Jmenoval se Bohemia a u jeho zrodu stáli dva muži: anglický podnikatel a zakladatel paroplavebních podniků John Andrews a Joseph John Ruston, spolumajitel a ředitel známé pražské strojírny a loděnice Ruston a spol. Právě Ruston v létě roku 1840 nakreslil plány nové lodě a na podzim začal s její stavbou.
Bohemia na vodě
Kdybyste hledali místo, kde první český kolesový parník vznikal, museli byste zamířit do pražského Karlína, na břeh Vltavy někam k dnešní Invalidovně. Ostatně i pozemek si Andrews pronajal právě od Domu invalidů a tam také byla loď 1. května 1841 spuštěna na vodu. Díky pražským novinám víme, že k události došlo v půl čtvrté odpoledne a slavnost provázela hudba, salvy a nadšený jásot publika z tribuny u Invalidovny. Zázrak tehdejší techniky přitahoval zaslouženou pozornost.
Po zkušebních plavbách se Bohemia koncem května vydala na první plavbu po proudu Vltavy do Mělníka a dál do Drážďan. Podle dobových záznamů Bohemii s obzvlášť velkými ovacemi vítali zejména v Litoměřicích a v Ústí nad Labem. Panenskou plavbu do Drážďan, dlouhou přibližně 170 kilometrů, zvládla loď za 11 hodin 45 minut čistého času.
Na palubě s Andersenem
Bohemia byla na svou dobu velký a spolehlivý parník. Její příď zdobila dřevěná postříbřená socha českého lva, v salonech 1. a 2. třídy a v jednom salonu pro dámy vozila až 140 cestujících. Pasažéři měli k dispozici i kuchyni, o jejich pohodlí se starali stewardi. Protože Vltava mívala nízký stav vody, zájemci o plavbu se na vozech museli dopravit do Obříství, odkud Bohemia od dubna do listopadu vyplouvala na pravidelnou trasu do Drážďan a zpět.
Zajímavá a pohodlná cesta lákala kdekoho; jedním ze slavných cestujících byl i dánský spisovatel Hans Christian Andersen. Když se v červnu 1841 vracel z tureckého Cařihradu přes Prahu do Kodaně a dozvěděl o možnosti cestovat po Labi, přijel kočárem do Obříství, kde přespal a ráno příštího dne absolvoval cestu do Drážďan. Bohemia tehdy za sebou měla sotva měsíc existence.
Krása kolesových parníků
Bohemia neměla dlouhý život, dosloužila již o patnáct let později, ovšem její srdce – obrazně řečeno – spolehlivě bije dodnes. Podle Wikipedie byl „...precizně vyrobený a velmi lehký parní stroj...“ přenesen do parníku Pillnitz, později přejmenovaného na Diesbar. Parní stroj z Bohemie v něm funguje dodnes.
Krásu kolesových parníků si dodnes vychutnáte díky Pražské paroplavební společnosti, v jejíž flotile jsou hned dva historické kolesové parníky, Vltava a Vyšehrad. Obě zrekonstruované a plně funkční lodě, roku 2013 prohlášené za kulturní památky, plují na pravidelných linkách Prahou, na trase do zoologické zahrady i na výletních plavbách na Slapy a do Mělníka. A to Vltavě, jedné z nejkrásnějších lodí nejen v Čechách, ale i v celé Evropě, letos bude 76 let, a Vyšehrad je ještě o dva roky starší!
Pět tipů na jarní akce na vodě a u vody
Za vodou se můžete vydat ale také na několik zajímavých akcí. Co kdybyste se vypravili třeba v sobotu 9. dubna do Českého Krumlova? Pátý ročník Odemykání Vltavy bude provázet slavnostní společná plavba do Zlaté Koruny, to vše samozřejmě s vodníkem a vodnicí.
O týden později v neděli 17. dubna můžete být u Odemykání Mrliny a Labe; začíná se v 11 hodin na louce u Bučického mlýna nedaleko Rožďalovic. V neděli 1. května odstartuje letošní plavební sezona na Baťově kanálu a od 6. do 8. května vás pozveme na tradiční akci Lodě na Labi do Nymburka. V neděli 8. května také můžete být svědky slavnostního odemykání areálu Kristýna v Hrádku nad Nisou.
Nejlepší začátek výletu? Kudyznudy.cz!Vybírejte z tisíců turistických tipů a objevujte Česko
Na stránkách kudyznudy.cz na vás čeká přinejmenším 40 000 různých možností, kde v Česku strávit víkend i delší dovolenou. Najdete tu spoustu bohaté inspirace, a tak si tu svůj výlet můžete naplánovat přesně podle svých představ.
Šťastnou cestu! |