ZANIKLÉ TRATĚ: Koně a dřevěné koleje. Matka železnic začínala v Čechách

Seriál
V 35. díle Zaniklých tratí se podíváme na pramatku drah na evropské pevnině. Vznikla už v roce 1832, jezdily po ní velmi zvláštní vlaky a na parní provoz byla z větší části přestavěna až po 40 letech existence. Na českém území jsme pátrali po zbytcích koněspřežné dráhy z Českých Budějovic do Lince.

Trasa koněspřežky na českém území zakreslená do mapy II. vojenského mapování

Kupecké karavany se solí putovaly z Rakouska do Čech už ve středověku. A do té doby se řešilo, jak dostat toto vysoce ceněné zboží do cíle rychleji, levněji a ve větším množství.

Světlo na konci tunelu se objevilo teprve počátkem 19. století. Zakladatel českého vysokého učení technického František Josef Gerstner nejprve odmítl plán vodní cesty, která by byla nesmyslně nákladná, a v roce 1808 navrhl postavit železnou dráhu.

Záměr se podařil prosadit až o několik let později, realizace se ujal Gerstnerův syn František Antonín. Ten také získal v roce 1824 koncesi pro stavbu a provozování železnice mezi Českými Budějovicemi a Lincem, kterou ovšem záhy přepustil C.K. první privilegované železniční společnosti.

Podobná stavba byla u nás velkou neznámou, takže Gerstner vlastně určoval všechny technologie. To se mu stalo osudným, protože budování tratě přes Kerschbaum se výrazně prodražilo. Vedení společnosti Gerstnera v roce 1828  neváhalo vyměnit rakouským inženýrem Mathiasem Schönererem, který plány pozměnil a stavbu zlevnil. Na českém území už bylo v té době téměř hotovo.

První „vlaky“ na trať mezi Budějovicemi a Lincem vyrazily 1. srpna 1832. Jízda trvala 14 hodin, každých 20 kilometrů stály přepřahací stanice, kde se měnili koně. Vozy jezdily po dřevěných kolejnicích, které byly pobité železným pásem.

Koncem 60. let 19. století bylo rozhodnuto o přestavbě celé železnice na parostrojní provoz. Na Českém území inženýři z větší části využili původní stopu koněspřežky. Kvůli větší váze parní lokomotiv však museli původní náspy buď dosypat, nebo postavit úplně znovu, některé úseky s příliš prudkými oblouky byly nahrazeny přímějšími.

Pátrání po 150 letech

Trať mezi Českými Budějovicemi a Lincem ve své původní podobě neexistuje téměř 150 let. Samozřejmě nás zajímalo, jestli se z koněspřežky vůbec něco dochovalo. A byli jsme velmi mile překvapeni.

Zaniklé tratě

Začali jsme v nejsevernějším bodě dráhy, na dvoře hostince U zelené ratolesti v Českých Budějovicích, pokračovali kolem budovy Solního skladu až do areálu někdejšího budějovického koněspřežného nádraží.

Všude nás provázely budovy, které slávu koňky pamatují. Ve strážním domku je například v sezoně otevřená expozice Jihočeského muzea.

Původních strážních domků se ale podél trati dochovalo více. Jeden jsme objevili za Kamenným Újezdem, další pak u Bukovce a jeden téměř utajený u nádraží v Kaplici. O něm prý nevědí ani památkáři. Natočili jsme také dochovanou přepřahací stanici v Holkově.

Až příště pojedete po silnici 1. třídy číslo 3 z Českých Budějovic směrem k hranici, dobře se z auta rozhlížejte. Pokud uvidíte něco, co vypadá jako starý železniční násep, vězte, že to může být pozůstatek koněspřežky.

Koněspřežka mezi Českými Budějovicemi a Linzem vyobrazená v publikaci Geschichte der Eisenbahnen, 1898, str. 103, svazek I/1

Propátrali jsme i poslední kilometry tratě na našem území, natáčeli jsme v místech, kam mohli do roku 1989 jenom pohraničníci, což paradoxně mnohé památky na koněspřežku zachránilo. Uvidíte zbytky několika mostů, včetně toho nejvyššího, trosky posledního českého strážního domku a také několik skalních zářezů. Zkrátka i po 150 letech je stále co objevovat.

Líbí se vám Zaniklé tratě? Chtěli byste nám se seriálem pomoci? Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Aktuálně sháníme historické snímky dráhy Přibyslav – Sázava, Černovice – Líšeň, Hostašovice – Nový Jičín, Hlučín – Petřkovice nebo Ostrava-Svinov – Klimkovice. Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme. Pište na e-mail: zanikletrate@idnes.cz.

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  17.4 21:34

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Největší hřbitov lodí západní polokoule vznikl kvůli kardinálnímu průšvihu

15. dubna 2024

Válka je o ničení a zabíjení. O újmě na životním prostředí. Snad právě proto tolik fascinuje osud...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žádný porod a na toaletu vezměte pravítko! Podivná pravidla národních parků

18. dubna 2024

Americké národní parky trhají rekordy, patří k nejvyhledávanějším destinacím světa. Ročně do nich...

OBRAZEM: Na samotě V lomu. Podívejte se na nejnovější glamping v Česku

17. dubna 2024

Glamping, tedy luxusní kempování, nabírá v tuzemsku v posledních letech na popularitě. Nejnovější...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Váháte, kam na dovolenou? Toulání po Dánsku vás nabije pozitivní energií

12. dubna 2024

Dříve jsme chtěli vidět celý svět, dnes máme chuť jezdit jen do zemí, ve kterých se cítíme dobře....

To nejlepší z Itálie. Florencie ohromí nejen originály starých mistrů

19. dubna 2024

Ve zvlněné krajině Toskánska leží kolébka renesance, která kdysi bývala jedním z nejvýznamnějších...

Žádný porod a na toaletu vezměte pravítko! Podivná pravidla národních parků

18. dubna 2024

Americké národní parky trhají rekordy, patří k nejvyhledávanějším destinacím světa. Ročně do nich...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  17.4 21:34

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Pěšky, na kole, po vodě. Horní Rakousko je utajený ráj nedaleko českých hranic

17. dubna 2024

Premium Rakousko jsem dosud znala jen pod sněhem, bylo pro mě vždy osvědčeným lyžařským cílem. Zajímalo mě...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...