Výpusť stará 273 let zmizí z Jordánu. Táborští ji chtějí vystavit

  13:34aktualizováno  13:34
Kvůli dřevěnému zařízení, kterým se regulovala hladina táborského Jordánu, netěsní hráz nádrže. Vedení města rozhodlo, že ho odstraní a najde prostor, kde si unikátní výpusť lidé prohlédnou.

V táborské nádrži Jordán objevili důmyslnou dřevěnou výpusť. | foto: MěÚ Tábor

Historická výpusť, kterou se regulovala hladina vody v nejstarší údolní nádrži ve střední Evropě, zmizí z Jordánu navždy. Po 273 letech ji archeologové rozeberou a odvezou.

Důvod je prostý: v mnoha místech netěsní a ohrožuje vlastní stabilitu hráze. Radnice nyní hledá pro dílo z 18. století místo, kde by ho vystavila veřejnosti. "Samozřejmě je to škoda, ale netěsnost tohoto zařízení je zdrojem vyvěrající vody dole na kurtech pod hrází," poznamenal starosta Tábora Jiří Fišer.

Historická výpusť se archeologům ukázala v květnu během vypouštění Jordánu, který je bez vody poprvé po 183 letech a prochází odbahňováním.

Objevené dřevěné zařízení už sice nefunguje, ale ve vodě se zachovalo v dobrém stavu a mělo původně zůstat na místě. "Celé dílo už máme trojrozměrně zadokumentované. Nyní jej rozebereme, část ponecháme pro muzejní účely a celou konstrukci pak někde postavíme, aby byla přístupna pro veřejnost," řekl archeolog z Husitského muzea v Táboře Rudolf Krajíc.

Výpusť byla v hrázi Jordánu, po které dnes vede frekventovaná cesta do centra města, postavena roku 1740.

Když se Jordán před 183 lety naposledy vypouštěl, bylo to kvůli tomu, aby mohli dělníci výpusť opravit.

Hráz potřebuje opravu

Statikům působí problémy i samotná hráz nádrže. Obávají se, že by v budoucnu nemusela udržet nápor vody. Zejména musí mít volnější spád. Ale takové úpravy vyjdou Tábor zhruba na 15 milionů korun.

"Nikdo přesně nedokáže určit stáří hráze, ale pohybuje se v řádu stovek let. Nejvíce ji zatěžují změny hladiny vody, například při tání nebo přívalových deštích," popsal manažer odbahnění Jordánu a vedoucí odboru investic táborské radnice Karel Hotový.

Na začátku června se hráz pohnula, proto radnice přistoupila k jejímu průzkumu. Původně měla v době, kdy přehradila Košínský potok, pět metrů výšku. Dnes je to až dvacet a byla dostavována z různého materiálu. Radnice ji chce zpevnit navezením tisíců tun kamenů, aby násep a její spád byl pozvolnější.

Nejčtenější

Therme Erding. Největší termály na světě máme u sousedů

Therme Erding

Pokud existují lázně, kde mají nejvíc netradičních nápadů, pak jsou to bezesporu Therme Erding. Lokalita, kterou zatím...

Znáte Česko? Vyzkoušejte si kvíz a soutěžte o atlas

Pražský hrad - chrám sv. Víta. Ukázka z encyklopedie Český atlas

Atlasy a encyklopedie se v knihovnách nikdy neztratí. Zkuste si náš vědomostní kvíz o památkách a zajímavostech Česka....

Ztroskotání na ostrově. Češi radí Čechům, jak si zachránit život

V 1.díle seriálu CESTUJ BEZPEČNĚ se dozvíte, jak přežít na opuštěném ostrově

Stačí málo a vaše romantická dovolená v jihovýchodní Asii se může změnit v menší hororový film. Ztroskotání na...

Zachraňte si zadek, posviťte si do tmy. Vánoční dárky pro cestovatele

Vyrážet do světa bez zvídavosti je jedním z největších hříchů pod sluncem.

Některé dárky pro cestovatele, milovníky lyžování a outdooru nemusí okouzlit cenou, naopak jejich největší předností...

Pražský hrad otevře Dům sokolníka, utajenou budovu u jízdárny

Dům sokolníka na Pražském hradě pochází z druhé poloviny 16. století.

I na Pražském hradě, nejnavštěvovanějším místě v celém Česku, jsou místa skrytá očím běžných turistů. Jedním z nich je...

Další z rubriky

Zaniklé tratě v Česku. Dráha pod Lysou horou nedostala šanci na přežití

Poslední vlak projíždí kolem nádraží Ostravice Řečice 11. ledna...

Ve 14. dílu Zaniklých tratí se vydáme mezi strmé svahy Beskyd. Podíváme se na dráhu, která musela ustoupit přehradě s...

Na internetu se až příliš kopíruje, říká autor největší encyklopedie o Česku

Ukázka z dílu Severní Morava a Slezsko encyklopedie Český atlas

Ucelený soubor Český atlas je dosud nejrozsáhlejším obrazovým vlastivědným průvodcem o České republice. Detailní...

VIDEO: Na co zírá mašinfíra. Dráhou přes údolí a hřebeny Krušných hor

Motorový vůz M 131.1513 ve stanici Vejprty na trati 137

Dnes po železnici projedeme trať 137 z Vejprt do Chomutova. Čeká nás 58 kilometrů dlouhá jízda liduprázdnou krajinou,...

Najdete na iDNES.cz