VIDEO: Zaniklé tratě v Česku. Cvikovku v kopcích rušili nadvakrát

aktualizováno 
V desátém díle Zaniklých tratí zamíříme na sever, do podhůří Lužických hor. Podíváme se na dráhu s mnoha romantickými oblouky, která prošla rekonstrukcí jen pár let před svým koncem. Do starého železa se jí vůbec nechtělo, a tak se rušila nadvakrát. Představíme bývalou trať 8n z Jablonného v Podještědí přes Cvikov do Svoru.

Dráha se vlastně i stavěla nadvakrát. Cvikovští radní totiž v 60. letech 19. století odmítli ve městě stanici tratě z České Lípy do Rumburka. Nakonec zjistili, že udělali chybu a snažili se ji napravit.

První vlak do Cvikova přijel až v roce 1886, kdy byla dostavěna odbočka z hlavní trati ze Svoru. V roce 1905 byla trať prodloužena až do Jablonného v Podještědí. V náročném terénu tak vznikla 17 kilometrů dlouhá lokálka s velkými oblouky a značným stoupáním.

Zaniklé tratě

Trať však dostala ránu v podobě stavby přeložek silnic první třídy. Koleje překážely asfaltu. V roce 1973 byl proto zrušen úsek ze Svoru do Cvikova, o devět let později ze Cvikova do Jablonného.

Koleje byly sice dávno vytrhány, přesto se pozůstatků po trati dochovalo více než dost. Ukážeme vám opěrné zdi ocelového mostu, ve spleti zeleně objevíme několik krásně zachovalých kamenných mostků a ukážeme vám i místo, kde v asfaltu zůstaly zalité koleje.

Exkluzivně jsme vyzpovídali strojvedoucího, který po cvikovské trati jezdil na parních lokomotivách s manipulačními vlaky a který kromě toho také Cvikovku fotografoval. Právě od něj jsme získali vzácné černobílé snímky zaniklé trati 8n.

Zaniklá trať 8n Jablonné v Podještědí - Svor

Líbí se vám náš seriál? Chtěli byste nám s ním pomoci? Máte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí? Pracovali jste na nich? Napište nám a podělte se o vzpomínky. Rádi je uveřejníme. Pište na e-mail: zanikletrate@idnes.cz

Autor:


Nejčtenější

Brány a soutěsky Strážovských vrchů. Neskutečný výlet pro milovníky skal

Panoramatický rozhled ze zříceniny Súľovský hrad

Skalní města bývají vyhledávaným cílem turistů. Súľovské skály vám pak k malebnosti přidají bonus v podobě...

Ať žijí duchové. Podívejte se, kde skřítkové a tesaři vylezli z mechu

A ještě jeden snímek z poválečných oprav chátrající památky

Vy cizáci, zmizte! Tak odháněl ze svého hradu rytíř Brtník nezvané hosty. Dnešní hrad Krakovec je ovšem na hosty dobře...



Silný žaludek a trpělivost s sebou. Na co se připravit při cestě do Indie

Hmyzí trus a znečištěný vzduch zabarvily původně bílou hrobku Tádž Mahal v...

Do druhé nejlidnatější země světa míří na přelomu roku tisíce cestovatelů. Indie je pestrobarevná a hlavně...

Tísnivé pátrání po starém Bejrútu. Jak jsem si užil lekci pomíjivosti

Centrální čtvrt v Bejrútu byla tak zničená, že se zatím neví, co s ní.

Bejrútu a Libanonu se dříve říkalo Švýcarsko Blízkého východu, dnes však je bohužel pravdou opak. „Bejrút už není tím,...

Byl jsem ve všech zemích světa dvakrát, tvrdí cestovatelský rekordman

Babis Bizas na návštěvě Crozetových ostrovů v roce 2013

Řecký cestovatel Babis Bizas se na svou první cestu vydal v roce 1976 ve věku 22 let. Od té doby se v podstatě...

Další z rubriky

Zaniklé tratě v Česku. Podkováňka se proplétala hlubokým údolím

Lokomotiva BS 200 při zkouškách na trati Skalsko - Chotětov. 50.4008883N,...

Ve dvanáctém díle seriálu Zaniklé tratě zamíříme na sever středních Čech, do okolí Mladé Boleslavi. Podíváme se na...

Nestárnoucí klenoty Nízkého Jeseníku. Pět zaručených tipů na víkend

Pasecký vodopád

Drsné náhorní pláně Nízkého Jeseníku skýtají na rozlehlém území nepřeberné množství úžasných míst, která nemají nikde...

Po stopách železné opony. Výlet do zapovězené oblasti u hranic s Rakouskem

Obec Litschau v rakouském příhraničí

Měří přes deset tisíc kilometrů. Dálková cyklotrasa Eurovelo 13 sleduje dlouhý pás bývalé železné opony z Norska až do...



Najdete na iDNES.cz