Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fenomén Favorit. Cyklistická legenda vystavuje v Národním technickém muzeu

aktualizováno 
Jízdní kola značky Favorit přiblíží výstava, která je do konce září otevřena v Národním technickém muzeu v Praze. Návštěvníci uvidí šest desítek oblíbených, v tehdejším Československu ovšem nedostatkových kol vyráběných v Rokycanech. Jsou tu jak běžné modely, tak i závodní speciály.

Na výstavě jsou k vidění například kola, s nimiž sbírali světové tituly v kolové slavní bratři Pospíšilové, nebo dráhové kolo vítěze z olympiády v Tokiu 1964 Jiřího Dalera.

Organizátoři výstavy připomínají i dramatický příběh úspěšného cyklistického reprezentanta Róberta Hutyra, který z komunistického Československa uletěl v roce 1983 vlastnoručně vyrobeným horkovzdušným balonem. Na dramatickou cestu za železnou oponu vzal slovenský rodák nejen svou manželku a dvě děti, ale na koš balonu připevnil i závodní kolo značky Favorit.

OBRAZEM: Výstava Fenomén Favorit

Výstava nazvaná Fenomén Favorit je součástí projektu Národního technického muzea ke 100. výročí vzniku československého státu „Made in Czechoslovakia - aneb průmysl, který dobyl svět“.

Kola se v Rokycanech vyráběla od konce 19. století pod značkami Tudor a Tripol. V roce 1951 byla založena firma Favorit. Továrna na kola s přehazovačkou, „berany“ a značkou Favorit v dobách své největší slávy produkovala 200 tisíc kol ročně, většinou pro domácí trh. Po roce 1989 ovšem výroba klesala a závod nakonec zkrachoval. Nová etapa značky se začala psát v roce 2011, kdy původní ochranné známky Favoritu koupil slovenský podnikatel Richard Galovič a vzkřísil tak značku s téměř stoletou tradicí.

Vlastnit kolo z rokycanské továrny bylo svého času snem mnoha kluků. Stávaly se na něj dlouhé fronty a nebylo úplně jednoduché jej získat. V Rokycanech se vyráběla nejen kola pro nejširší veřejnost, ale také speciály silniční, dráhové, kola pro krasojízdu a sálovou cyklistiku. V roce 1950 podnik například vyrobil první závodní kola pro reprezentanty účastnící se Závodu míru.

Autor:


Nejčtenější

Ale je tady krásně. Místo ze slavného filmu dnes nepozná ani Zdeněk Svěrák

"Václave? Proč nejsi moje žena?" ptá se Zdeněk Svěrák Jana Třísky jako rekreant...

Idylická krajina a typická venkovská stavení z filmu Na samotě u lesa zůstávají dodnes symbolem poklidného života,...

Sezona skončila, lidé jsou pryč. Kam na poslední chvíli k moři a do hor

Noli, ležící západně od Janova, patří k nejpěknějším místům Ligurie.

Mnohem méně lidí, mírnější ceny, přitom ještě stabilní počasí. Takové jsou hlavní výhody návštěvy přímořských i...



Foťte si po svém. Hříchy fotografů, které profesionál nikdy neudělá

Tzv. „high key“ fotografie s převažujícími světlými tóny a malým kontrastem je...

Ve druhém dílu našeho seriálu o prohřešcích proti fotografické etiketě budeme stopovat hříchy fotografů během samotného...

Pilot boeingu zapomněl vyrovnat tlak v kabině, cestující krváceli z nosu

Ilustrační foto

Nejméně třicet pasažérů muselo vyhledat ošetření poté, co pilot indických aerolinek „zapomněl“ stisknout tlačítko...

Nejmenší skanzen a opuštěné lázně. Moravským krajem, který ani nemá jméno

Skanzen v Horním Smržově

Tento kraj nemá žádný zažitý zeměpisný ani národopisný název, a možná právě proto patří k nejhezčím venkovským oblastem...

Další z rubriky

Jak si užít Lednicko-valtický areál na kole. Tři tipy na parádní výlety

Unikátem Lednicko-valtického areálu jsou mimo jiné stavby nazývané „salety“,...

Do jihomoravských Valtic jezdíme každoročně, našli jsme zde totiž ideální základnu pro výlety na kole i večerní...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL: Kategorie celoodpružených horských kol

Test elektrokol - Full

V kategorii celoodpružených horských kol testovali jezdci sedm kousků různých značek: Apache Scalp, Lapierre Overvolt,...

Tady je naštěstí ještě prázdno. Z moravské Vídně na neobjevenou Oslavu

Barokní most přes Oslavu a zámek v Náměšti

Pod vesničkou Vídeň na Českomoravské vrchovině začíná hluboké a přitažlivé údolí řeky Oslavy, podél níž vedou pohodlné...

Najdete na iDNES.cz