Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jízdním kolům je 200 let. Podívejte se, jak vypadali jejich pradědečci

  14:47aktualizováno  14:47
První kola připomínala spíš nemotorná a těžkopádná odrážedla než prostředky usnadňující dopravu lidí na delší vzdálenosti. Přesto si tyto první bicykly rychle získaly oblibu u nadšenců. Nádherné historické kousky si můžete od května prohlédnout na zámku v Čechách pod Kosířem.

Výstava historických jízdních kol na zámku v Čechách pod Kosířem na Prostějovsku. Exponáty jsou zapůjčeny z depozitáře Vlastivědného muzea Olomouc. | foto: Luděk Peřina, ČTK

„Úsilí vynálezců objevit rychlý a pohyblivý dopravní prostředek poháněný lidskou silou sahá hluboko do historie. Teprve v 19. století se však sen mnoha vynálezců stal skutečností,“ uvedli Ivo Hrubíšek a Miroslav Papoušek v předmluvě k výstavě historických kol. Expozice na zámku v Čechách pod Kosířem bude otevřena 1. května a představí 14 historických kol.

Dějepisci techniky přisoudili vynález jízdního kola bádenskému lesmistrovi baronu von Draisovi, jehož „běhací stroj“ byl poprvé představen v roce 1817.

Fotogalerie

Na bicyklu, pro který se vžil název draisina, se jezdec odrážel nohama od země. Tento typ kol byl posléze oblíbený hlavně v Anglii, ale jezdili na něm i nadšenci v českých zemích.

Na výstavě bude k vidění netradiční draisina vyrobená ve 20. a 30. letech 19. století, zřejmě olomouckým měšťanem Antonem Schigartem, jejíž dřevěný rám zdobí čalouněné sedlo a dračí hlava.

V 60. letech 19. století na konstrukčně jednoduchou draisinu navázal dokonalejší Michauxův velociped poháněný klikami s pedály na předním kole, o který měla veřejnost ještě větší zájem. A když konstruktéři následně zvětšili průměr předního kola, tak lidé mohli na kolech jezdit výrazně rychleji. Bylo to však na úkor bezpečnosti, jelikož cyklisté seděli ve velké výšce a pády byly časté.

Autoři expozice věnované historickým bicyklům upozornili, že zásadní zlom nastal v roce 1885, kdy bylo na trh uvedeno takzvané bezpečné kolo s pedály ve středu rámu a koly o menším průměru. Síla nohou byla přenášena řetězem na zadní kolo. „Toto nízké kolo moderního typu ukončilo na počátku 90. let 19. století zlatou éru vysokých kol a stalo se v brzké době populárním lidovým dopravním prostředkem, vyráběným a prodávaným v milionech kusů,“ stojí v jejich pojednání.

Výstava historických jízdních kol na zámku v Čechách pod Kosířem na...
Výstava historických jízdních kol na zámku v Čechách pod Kosířem na...

Bezpečný bicykl znamenal milník i v oblasti konstrukce kol. Na ráfcích měl totiž místo tvrdých gumových obručí pružné pneumatiky naplněné vzduchem, což výrazně zvýšilo komfort jízdy. Naproti tomu první draisiny měly ráfky opatřené pouze kováním, jehož hlavním účelem bylo udržet pohromadě dřevěné kolo.

O bicyklu poháněném šlapáním podle historiků snil už Leonardo da Vinci, který je považován za největší osobnost renesanční doby. V technických rukopisech z jeho pozůstalosti byla totiž nalezena kresba jízdního kola.

Produkce jízdních kol od vynálezu prvního bicyklu prudce vzrostla. V EU se nyní ročně vyrobí zhruba 13 milionů jízdních kol, z toho na Česko připadá 350 tisíc bicyklů. Ještě vyšší výrobní kapacitu než EU mají asijské továrny.

Autor:


Nejčtenější

Zakázaná místa lákají zvědavce, někteří se však z dobrodružství nevrátí

Turistka spadla ze skály v lomu Velká Amerika.

Lidé často zbytečně riskují, když chodí na místa se zákazem vstupu. Lezou do zatopených lomů, šplhají na komíny nebo se...

GLOSA: Kolo Favorit je opravdu legenda. Ale ze zoufalství

Výstava Fenomén Favorit v Národním technickém muzeu

Není legenda jako legenda. Některé věci si připomínáme zaslouženě pro jejich výjimečnost. Jiné se staly legendárními z...



Deset tajných tipů na nevšední pláže v Chorvatsku

Pláž Punta rata, Brela

Chorvatsko má 1 246 ostrovů a 5 835 kilometrů pobřežní čáry. Přinášíme vám výběr z těch nejlepších a zároveň méně...

Polsko na dosah. Výlety do liduprázdných míst, která Češi příliš neznají

Zámek Moszna

Do Opolského a Dolnoslezského vojvodství v Polsku je to z České republiky kousek. Ale předností mají tyto regiony...

Po Česku jezdí sto tisíc elektrokol. Bez přilby na ně nesedejte

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Elektrokola zažívají boom, podle odhadů prodejců jich po Česku jezdí už na sto tisíc. S rychlejším kolem však roste...

Další z rubriky

Elektrokolo už není jen pro staré, vyšlape s vámi tuk z těla

Elektrokolo Guewer Cross

Hoďte za hlavu představu, že jsou elektrokola vhodná jenom pro pecivály a penzisty. Když chcete hubnout, vyrazit na...

Triangl, Mutěnka i veselé opice. Výlet na kole za moravskými srdcaři

Milotický zámek

Jihomoravské Dolňácko a Podluží na kole nezklamou nikdy. Vždy se tu najde ještě nějaká neprojetá cyklotrasa, případně...

Fenomén Favorit. Cyklistická legenda vystavuje v Národním technickém muzeu

Výstava Fenomén Favorit v Národním technickém muzeu

Jízdní kola značky Favorit přiblíží výstava, která je do konce září otevřena v Národním technickém muzeu v Praze....

Najdete na iDNES.cz