Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Zaniklé tratě v Česku. Kralovická dráha prohrála s žíznivou Prahou

Seriál aktualizováno 
Osmý díl seriálu Zaniklé tratě nás zavede do středních Čech, kousek za Benešov. Právě tam začínala lokálka, která končila svoji pouť v Dolních Kralovicích na břehu řeky Želivky. Trať se v první polovině 20. století mohla měřit s Posázavským Pacifikem. Jenže začátkem 60. let přišel konec, vláda rozhodla o stavbě obří zásobárny pitné vody pro Prahu.

Kralovická lokálka tak škrtem pera přišla o posledních 14 kilometrů, které už byly v ochranném pásmu švihovské přehrady. Dráha bojovala o život do posledních chvil před napuštěním vodního díla. V provozu zůstala do jara 1974, poslední vlak z Dolních Kralovic odjel až 31. května 1975. Za ním se už začaly trhat koleje. 

Zaniklé tratě

Podařilo se nám získat unikátní amatérské záběry z odstřelu kostela svatého Jana Křtitele v Dolních Kralovicích z 30. prosince 1975. Dosud je nikdo neviděl. Ve druhém plánu se kameramanovi podařilo natočit i bourané nádraží. 

Pozůstatky po dráze se dají nalézt dodnes, voda přehrady se zavřela jen nad necelými dvěma kilometry na konci trati. Při pátrání si dejte velký pozor, do některých míst v ochranném pásmu přehrady je vstup bez povolení přísně zakázán. Policie zakázaný prostor hlídá a vetřelcům hrozí velké pokuty.

V nepřístupném pásmu se dochovalo kompletní těleso trati, kamenné propustky nebo patníky označující drážní pozemky. Z přilehlé silnice se dá pozorovat kamenný viadukt přes Sedlický potok. Prozradíme vám, který úsek se po snesení kolejí stal silnicí III. třídy.

Fotogalerie

Líbí se vám náš seriál? Chtěli byste nám s ním pomoci? Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí? Pracovali jste na nich? Napište nám a podělte se o svoje vzpomínky. Rádi je uveřejníme. Pište na e-mail: zanikletrate@idnes.cz.

Autor:


Nejčtenější

Útratu v kempu neuděláme. Nejcennější je pro nás pozemek, říká karavanistka

Blogerka a karavanistka Klára Hájek Velinská

Provozovatelé českých kempů by si měli uvědomit, že turistů přijíždějících ve vlastním karavanu bude přibývat, říká v...

Cesta do Chorvatska 2018. Pozor na nedokončené rekonstrukce u hranic

Sjezd z dálnice před Vinnetouuovým kaňonem, za mýtnou bránou Maslenica....

Hlavní trasu na jih do Chorvatska přes hraniční přechod Macejl a dále na Záhřeb letos nedoporučujeme. Našli a projeli...



Na vzedmutou Teplou Vltavu nesmí vodáci, z kempu evakuovali rodiny s dětmi

Zaplavené tábořiště Soumarský most, odkud se vodáci vydávají na atraktivní úsek...

Kvůli silným dešťům nesmí turisté splouvat šumavský úsek Teplé Vltavy. U Soumarského mostu na Prachaticku stoupla...

Polská „čínská zeď“ sloužila proti Čechům. Dnes je prvotřídní atrakcí

Téměř dvě stě kilometrů dlouhá linie opevněná hrady vznikla na ochranu Polského...

Cestu z Krakova do Čenstochové lemuje hrdá linie pětadvaceti hradů a strážních věží postavených na vysokých skalách,...

Brno jako bahniště a ve Zlíně žil zlý člověk. Jak vznikla jména měst

Hlavní město Praha

Původ názvů českých měst je obestřen mnoha legendami, jazykovědci však obvykle nabízejí střízlivější verze. Týdeník...

Další z rubriky

Paměti nenasytné hydry. Třicetiletá válka psala dějiny po celém Česku

Pražská defenestrace na obrazu Karla Svobody z roku 1844

Nebýt třicetileté války, mapa Česka by dnes vypadala jinak. Děsivý konflikt, který začal před čtyřmi stoletími, zničil...

Brno jako bahniště a ve Zlíně žil zlý člověk. Jak vznikla jména měst

Hlavní město Praha

Původ názvů českých měst je obestřen mnoha legendami, jazykovědci však obvykle nabízejí střízlivější verze. Týdeník...

Ideální hřebenovky na kolo. Objevte nenápadné půvaby okolí České Třebové

Tichá Orlice, Ústí nad Orlicí a Andrlův chlum z Lanšperku

Hřebenovky jsou doménou nejen horských oblastí, ale najdeme je i v některých českých vrchovinách. Například...

Najdete na iDNES.cz