Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvObě sledované tratě vznikly jako součást Buštěhradské dráhy. Nejdřív v roce 1871 trať z Března u Chomutova do Prunéřova, která původně sloužila pro vozbu přímých vlaků mezi Prahou a Chebem. Zároveň existovala spojka mezi Březnem a Chomutovem.
Teprve o dva roky později, tedy v roce 1873, vznikla dráha mezi Chomutovem a Prunéřovem přes Německé Kralupy, později Kralupy u Chomutova. Ta se se zahájením provozu stala hlavní větví, a to i přesto, že vlaky z Prahy do Chebu musely v Chomutově měnit směr jízdy, úvraťovat.
Klidný provoz na obou tratích byl násilně přerušen po druhé světové válce masivním rozvojem povrchové těžby hnědého uhlí. Doly Nástup Tušimice se začaly rozšiřovat a obě železniční tratě začaly překážet. V roce 1961 bez náhrady skončil provoz mezi Prunéřovem a Březnem, v roce 1978 byla přeložena hlavní trať mezi Prunéřovem a Chomutovem.
Složité hledání
Pátrání po stopách obou zaniklých drah bylo velmi obtížné, většinu terénu totiž pohltil velkolom. Mohli jsme se pohybovat buď v bezprostřední blízkosti prunéřovského nádraží nebo na koncích starých tratí.
Měli jsme ale štěstí v neštěstí, podařilo se nám získat unikátní filmové záběry jednak stanice Prunéřov od výpravčího Ladislava Oulického, jednak stanice Kralupy u Chomutova od dokumentaristy Petra Točína. Máme tak jedinečnou možnost podívat se na běžný provoz na obou zrušených stanicích.
V reportáži taky uvidíte zapomenuté koleje na trati do Března a poslední tamní kilometrovník. Na chomutovské dráze jsme pak natočili několik dochovaných mostů, ale i poslední strážní domek. Zkrátka máte se opět na co těšit.
Pomozte nám se Zaniklými tratěmiMáte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme. Náš mail je: zanikletrate@idnes.cz Aktuálně sháníme podklady k těmto tratím:
|