Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tvZapomenutá část Českého středohoří se koncem 19. století začala prudce rozvíjet. Ve městě Verneřice vznikaly textilky a v malodolech se tam dokonce těžilo hnědé uhlí.
Není proto divu, že Verneřičtí začali prosazovat stavbu železnice. Svého cíle dosáhli v srpnu 1890, kdy do města přijel první vlak z Velkého Března. O měsíc později byla zprovozněna další větev dráhy z Lovečkovic do Úštěku.
Provoz zajišťovala společnost Rakouská severozápadní dráha, posléze ČSD. Zajímavé je, že se až do druhé světové války trať udržela v soukromých rukách.
Po Mnichovu celé území připadlo Německu, a tak po železnici jezdily Říšské dráhy. Kvůli odsunu Němců a likvidaci menších podniků po roce 1948 ale dráha přišla o velkou část svých klientů, rekreační provoz ji nemohl uživit, a proto stát začal mluvit o jejím zrušení.
Romantickou lokálku si ale vyhlédli filmaři. Tři roky před zrušením tratě si zastávka Levín zahrála hlavní roli ve filmu Páni kluci. Ani to ale nepomohlo, 27. května 1978 se po kolejích projely poslední pravidelné vlaky.
Na rozdíl od jiných svých kolegyň měla zubrnická dráha štěstí. V úseku Velké Březno - Zubrnice zůstaly koleje kompletní, v části do Lovečkovic mizely spíš svépomocí okolních obyvatel. V devadesátých letech se z prvních šesti kilometrů stala muzeální dráha, trať až do Lovečkovic se v roce 1998 stala kulturní památkou.
S kamerou a naším průvodcem, Radkem Kubalou ze Zubrnické muzeální železnice, propátráme obě větve zaniklé tratě. Ukážeme vám, co zbylo ze zastávky Touchořiny a podíváme se na kolejová pole pokrytá tlustými pařezy. Dozvíme se, kde se trať dělila vedví a prozradíme, k čemu sloužily „tajemné“ betonové sloupky uprostřed rozlehlých pastvin před Verneřicemi.
Zaniklá trať 7k Zubrnice - Úštěk-horní nádraží |
Nevynecháme ani slavnou zastávku Levín a pustíme vám ukázku ze zcela neznámého filmového dílka, kde si také zahrála. A samozřejmě se pustíme také ke koncové stanici Úštěk-horní nádraží, abychom prozkoumali, co se za desítky let od zrušení trati zachovalo.
Líbí se vám náš seriál? Chtěli byste nám s ním pomoci? Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí? Aktuálně sháníme historické snímky těchto tratí: Kadaňský Rohozec - Doupov, Tochovice - přehrada Orlík a Ondrášov - Dvorce. Napište nám a podělte se o svoje vzpomínky, rádi je uveřejníme. Pište na e-mail: zanikletrate@idnes.cz.