Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vzácný Masarykův salonní vůz se měl stát pojízdným socialistickým kulturákem

  6:00aktualizováno  6:00
Unikátní železniční vagon, který používal prezident Masaryk, a poté i další naši prezidenti, měl namále. Vůz, jenž dostal prezident k 80. narozeninám v roce 1930, mohl skončit zapojený ve stavebním vlaku jako kulturní souprava. S tím soudruzi v minulém století vážně počítali a pojízdný rudý koutek by asi brázdil republiku.

Lokomotiva Albatros na Hlavním nádraží v Praze, hned za ní Masarykův salonní vagon a další vozy běžné soupravy | foto: Dalibor Puchtapro iDNES.cz

Vlakosláva

Z pražského Hlavního nádraží vyrazil v sobotu 6. března do zasněžené krajiny zvláštní vlak vypravený k příležitosti 160. výročí narození prezidenta Masaryka. Jel přes Stochov, kde Masaryk vždy vystupoval a odkud odjížděl do Lán koňmo nebo automobilem. Vlak dál pokračoval přes Lužnou u Rakovníka do Žatce a zpět do Prahy.

Lokomotiva Albatros na Hlavním nádraží PrahaLokomotiva Albatros na Hlavním nádraží Praha

Albatros chrlil oblaka kouře

V čele soupravy je nádherná parní lokomotiva Albatros 498.022. Tato krasavice v barvách české vlajky, tehdy ještě československé, je nádherný, elegantní stoj, na svou dobu naprostá špička.

Následovala řada 498.01. Škodovy závody jich vyrobily ale jen 15 kusů a jeden ze strojů, 498.106, dosáhl na rychlostním okruhu u Velimi 27. 8 1964 rychlostního rekordu našich parních lokomotiv - rovných 162 km/h. Měl jsem možnost pozorovat práci topiče, když přikládal pod kotel. Do ohnivé pece létala jedna lopata uhlí za druhou, žár přímo fascinoval.

Parní lokomotiva Albatros 498.0

Z Prahy jela souprava takzvaným Pražským semmeringem. Od Smíchova stoupala do Jinonic a na Zličín, a odtud, už celkem po rovině, uháněla chumelenicí do Stochova. Její kouř připomenul zašlou slávu zmizelé železniční páry.

Zvláštní vlak vypravený k příležitosti 160 výročí narozenin prezidenta Masaryka

Vagon pana prezidenta

Masarykův salonní vůz uvedli do provozu 7. března 1930, v den prezidentova jubilea. Uspořádání vnitřního interiéru je na špičkové úrovni tehdejší doby. Jedná se o skutečný unikát, a proto není běžně možné ho navštívit. Nám bylo umožněno prohlédnout si ústřední místnost, salonek, v němž na oslavu do Lán jela i první dáma Livie Klausová. Ostatní místnosti nám zůstaly utajeny, a i focení provázely trochu nevrlejší pohledy doprovodu.

Salonní vůz v němž cestoval prezident T.G. MasarykSalonní železniční vůz v němž cestoval prezident T.G. Masaryk

Salonní železniční vůz v němž cestoval prezident T.G. Masaryk

Výzdobu vozu navrhl architekt Josef Jonáš. Stěny jsou obloženy dřevem z australské třešně, do té je vložena řezba z pařeného dřeva hrušky. Salon osvětluje velký lustr s 86 žárovkami.

Fotky ze salonu se nám povedlo udělat, utajeně jsme nahlédli i do ložnice. Jinak od detailů jsme byli odháněni, jako by šlo o státní tajemství. Ve voze je dále koupelna, toaleta, dále oddíly pro tajemníka, lékaře a komorníka a kuchaře.

Reprezentativní salonek Masarykova železničního vozu

Reprezentativní salonek Masarykova železničního vozu

Opět toaleta, místnost pro doprovod manželky prezidenta a malý zavazadlový prostor. Vagon má dvojitá okna, vodovod a nezávislé teplovodní vytápění. Cestovní rychlost byla limitována 140 kilometry v hodině.

Ložnice Masarykova železničního vozu

Ložnice Masarykova železničního vozu

Vůz byl značně v permanenci, Masaryk hodně cestoval. Některé cesty vedly i do zahraničí. První cesta, zároveň nejdelší, vedla na Riviéru, s otcem jely i děti Jan a Alice.

Pro prezidenta Masaryka to byl vůz i na jeho poslední cestě. Vezl ho z Prahy do Stochova, tehdy nádraží Lány, 21. září 1937.

Reprezentativní salonek Masarykova železničního vozuReprezentativní salonek Masarykova železničního vozu

Reprezentativní salonek Masarykova železničního vozu - detaily

Jel v něm i Beneš, Hácha, Havel, Klaus

Za války si na vagon brousili zuby i Němci, ale zůstal uchráněn pro potřeby Emila Háchy, protektorátního prezidenta.

Tmavě modrým vozem se státním znakem na boku přijel v květnu 1945 i Edvard Beneš po návratu z anglického exilu. Jako prezidentský se používal do roku 1967.

Reprezentativní salonek Masarykova železničního vozuSalonní železniční vůz v němž cestoval prezident T.G. Masaryk

Pak přišly vagony z NDR, v jednom takovém jeli i naši politici do jednání s ruskou stranickou špičkou v roce 1968. Krátce nato nám jejich vlaky přivezly návštěvu na dlouhá léta. To už měl vagon putovat do Národního technického muzea na Letné, ale okupace vojsk Varšavské smlouvy změnila politickou situaci. Veškeré zmínky o Masarykovi už byly jen v negativním smyslu. První i druhá republika se staly vnitřním nepřítelem, masarykovské symboly zmizely jako za nacistů.

Vagon se však podařilo zachránit českovelenickým železničářům. Vystavili ho jako technickou památku v areálu místních opraven. Bolševikům se to ale nelíbilo, chtěli ho zlikvidovat, podle železničářů se vážně uvažovalo o tom, že bude sloužit jako jakýsi pojízdný kulturní vůz. Přesto se ho podařilo jako technickou památku před jejich pozorností ukrýt.

Do roku 1991 pomalu chátral, po změně režimu byl "znovuobjeven" a postupně kompletně restaurován. V současné době je deponován v Železničním muzeu v Lužné u Rakovníka, kde stojí i lokomotiva Albatros.

Reprezentativní salonek Masarykova železničního vozu

Není určen pro komerci

Salonní vůz se používá ke zvláštním a mimořádným příležitostem, ne komerčně. Nyní byl nasazen dvakrát, při Masarykově výročí, jednou při cestě z Prahy do Žatce se zastávkou ve Stochově, den nato odcestoval na Moravu, kde byl součástí zvláštního vlaku do Masarykova rodiště Hodonína. Raritní cestou byl rok 1999, kdy vůz doprovázel vánoční strom, který věnovala Česká republika Vatikánu.

Stochovský salonek

Ve Stochově je i vládní salonek, poslední z těch, o kterých jsme psali nedávno (čtete Pražské nádražní čekárny mocných aneb kam se běžný cestující nedostane). Jednoduchá místnost zbudovaná při přestavbě nádraží v roce 1930 prošla různými úpravami. Adaptace na současný stav přišla při příležitosti 150. výročí Masarykových narozenin před 10 lety. Je ve stavu, v jakém ji navštěvoval prezident s rodinou.

Vládní salonek prvorepublikových prezidentů ve Stochově
Autoři: ,




Nejčtenější

"V den mých pětadvacátých narozen jsem se ráno podíval na svou kočku a uvědomil...
Moje kočka si žila lépe než já, říká muž, který brázdí svět bez motorů

V pětadvaceti opustil dobře placenou práci a rozhodl se věnovat své vášni – pomalému cestování. Dave Cornthwaite ukrajuje kilometry na paddleboardu, kajaku,...  celý článek

Přistání na řece Hudson
Zázrak na řece Hudson. Přistání, které se zapsalo do letecké historie

Úžasná přirozená ranvej. Široká, rovná. Ne příliš rušná. Až na to, že její povrch tvoří vodní hladina, na níž neplánovaně přistál airbus se 150 pasažéry. Po...  celý článek

Tyrkysová hladina jezera Iskanderkul
Odpočívejte, vodky popijem. Tádžické Fanské hory překypují vstřícností

Fanské hory v severozápadní části Tádžikistánu jsou vyhlášené svými tyrkysovými jezery a dechberoucími scenériemi. Díky své kráse byly hojně navštěvovány již v...  celý článek

Další z rubriky

Tisíc vojáků se střetlo u Slavkova u Brna. Připomněli si rok 1805, kdy...
Kde se psala historie. Procházka za bitvou tří císařů v okolí Slavkova

V dalším díle seriálu Cesty kulturní krajinou jsme tentokrát zamířili do krajiny okolo Slavkova u Brna. Na komentovanou procházku s ruční kamerou jsme se...  celý článek

Gepardí paterčata ve svém výběhu v pražské zoo (26. srpna 2017)
Pátá nejlepší zahrada světa. Pražská zoo boduje v žebříčku TripAdvisor

Zoo Praha se v konkurenci stovek špičkových zoologických zahrad celého světa umístila na pátém místě. Jde o hodnocení globálního cestovatelského portálu...  celý článek

Kostelík na Byšičkách se nám v dáli ukáže již z oken motorového vlaku. To se...
Na tajemné Byšičky po stopách pochmurné balady o umrlcově nevěstě

Půvabné Podkrkonoší v sobě nese tajemný náboj. Tady se na odlehlých samotách dlouho udržela lidová forma komunikace s duchy zemřelých. A v tomto kraji též...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.