a černého uhlí. Osobní doprava byla až na druhém místě. Třináctikilometrový úsek prochází liduprázdnou krajinou. Jediné mezilehlé nádraží, Hora svatého Šebestiána, bylo od obce značně vzdálené. Další dvě zastávky, Menhartice a Reitzenhain v Čechách, si místní vymohli až ve třicátých letech 20. století.

Zaniklé tratě

Po druhé světové válce se kraj kolem dráhy vylidnil, doprava na trati byla v roce 1948 zastavena. Koleje však na náspech vydržely až do osmdesátých let, trhací vlak vyjel v roce 1985. Trampové úsek z Křimova do Reitzenhainu pojmenovali jako Mrtvou trať, celých čtyřicet let od ukončení provozu totiž vypadala, že se po ní prohánějí duchové parních lokomotiv.

Hluboká údolí překonávaly tři monumentální příhradové ocelové viadukty. Bohužel se ani jeden nedochoval. Hraniční most byl snesen v sedmdesátých letech při stavbě přeložky silnice I/7 do NDR. Dvoupolový viadukt přes Bezručovo údolí byl odstřelen v roce 1986, poslední až v roce 1994. Dodnes se dochovaly opěrné zdi posledních dvou.

Zaniklá trať Křimov - Reitzenhain

V novém díle Zaniklých tratí se dozvíte, co dalšího se na úseku z Křimova do Reitzenhainu dochovalo a jestli se dá celá trať projít. Uvidíte jedinečné letecké záběry opěrných zdí někdejších viaduktů a mnoho dalšího.

Líbí se vám náš seriál? Chtěli byste nám s ním pomoci? Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí? Pracovali jste na nich? Napište nám a podělte se o vzpomínky. Rádi je uveřejníme. Pište na e-mail: zanikletrate@idnes.cz.

Autor:


Nejčtenější

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, nejslabší mají stále Afghánci

Pokud by prý města a obce ze svých peněz nedotovaly úkony, které na ně přenáší...

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, ale Singapurci. Obyvatelé tohoto městského státu v jihovýchodní Asii se díky...

Sezona skončila, lidé jsou pryč. Kam na poslední chvíli k moři a do hor

Noli, ležící západně od Janova, patří k nejpěknějším místům Ligurie.

Mnohem méně lidí, mírnější ceny, přitom ještě stabilní počasí. Takové jsou hlavní výhody návštěvy přímořských i...



Experti varují před tuningem elektrokol. Stroj zničí a je nebezpečný

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Někteří majitelé elektrokol své stroje upravují a navyšují jejich maximální rychlost s podporou motoru. Proti tuningu...

Na Mount Everestu řádí pojistná mafie. Horolezce okrádaly i nemocnice

Horolezci se kochají pohledem na Mount Everest

Stovky milionů dolarů během několika posledních let měly vydělat na pojistných podvodech nemocnice, společnosti s...

Nejmenší skanzen a opuštěné lázně. Moravským krajem, který ani nemá jméno

Skanzen v Horním Smržově

Tento kraj nemá žádný zažitý zeměpisný ani národopisný název, a možná právě proto patří k nejhezčím venkovským oblastem...

Další z rubriky

Tady nepospíchá ani řeka. Pěšky naším nejmenším národním parkem

Ráno u Dyje na rakouské straně

Řeka Dyje vyhloubila za miliony let mezi Vranovem a Znojmem divoký a zalesněný kaňon se spoustou meandrů, kamenných...

S balonem do oblak. Výcvik pilota je tvrdý, byli jsme při něm

Pavel Štol, pilot začátečník

Výcvik pilota balonu musí být velmi precizní, vždyť jediná chyba ho může stát život. V pátém díle seriálu S balonem do...

S balonem do oblak. Let můžou zmařit i neznatelné rozmary počasí

Horkovzdušný balon v záři zapadajícího funkce

V šestém díle seriálu S balonem do oblak se podíváme na nástrahy počasí. Většina z nás si myslí, že se každý hezký a...

Najdete na iDNES.cz