Začíná Daimler-Chrysler kýchat?

Firma Daimler-Chrysler stojí nyní před řešením problému současnosti: hodně vozů a nedostatek zákazníků. Na světě pátá největší výrobna automobilů ohlásila, že jejich montážní závod v Bramalea (součást Bramptonu v Ontáriu) v Kanadě společně s americkými závody v Detroitu, Toledu a v Ohiu budou muset být od 27. listopadu na týden uzavřeny.

Kanadská odborářská organizace sdružující dělníky v automobilovém průmyslu (CAW) předeslala, že automobilová společnost plánuje zredukovat výrobu svých Grand Caravan a Town&Country minivanů v kanadském Windsoru na 300 z původních 1470 vyrobených denně, a to nejméně do konce letošního roku.

Nižší prodej a vzrůstající inventurní zásoby neprodaných vozů hlavně ve Spojených státech, kde se prodává 85 procent všech v Kanadě vyrobených automobilů, způsobuje, že krátkodobě zavírá či omezuje svou výrobu více montážních závodů, což následně může ovlivnit ontárijskou ekonomii, kde každá sedmá pracovní síla je závislá právě na automobilovém průmyslu.

Zhruba 3800 odborově organizovaných automobilových dělníků bude na týden propuštěno jen v bramaleaském výrobním závodě firmy DaimlerChrysler, který má za normálních okolností tři směny denně pět dnů v týdnu a vyrábí celosvětově proslavené Chrysler Concorde, Intrepid, Chrysler 300M a LHS – nejluxusnější kategorie těchto sedanů. Ostatně, není to první uzavření. Nejen on, ale i dalších třináct severoamerických závodů bylo na týden zavřeno již v minulém měsíci.

Do tohoto montážního závodu dodává kompletační díly a doplňkový materiál na 300 firem denně, avšak prezident Automobile Parts Manufakturers` Association  (asociace výrobců automobilových dílů) Garry Fedchun ujišťuje, že události nebudou mít na dodavatele vážnější dopad, protože většina z nich zvládala výrobu za cenu mnoha přesčasových hodin. A navíc mají vedle automobilky i další zakázky, jimiž budou moci pokrýt výrobu bez velké újmy na běžném plnění plánu.

„Jeden ze starých nepsaných zákonů automobilového průmyslu říká, že když Chrysler kýchá, General Motoras a Ford se nakazí,“ řekl investiční dealer firmy Salomon Smith Barney s nádechem černého humoru.

Zmíněné informace ovšem jsou nedobrou předzvěstí příští celosvětové hospodářské recese, která podle mnohých zasvěcených pozorovatelů přijde v následujících dvou letech. Hospodářství severoamerického kontinentu stojí na automobilovém průmyslu, který když prosperuje, tak jede doslova všechno hladce, a naopak, v případě své stagnace s sebou zpravidla přivleče krizi i v ostatních sférách. Klíčovějším industriálním odvětvím je zřejmě jen průmysl zbrojní, který je však úzce spjat s průmyslem automobilovým.

Oprávněnost domněnky, že hospodářská recese je za dveřmi, zřejmě potvrzuje jen zdálnivě nesouvisející skutečnost, že kanadský ministerský předseda Jean Chretien vyhlásil federální volby již po pouhých třech letech, dobře vědouc, že kdyby je vyhlásil v příštím roce nebo napřesrok, mohlo by to být uprostřed krize, a za takové situace bývá úřadující vláda velmi zřídka znovu zvolena.

Chtělo by se po vzoru našich babiček  říci – proroka do potoka, ale myslím si, že rozumnější bude naslouchat zkušenostem Kanaďanů a podle jejich rad se zařídit.

Z ontárijského Bramptonu své čtenáře srdečně zdraví a hezký den přejí Věra a Petr Kohoutovi. Chcete-li nám psát: petrvera@home.com

Britská královská rodina