Výstava historických jízdních kol na zámku v Čechách pod Kosířem na...

Výstava historických jízdních kol na zámku v Čechách pod Kosířem na Prostějovsku. Exponáty jsou zapůjčeny z depozitáře Vlastivědného muzea Olomouc. | foto: Luděk Peřina, ČTK

Jízdním kolům je 200 let. Podívejte se, jak vypadali jejich pradědečci

  • 2
První kola připomínala spíš nemotorná a těžkopádná odrážedla než prostředky usnadňující dopravu lidí na delší vzdálenosti. Přesto si tyto první bicykly rychle získaly oblibu u nadšenců. Nádherné historické kousky si můžete od května prohlédnout na zámku v Čechách pod Kosířem.

„Úsilí vynálezců objevit rychlý a pohyblivý dopravní prostředek poháněný lidskou silou sahá hluboko do historie. Teprve v 19. století se však sen mnoha vynálezců stal skutečností,“ uvedli Ivo Hrubíšek a Miroslav Papoušek v předmluvě k výstavě historických kol. Expozice na zámku v Čechách pod Kosířem bude otevřena 1. května a představí 14 historických kol.

Dějepisci techniky přisoudili vynález jízdního kola bádenskému lesmistrovi baronu von Draisovi, jehož „běhací stroj“ byl poprvé představen v roce 1817.

Na bicyklu, pro který se vžil název draisina, se jezdec odrážel nohama od země. Tento typ kol byl posléze oblíbený hlavně v Anglii, ale jezdili na něm i nadšenci v českých zemích.

Na výstavě bude k vidění netradiční draisina vyrobená ve 20. a 30. letech 19. století, zřejmě olomouckým měšťanem Antonem Schigartem, jejíž dřevěný rám zdobí čalouněné sedlo a dračí hlava.

V 60. letech 19. století na konstrukčně jednoduchou draisinu navázal dokonalejší Michauxův velociped poháněný klikami s pedály na předním kole, o který měla veřejnost ještě větší zájem. A když konstruktéři následně zvětšili průměr předního kola, tak lidé mohli na kolech jezdit výrazně rychleji. Bylo to však na úkor bezpečnosti, jelikož cyklisté seděli ve velké výšce a pády byly časté.

Autoři expozice věnované historickým bicyklům upozornili, že zásadní zlom nastal v roce 1885, kdy bylo na trh uvedeno takzvané bezpečné kolo s pedály ve středu rámu a koly o menším průměru. Síla nohou byla přenášena řetězem na zadní kolo. „Toto nízké kolo moderního typu ukončilo na počátku 90. let 19. století zlatou éru vysokých kol a stalo se v brzké době populárním lidovým dopravním prostředkem, vyráběným a prodávaným v milionech kusů,“ stojí v jejich pojednání.

Výstava historických jízdních kol na zámku v Čechách pod Kosířem na...
Výstava historických jízdních kol na zámku v Čechách pod Kosířem na...

Bezpečný bicykl znamenal milník i v oblasti konstrukce kol. Na ráfcích měl totiž místo tvrdých gumových obručí pružné pneumatiky naplněné vzduchem, což výrazně zvýšilo komfort jízdy. Naproti tomu první draisiny měly ráfky opatřené pouze kováním, jehož hlavním účelem bylo udržet pohromadě dřevěné kolo.

O bicyklu poháněném šlapáním podle historiků snil už Leonardo da Vinci, který je považován za největší osobnost renesanční doby. V technických rukopisech z jeho pozůstalosti byla totiž nalezena kresba jízdního kola.

Produkce jízdních kol od vynálezu prvního bicyklu prudce vzrostla. V EU se nyní ročně vyrobí zhruba 13 milionů jízdních kol, z toho na Česko připadá 350 tisíc bicyklů. Ještě vyšší výrobní kapacitu než EU mají asijské továrny.