Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Žalostný stav kanadské armády

  8:51aktualizováno  8:51
Když jsem v roce 1995 hovořil s důstojníky čs. armády, dlícími v té době v rámci tehdejší přípravy čs. armády ke vstupu do NATO na školení u kanadských ozbrojených sil, řekli mi, že největším tehdejším problémem bylo přetahování nejschopnějších armádních kapacit do civilního sektoru zejména zahraničními firmami. Dozvěděl jsem se, že mladý absolvent čs. vojenské akademie ovládá kromě odborných znalostí ještě minimálně jeden,většinou však dva světové jazyky.
Sea King

Sea King | foto: archiv

 

Peníze, které tehdy mohla armáda nabídnout těmto začínajícím důstojníkům, nemohly ani v nejmenším konkurovat nabídkám soukromých firem, jež za ně rády zaplatily i výdaje za studia. A tak se s trochou nadsázky pohledu dělo to, že v armádě zůstávali v podstatě jen ti, kterým zmíněné nabídky nepřišly. Jeden z těchto důstojníků, se kterým jsme se spřátelili, byl velitelem útvaru, mající zodpovědnost za několik set podřízených vojaků, si posteskl, že jeho gáže plukovníka je nižší, než plat desátníka kanadské armády.

Nevím, do jaké míry se situace od té doby v české armádě změnila, ale tehdy by mě ani ve snu nenapadlo, že se za pět let dozvím o velmi podobných (kromě jiných)  problémech v kanadské armádě. Několik desítek let trvající trend snižování výdajů na obranu, proti čemuž vláda obdrží stran široké veřejnosti nejmenší odpor, způsobuje značnou devastaci jak v kádrovém, tak i v technickém směru. V současné době, jak několikrát upozorňovaly torontské deníky, odborné kapacity, má zájem na kariéře v armádě vesměs třetí garnitura vojáků.

Vůbec největší kapacity (téměř ve všech profesích) odcházejí do sousedních USA za mnohem lepšími platovými a hlavně daňovými podmínkami (viz článek Problém zvaný Brain Drain). Ale i ti, kteří přijmou nabídky v civilním sektoru v Kanadě, jsou na tom podle dostupných informací lépe než příslušníci armády. Není tedy divu, že nábor do kanadské armády má v posledních letech, kdy ekonomie prožívá jeden z největších poválečných boomů, značné problémy.

Za posledních více než sedm let federální vlády levicových liberálů a jejího premiéra Jeana Chretiena, o jehož nekompetentnosti nemají pochybnosti ani mnozí příslušníci jeho vládního kabinetu, se odehrává jedno pravidlo: o co méně finančních prostředků jde na obranu, o to více mezinárodních závazků a povinností je nakládáno na armádu. Pro Chretiena má z propagandistického hlediska mnohem větší cenu jeden kanadský voják v modré přilbě OSN  na televizní obrazovce, než elitní pluk vybavený nejmodernější technickou a schopný efektivně zasáhnout ve skutečné bojové akci. Dokladem toho může být Chretienovo rozhodnutí na hranicích zdravého rozumu, které učinil před několika lety.

Podle mnoha vojenských odborníků nejefektivnější částí kanadské armády byla paradesantní jednotka, nasazená v rámci mírových sborů OSN v Etiopii. Došlo zde však k několika neprofesionálním aktům -  včetně usmrcení civilisty ve zmíněné zemi. Několik vojáků pochopitelně skončilo před vojenským tribunálem a aktéři byli odsouzeni k několika letům vězení. Jean Chretien namísto toho, aby provedl patřičné kádrové změny, celou jednotku zrušil, aniž by se zabýval otázkou, zda nebude nejkvalitnější oddíl v kanadské armádě chybět. Celou věc ještě poněkud furiantsky komentoval slovy: “S tímto rozhodnutím nemám vůbec žádné problémy…”

Devastace armády, způsobená v prvé řadě nedostatkem finančních prostředků, se projevuje pochopitelně i na vojenské technice. Před několika měsíci např. přinesly kanadské deníky šokující zprávy o stavu těžkých nákladních automobilů, z nichž jich 2815 muselo být staženo z provozu, neboť byly z těch či oněch důvodů neprovozuschopné. U některých se objevily závady na motorech, převážná většina jich bylo zrezivělých a některé za jízdy ztrácely rezervní kola.

Na důkaz toho, že dilentatismus premiéra Chretiena v otázkách armády nemá obdobu, může být fiasko s objednávkou a zrušením hlídkových helikoptér pro kanadské pobřežní hlídky. V roce 1992 Kim Campbellová, tehdejší ministryně obrany (později krátce i federální  ministerská předsedkyně, poražená ve federálních volbách 1993 Jeanem Chretienem) objednala nové supermoderní helikoptéry, které měly nahradit velmi nespolehlivé a zastaralé (z roku 1958) vrtulníky Sea Kings. Počátkem 90. let v probíhající celosvětové krizi a v době, kdy se Kanada potýkala s vysokou nezaměstnanostíi to sice bylo velmi nutné, ale s ohledem na situaci pochopitelně nepopulární rozhodnutí. Chretien tehdy vycítil, že po pádu komunismu a ukončení studené války bude veřejnost jeho slibu o zrušení objednávky helikopter silně nakloněna. A skutečně. Objednávka byla zrušena a kanadští daňoví poplatníci zaplatili penále 500 miliónů (slovy pět set miliónů!) dolarů.

Krátce po Chretienově prvním zvolení  v roce 1993 měly zastaralé Sea King několik havárií se ztrátami na životech. Média se začala problémem vrtulníků blíže zabývat a na povrch vyplavaly velmi zajímavé a šokující informace. Analýza ukázala, že tyto stroje, jejichž každá letová hodina  si vyžádala neúměrné množství času na údržbu, a jejich samotný provoz je ve všech směrech životu nebezpečný. Pod tlakem  médií a objevených skutečností pouhých několik měsíců po zrušení původní objednávky premiér Chretien vítězoslavně oznámil, že je třeba v rámci bezpečnosti inovovat tento letecký park a představil objednávku nových typů vrtulníků, technickými parametry téměř stejných jako typy, které objednala Kim Campbellová, a které on sám v rámci předvolební propagadny zrušil a odřel tak daňové poplatníky o půl miliardy dolarů. Tolik ke kredibilitě kanadského federálního premiéra Jeana Chretiena a jeho starostlivosti o obranu země. Dnešní stav kanadské armády je s ohledem na skvělou militaristickou historii této mladé země, která se enormně zasadila o vítězství v obou světových válkách a v každém svém nasazení ve všech koutech světa stála na straně demokratického tábora, velmi potupný.

Z ontárijského Bramptonu své čtenáře srdečně zdraví a každý den úsměv přejí Věra a Petr Kohoutovi. Chcete-li nám psát: petrvera@home.com





Nejčtenější

Karaoke z Islandu
Přijeďte a zlomíte si jazyk. Nejtěžší karaoke píseň má přilákat turisty

Že je váš rodný jazyk komplikovaný a turisté vás nedokážou ve vaší řeči ani pozdravit? Udělejte z toho výhodu. Originální karaoke písnička s komplikovanými...  celý článek

Přistání na řece Hudson
Zázrak na řece Hudson. Přistání, které se zapsalo do letecké historie

Úžasná přirozená ranvej. Široká, rovná. Ne příliš rušná. Až na to, že její povrch tvoří vodní hladina, na níž neplánovaně přistál airbus se 150 pasažéry. Po...  celý článek

"V den mých pětadvacátých narozen jsem se ráno podíval na svou kočku a uvědomil...
Moje kočka si žila lépe než já, říká muž, který brázdí svět bez motorů

V pětadvaceti opustil dobře placenou práci a rozhodl se věnovat své vášni – pomalému cestování. Dave Cornthwaite ukrajuje kilometry na paddleboardu, kajaku,...  celý článek

Před letošní cestou na Gašerbrum I. měl obavu, zda v něm výstup nerozvíří...
Bál jsem se, že na Gašerbrumu najdu parťákovy ostatky, říká Marek Holeček

Letos poprvé vylezl jihozápadní stěnou na osmitisícovku Gašerbrum I. Před čtyřmi lety tam při druhém společném pokusu tragicky zahynul jeho parťák Zdeněk...  celý článek

Značka na golfovém hřišti v Austrálii upozorňující na přítomnost žraloků.
Už žádné další útoky žraloků. Australské pláže budou hlídat drony

Austrálie vyšle na pláže bezpilotní letouny s kamerami, aby hlídaly výskyt žraloků u pobřeží a okamžitě vysílaly poplach pobřežní hlídce a na chytré hodinky...  celý článek

Další z rubriky

Pohled z Ostré na hřeben mezi Ostrou a Zadnou ostrou
Podzimní ráj bez lidí. Projděte si nejhezčí celodenní túru ve Velké Fatře

Slovenské pohoří Velká Fatra je opravdu velké. Naplánovat tady jednodenní výšlap, který by ukázal tyto pusté a divoké hory v celé své kráse není jednoduché....  celý článek

Zbytky táborových baráků zarůstají, tím více z nich mrazí. Tady trávily léta...
Zapomenutý koncentrák na kraji Evropy. Stíny komunismu v deltě Dunaje

Dunajská delta je proslulá romantickými zákoutími slepých vodních ramen či tisícovými hejny mnoha druhů ptáků. Území do dnešních dnů značně izolované a...  celý článek

Přistání na řece Hudson
Zázrak na řece Hudson. Přistání, které se zapsalo do letecké historie

Úžasná přirozená ranvej. Široká, rovná. Ne příliš rušná. Až na to, že její povrch tvoří vodní hladina, na níž neplánovaně přistál airbus se 150 pasažéry. Po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.