Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jízdním kolům je 200 let. Podívejte se, jak vypadali jejich pradědečci

  14:47aktualizováno  14:47
První kola připomínala spíš nemotorná a těžkopádná odrážedla než prostředky usnadňující dopravu lidí na delší vzdálenosti. Přesto si tyto první bicykly rychle získaly oblibu u nadšenců. Nádherné historické kousky si můžete od května prohlédnout na zámku v Čechách pod Kosířem.

Výstava historických jízdních kol na zámku v Čechách pod Kosířem na Prostějovsku. Exponáty jsou zapůjčeny z depozitáře Vlastivědného muzea Olomouc. | foto: Luděk Peřina, ČTK

„Úsilí vynálezců objevit rychlý a pohyblivý dopravní prostředek poháněný lidskou silou sahá hluboko do historie. Teprve v 19. století se však sen mnoha vynálezců stal skutečností,“ uvedli Ivo Hrubíšek a Miroslav Papoušek v předmluvě k výstavě historických kol. Expozice na zámku v Čechách pod Kosířem bude otevřena 1. května a představí 14 historických kol.

Dějepisci techniky přisoudili vynález jízdního kola bádenskému lesmistrovi baronu von Draisovi, jehož „běhací stroj“ byl poprvé představen v roce 1817.

Fotogalerie

Na bicyklu, pro který se vžil název draisina, se jezdec odrážel nohama od země. Tento typ kol byl posléze oblíbený hlavně v Anglii, ale jezdili na něm i nadšenci v českých zemích.

Na výstavě bude k vidění netradiční draisina vyrobená ve 20. a 30. letech 19. století, zřejmě olomouckým měšťanem Antonem Schigartem, jejíž dřevěný rám zdobí čalouněné sedlo a dračí hlava.

V 60. letech 19. století na konstrukčně jednoduchou draisinu navázal dokonalejší Michauxův velociped poháněný klikami s pedály na předním kole, o který měla veřejnost ještě větší zájem. A když konstruktéři následně zvětšili průměr předního kola, tak lidé mohli na kolech jezdit výrazně rychleji. Bylo to však na úkor bezpečnosti, jelikož cyklisté seděli ve velké výšce a pády byly časté.

Autoři expozice věnované historickým bicyklům upozornili, že zásadní zlom nastal v roce 1885, kdy bylo na trh uvedeno takzvané bezpečné kolo s pedály ve středu rámu a koly o menším průměru. Síla nohou byla přenášena řetězem na zadní kolo. „Toto nízké kolo moderního typu ukončilo na počátku 90. let 19. století zlatou éru vysokých kol a stalo se v brzké době populárním lidovým dopravním prostředkem, vyráběným a prodávaným v milionech kusů,“ stojí v jejich pojednání.

Výstava historických jízdních kol na zámku v Čechách pod Kosířem na...
Výstava historických jízdních kol na zámku v Čechách pod Kosířem na...

Bezpečný bicykl znamenal milník i v oblasti konstrukce kol. Na ráfcích měl totiž místo tvrdých gumových obručí pružné pneumatiky naplněné vzduchem, což výrazně zvýšilo komfort jízdy. Naproti tomu první draisiny měly ráfky opatřené pouze kováním, jehož hlavním účelem bylo udržet pohromadě dřevěné kolo.

O bicyklu poháněném šlapáním podle historiků snil už Leonardo da Vinci, který je považován za největší osobnost renesanční doby. V technických rukopisech z jeho pozůstalosti byla totiž nalezena kresba jízdního kola.

Produkce jízdních kol od vynálezu prvního bicyklu prudce vzrostla. V EU se nyní ročně vyrobí zhruba 13 milionů jízdních kol, z toho na Česko připadá 350 tisíc bicyklů. Ještě vyšší výrobní kapacitu než EU mají asijské továrny.

Autor:



Nejčtenější

Sovětské mapy světových měst byly jako Wikipedia a Google Maps v jednom

Sověti byli pečliví: takhle detailně zmapovali New York (vpravo) a přístavní...

Podle sovětských civilních map vlastních oblastí se spolehlivě bloudilo. A to byl záměr, měly totiž mást Západ i za...

Hitparáda turistických přešlapů. Čím zaručeně naštvete místní obyvatele

Turista si užívá krmení volně žijících hyen v Hararu v Etiopii.

Chtějí toho vidět co nejvíc a v neposlední řadě jsou důležitým zdrojem příjmů. Z pohledu místních obyvatel jsou však...



Nejkrásnější partie Krounky. Parádní výlet s ferratou, kterou zvládnou i děti

Krounka v Otradově

Doslova pohlazením po duši je putování údolím říčky Krounky na Chrudimsku. Nejhezčí pasáž pojmenovaná Šilinkův důl je...

Les nad Kateřinkami ukrývá tajemný pomník. Nikdo neví, kdo ho vztyčil

Vojtěch Mai objevil žulový pomník, který ve stráni nad Kateřinkami stojí...

Nikdo neví, proč tam je, ani kdo ho nechal postavit. Přitom ve stráni nad libereckými Kateřinkami stojí odhadem dobrých...

Český skialpinista nepřežil 300 metrů dlouhý pád ve Vysokých Tatrách

V Nízkých Tatrách zahynuli dva skialpinisté z Česka (26. listopadu 2017)

Český skialpinista ve čtvrtek nepřežil dlouhý pád ve Vysokých Tatrách na Slovensku. Informovala o tom horská záchranná...

Další z rubriky

Na kole za prohranou bitvou Napoleona. Putování okolím Ústí nad Labem

Další vodní plochou, kterou je možné se při cestě kochat, je Zámecký rybník u...

Pokud je pro vás ideální cyklistický výlet spojený nejen s poznáváním krajiny, ale i s místy, kde se psaly dějiny,...

Skromné a tiché Slovensko. Cyklovýlet po Turčianské magistrále

Hrad Sklabiňa. Někdejší sídlo Turčianské župy lehlo popelem až rukama...

Turiec je malebná slovenská kotlina sevřená horami ze všech stran. Velice estetická krajina s pohádkovými přírodními...

Už nejsou jen pro důchodce. Popularita elektrokol v Jizerkách stále roste

Cyklistka na elektrokole v Hraběticích v Jizerských horách.

Elektrokola se v Jizerských horách těší stále větší oblibě, shodli se oslovení zástupci půjčoven. Základní cena za...

Najdete na iDNES.cz