Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vzácný Masarykův salonní vůz se měl stát pojízdným socialistickým kulturákem

  6:00aktualizováno  6:00
Unikátní železniční vagon, který používal prezident Masaryk, a poté i další naši prezidenti, měl namále. Vůz, jenž dostal prezident k 80. narozeninám v roce 1930, mohl skončit zapojený ve stavebním vlaku jako kulturní souprava. S tím soudruzi v minulém století vážně počítali a pojízdný rudý koutek by asi brázdil republiku.

Lokomotiva Albatros na Hlavním nádraží v Praze, hned za ní Masarykův salonní vagon a další vozy běžné soupravy | foto: Dalibor Puchtapro iDNES.cz

Vlakosláva

Z pražského Hlavního nádraží vyrazil v sobotu 6. března do zasněžené krajiny zvláštní vlak vypravený k příležitosti 160. výročí narození prezidenta Masaryka. Jel přes Stochov, kde Masaryk vždy vystupoval a odkud odjížděl do Lán koňmo nebo automobilem. Vlak dál pokračoval přes Lužnou u Rakovníka do Žatce a zpět do Prahy.

Lokomotiva Albatros na Hlavním nádraží PrahaLokomotiva Albatros na Hlavním nádraží Praha

Albatros chrlil oblaka kouře

V čele soupravy je nádherná parní lokomotiva Albatros 498.022. Tato krasavice v barvách české vlajky, tehdy ještě československé, je nádherný, elegantní stoj, na svou dobu naprostá špička.

Následovala řada 498.01. Škodovy závody jich vyrobily ale jen 15 kusů a jeden ze strojů, 498.106, dosáhl na rychlostním okruhu u Velimi 27. 8 1964 rychlostního rekordu našich parních lokomotiv - rovných 162 km/h. Měl jsem možnost pozorovat práci topiče, když přikládal pod kotel. Do ohnivé pece létala jedna lopata uhlí za druhou, žár přímo fascinoval.

Parní lokomotiva Albatros 498.0

Z Prahy jela souprava takzvaným Pražským semmeringem. Od Smíchova stoupala do Jinonic a na Zličín, a odtud, už celkem po rovině, uháněla chumelenicí do Stochova. Její kouř připomenul zašlou slávu zmizelé železniční páry.

Zvláštní vlak vypravený k příležitosti 160 výročí narozenin prezidenta Masaryka

Vagon pana prezidenta

Masarykův salonní vůz uvedli do provozu 7. března 1930, v den prezidentova jubilea. Uspořádání vnitřního interiéru je na špičkové úrovni tehdejší doby. Jedná se o skutečný unikát, a proto není běžně možné ho navštívit. Nám bylo umožněno prohlédnout si ústřední místnost, salonek, v němž na oslavu do Lán jela i první dáma Livie Klausová. Ostatní místnosti nám zůstaly utajeny, a i focení provázely trochu nevrlejší pohledy doprovodu.

Salonní vůz v němž cestoval prezident T.G. MasarykSalonní železniční vůz v němž cestoval prezident T.G. Masaryk

Salonní železniční vůz v němž cestoval prezident T.G. Masaryk

Výzdobu vozu navrhl architekt Josef Jonáš. Stěny jsou obloženy dřevem z australské třešně, do té je vložena řezba z pařeného dřeva hrušky. Salon osvětluje velký lustr s 86 žárovkami.

Fotky ze salonu se nám povedlo udělat, utajeně jsme nahlédli i do ložnice. Jinak od detailů jsme byli odháněni, jako by šlo o státní tajemství. Ve voze je dále koupelna, toaleta, dále oddíly pro tajemníka, lékaře a komorníka a kuchaře.

Reprezentativní salonek Masarykova železničního vozu

Reprezentativní salonek Masarykova železničního vozu

Opět toaleta, místnost pro doprovod manželky prezidenta a malý zavazadlový prostor. Vagon má dvojitá okna, vodovod a nezávislé teplovodní vytápění. Cestovní rychlost byla limitována 140 kilometry v hodině.

Ložnice Masarykova železničního vozu

Ložnice Masarykova železničního vozu

Vůz byl značně v permanenci, Masaryk hodně cestoval. Některé cesty vedly i do zahraničí. První cesta, zároveň nejdelší, vedla na Riviéru, s otcem jely i děti Jan a Alice.

Pro prezidenta Masaryka to byl vůz i na jeho poslední cestě. Vezl ho z Prahy do Stochova, tehdy nádraží Lány, 21. září 1937.

Reprezentativní salonek Masarykova železničního vozuReprezentativní salonek Masarykova železničního vozu

Reprezentativní salonek Masarykova železničního vozu - detaily

Jel v něm i Beneš, Hácha, Havel, Klaus

Za války si na vagon brousili zuby i Němci, ale zůstal uchráněn pro potřeby Emila Háchy, protektorátního prezidenta.

Tmavě modrým vozem se státním znakem na boku přijel v květnu 1945 i Edvard Beneš po návratu z anglického exilu. Jako prezidentský se používal do roku 1967.

Reprezentativní salonek Masarykova železničního vozuSalonní železniční vůz v němž cestoval prezident T.G. Masaryk

Pak přišly vagony z NDR, v jednom takovém jeli i naši politici do jednání s ruskou stranickou špičkou v roce 1968. Krátce nato nám jejich vlaky přivezly návštěvu na dlouhá léta. To už měl vagon putovat do Národního technického muzea na Letné, ale okupace vojsk Varšavské smlouvy změnila politickou situaci. Veškeré zmínky o Masarykovi už byly jen v negativním smyslu. První i druhá republika se staly vnitřním nepřítelem, masarykovské symboly zmizely jako za nacistů.

Vagon se však podařilo zachránit českovelenickým železničářům. Vystavili ho jako technickou památku v areálu místních opraven. Bolševikům se to ale nelíbilo, chtěli ho zlikvidovat, podle železničářů se vážně uvažovalo o tom, že bude sloužit jako jakýsi pojízdný kulturní vůz. Přesto se ho podařilo jako technickou památku před jejich pozorností ukrýt.

Do roku 1991 pomalu chátral, po změně režimu byl "znovuobjeven" a postupně kompletně restaurován. V současné době je deponován v Železničním muzeu v Lužné u Rakovníka, kde stojí i lokomotiva Albatros.

Reprezentativní salonek Masarykova železničního vozu

Není určen pro komerci

Salonní vůz se používá ke zvláštním a mimořádným příležitostem, ne komerčně. Nyní byl nasazen dvakrát, při Masarykově výročí, jednou při cestě z Prahy do Žatce se zastávkou ve Stochově, den nato odcestoval na Moravu, kde byl součástí zvláštního vlaku do Masarykova rodiště Hodonína. Raritní cestou byl rok 1999, kdy vůz doprovázel vánoční strom, který věnovala Česká republika Vatikánu.

Stochovský salonek

Ve Stochově je i vládní salonek, poslední z těch, o kterých jsme psali nedávno (čtete Pražské nádražní čekárny mocných aneb kam se běžný cestující nedostane). Jednoduchá místnost zbudovaná při přestavbě nádraží v roce 1930 prošla různými úpravami. Adaptace na současný stav přišla při příležitosti 150. výročí Masarykových narozenin před 10 lety. Je ve stavu, v jakém ji navštěvoval prezident s rodinou.

Vládní salonek prvorepublikových prezidentů ve Stochově
Autoři: ,


Nejčtenější

Naivní Češi v sandálech jsou v Chorvatsku pojem. Znají je i záchranáři

Milovníci hor ocení při návštěvě Makarské výstup na vrcholky Biokova.

Makarska je klenot Dalmácie, ale umí být i nebezpečná. Nádherná a unikátní příroda totiž bývá při nepříznivém počasí...

V Paříži nainstalovali nové eko-pisoáry. Nechutné, bouří se místní

Pařížané si stěžují na výrazné pisoáry bez zástěn v centru města. (13. srpna...

Paříž přišla s novým nápadem, jak ekologicky využít lidskou moč. Nové červené pisoáry se slámou uvnitř dokážou vytvořit...



Slovensko bez turistů. Nejkrásnější dolina Nízkých Tater zeje prázdnotou

Dolina Štiavnica od Štefánikovy chaty

Za nejkrásnější dolinu Nízkých Tater bývá obvykle považována Demänovská dolina s turistickým střediskem Jasná a...

Nebuďte povýšení a nechovejte se jako stádo. Sedm cestovatelských hříchů

Vyrážet do světa bez zvídavosti je jedním z největších hříchů pod sluncem.

Chcete si prázdninové toulky po světě opravdu užít? Podívejte se na seznam zásadních chyb, které nesmíte na cestách...

Turisté si odvážejí z pláží Sardinie písek, úřady rozdávají vysoké pokuty

Ilustrační snímek

Úřady na Sardinii bojují proti turistům, kteří si z tamních pláží odnáší na památku písek, což poškozuje životní...

Další z rubriky

S balonem do oblak. Co všechno musí pilot zkontrolovat před startem?

Příprava horkovzdušného balonu ke startu

Ve čtvrtém díle seriálu S balonem do oblak vás seznámíme se všemi kroky, které musí pilot provést, než se vůbec dostane...

Nejhezčí výstup na Praděd. Trasu z malebné osady moc lidí nevyužívá

Výstup na Praděd

Na Pradědu byl skoro každý, ale skutečně nejhezčí cestou se na nejvyšší kopec Jeseníků vydává jen málokdo. Řeč není o...

VIDEO: To je sešup! Sjeli jsme z Dlouhých strání na koloběžce

Po komunikaci jezdí i autobusy, člověk se proto musí držet vpravo.

Přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé stráně v Jeseníkách už neskýtá jen úžasný výhled od horní nádrže. Užijí si tu i...

Najdete na iDNES.cz