Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z Moldavy na Telnici po magistrále

  15:58aktualizováno  15:58
Dnes vám nabídneme klasický výlet, který znají zejména běžkaři z Ústí nad Labem či Teplic. Nejlepším terénem pro běh na lyžích jsou na severu Čech bezesporu Krušné hory, které nabízejí dobré podmínky díky své nadmořské výšce. Pozvolným náhorním hřebenem se od Chebu až po Labské pískovce vine jako červená nit stejnobarevná značka. Ta je až na několik výjimek i základem Krušnohorské lyžařské magistrály. Po jejím úseku vás dnes provedeme. Východiskem dnešního putování je železniční stanice Moldava, kam se můžete pohodlně dostat vlakem přes Teplice a Louku u Litvínova.
mapa

mapa | foto: Kartografie Praha

Moldava je na konečné a samotná jízda vlakem je zajímavá. Horské zářezy se střídají s vysokými mosty a tunely. Celá trať je už sto dvacet let v provozu. Od moldavského nádraží, které z minulosti pamatuje velký provoz (proto tak velká budova), se se žlutou dáte podél kolejí proti směru, z něhož jste přijeli. Koleje překročíte u třetí tabule zdejší naučné stezky, je na ní řez geologickou stavbou Krušných hor a Českého Středohoří. Krátce se svezete k rozcestí, kde zahnete vpravo k bývalému transformátoru a k pramenům říčky Bystřice (Weiseritz), jež směřuje do Německa. Od dolního konce Lounské louky vyběhnete k chatě Vitiška a tam už nastoupíte do stopy na červenou hřebenovou magistálu. Mimo chaty a rozcestí značených cest najdete dřevěný Červený kříž, od nějž se stojí za to podívat na Středohoří. Po červené, která vede po silnici, budete chvíli stoupat, pak krátkým sjezdem dorazíte až na Cínovec. Před ním, poblíž německé televizní věže, stopa uhýbá od červené vpravo, mezi chalupami dosáhne k silnici E55, kde stojí hotel Pomezí. Plání kolem bývalého dolu Wolfram objedete ves. K červené se vrátíte u hrází z kamene zvaných Kamenná záda. Balvany tu kdysi vysbírali horalé z chudých polí a luk. Občas se ukáže okolí. Na německé straně dominuje Geisingberg s rozhlednou, na české vzdálený Špičák u Krásného Lesa. Po otevřené pláni vás stopa dovede do mělkého sedla. Z něho pokračují dvě značené cesty a obě končí pod Komáří Vížkou. Červená magistrála vede přímo a jsou z ní výhledy do Německa. Žlutá odbočuje doprava, mine zpustlou hájovnu s poetickým jménem Pod Sedmi štíty a pak pokračuje vrstevnicovou cestou po jižním úbočí hlavního hřebene. Proto umožňuje výhled na jih na Teplicko a na Středohoří. Obě cesty se spojí u kaple svatého Wolfganga pod vrcholem Komáří Vížky. Než ale vystoupáte k horskému hotelu, jistě vás zaujme nerušený výhled na desítky vrcholů Českého Středohoří od Bukové hory přes Vysoký Ostrý, Milešovku k Bořeni. Po výstupu na poslední vrchol naší cesty vás už čeká jen přejezd Fojtovické pláně, v jejímž středu stávala velká horská ves Habartice. Na lučinaté rovině zůstal jediný kamenný dům - hranatá budova kasáren finanční stráže z první republiky, která je dnes ovšem v dezolátním stavu. Kostel, fara, hospody, vše se rozpadlo. Dolů k autobusu na Telnici se nejjednodušším způsobem dostanete, když dojedete až na konec pláně na Cvičnou louku. Odvážnější mohou zkusit sjezd přes takzvaný Buben, pohodovější je ovšem sledovat silnici z Adolfova, která pozvolna klesá až k dolní stanici vleku na vrch Rudný. Odtud se podél potoka dostanete ke zastávce autobusu na rozcestí na Krásný Les. Z Fojtovické pláni lze také sjet dolů po svážné silnici do Chlumce na městský autobus. Pohodlná sjezdová cesta je kombinací pěší a cyklistické zelené. Po značce lze dorazit k nádraží ČD Chlumec (na trati Děčín - Oldřichov), k autobusu je to asi jeden kilometr. Doporučená trasa měří asi pětadvacet kilometrů, většinou vede rovinatým hřebenem s mírnými klesáními a závěrečným sjezdem. K orientaci vám dobře poslouží mapa KČT Krušné hory Teplicko v měřítku 1: 50 000 ze zelené série, lepší je ovšem mapa KČT Bouřňák - Cínovec - Komáří hůrka - Telnice v měřítku 1: 25 000 z modré řady.
 
Autor:



Nejčtenější

Sovětské mapy světových měst byly jako Wikipedia a Google Maps v jednom

Sověti byli pečliví: takhle detailně zmapovali New York (vpravo) a přístavní...

Podle sovětských civilních map vlastních oblastí se spolehlivě bloudilo. A to byl záměr, měly totiž mást Západ i za...

Hitparáda turistických přešlapů. Čím zaručeně naštvete místní obyvatele

Turista si užívá krmení volně žijících hyen v Hararu v Etiopii.

Chtějí toho vidět co nejvíc a v neposlední řadě jsou důležitým zdrojem příjmů. Z pohledu místních obyvatel jsou však...



Nejkrásnější partie Krounky. Parádní výlet s ferratou, kterou zvládnou i děti

Krounka v Otradově

Doslova pohlazením po duši je putování údolím říčky Krounky na Chrudimsku. Nejhezčí pasáž pojmenovaná Šilinkův důl je...

Les nad Kateřinkami ukrývá tajemný pomník. Nikdo neví, kdo ho vztyčil

Vojtěch Mai objevil žulový pomník, který ve stráni nad Kateřinkami stojí...

Nikdo neví, proč tam je, ani kdo ho nechal postavit. Přitom ve stráni nad libereckými Kateřinkami stojí odhadem dobrých...

Český skialpinista nepřežil 300 metrů dlouhý pád ve Vysokých Tatrách

V Nízkých Tatrách zahynuli dva skialpinisté z Česka (26. listopadu 2017)

Český skialpinista ve čtvrtek nepřežil dlouhý pád ve Vysokých Tatrách na Slovensku. Informovala o tom horská záchranná...

Další z rubriky

StB a hasiči bez vody. Mýty a pověry o požáru Svaté hory v roce 1978

Rozsáhlý požár zasáhl poutní místo Svatá Hora u Příbrami dne 27. dubna 1978.

Výstava dobových dokumentů a bohatý program s ukázkami práce hasičů připomenou koncem měsíce výročí 40 let od...

VIDEO: Zaniklé tratě v Česku. Jak se kladenská lokálka nedožila jubilea

Motorový vůz M152.0014 ve stanici Podlešín zastávka v roce 1980

V dnešním díle pořadu Zaniklé tratě zamíříme na bývalou trať 11b mezi Kladnem Dubí a Zvoleněvsí. První vlaky po ní...

Horská střediska chystají investice do letních atrakcí za 30 milionů

10. července byla na vrcholu Kramolína v Lipně nad Vltavou uvedena do provozu

Česká horská střediska chystají investice do letních atrakcí za více než 30 milionů korun. Jednou z nejatraktivnějších...

Najdete na iDNES.cz