Vyměňte auta za kola, radí Pražanům americký expert

aktualizováno 
Praha - Američan Randy Neufeld zasvětil propagaci cyklistiky už desítky let a v současnosti se snaží přesvědčit obyvatele Chicaga, s jejíž radnicí spolupracuje, aby nechali auta v garážích a do práce jeli na kolech. "Když vezmete celou planetu, tak i v jedenadvacátém století jezdí po světě víc lidí na kolech než autem," říká muž, který přednáší po celém světě a na konci června zavítal do Prahy.

Americký odborník na cyklostezky Randy Neufeld na snímku vpravo | foto: Nadace partnerství

Když srovnáte Prahu a Chicago, které město z této dvojice je k cyklistům přívětivější?

To se dá těžko říct, protože zatímco Chicago mám projeté křížem krážem a znám ho velice dobře, v Praze jsem byl poprvé loni v září a navíc jen na skok a podruhé až teď. Ale z toho co jsem zatím stačil projezdit a vidět, tak cyklistů je v Chicagu rozhodně víc než tady. O tom není pochyb.

Čím to je?

Během výzkumů se ukázalo, že lidé v České republice se chovají úplně jinak než u nás ve Státech. Zatímco u nás je běžné, že cyklistů je víc ve velkých městech a na venkově jich je málo, tady je to přesně naopak – ve městech je kol málo a na vesnicích spousty.

Co by tedy měla Praha udělat, aby se lidé nebáli víc na kolech jezdit?

Měla by cyklistům vyjít vstříc a umístit do ulic víc stojanů. V Chicagu jich je bezmála patnáct tisíc. A taky při tom myslet – nemůžete stojan jen tak hodit doprostřed chodníku, kde bude každému překážet a nechat ho tak. Taky je důležité zajistit, aby byla kola chráněná a rozmístit stojany v zorném úhlu bezpečnostních kamer. Správným krokem je i zřizování záchytných parkovišť pro kola podobně jako pro auta.

A co v poslední době tolik populární zpoplatnění vjezdu do centra?

To samozřejmě může výrazně pomoci tomu, aby Pražané raději nechali auta v garážích a do centra jeli městskou hromadnou dopravou nebo právě na kole. My se v Chicagu právě teď chystáme tento systém zavést. Inspirací nám byl Londýn.

Ale i tak – proč bych měl dát přednost kolu přes autem nebo metrem?

Z několika důvodů. Kolo je čisté, tiché a  navíc zdravé, což se v dnešní době, kdy rychle přibývá tlouštíků, rozhodně počítá. Také je mnohem skladnější a odpadá tak starost s hledáním prázdného parkovacího místa. A krom toho na kole přece nemusíte jet jenom do práce. Stejně dobře se s ním dostanete na návštěvu kamaráda, na koncert nebo do kina.

A kolo má navíc například oproti v poslední době populárním inline bruslím i tu výhodu, že nepotřebujete úplně rovný povrch. Cestu si tak můžete klidně zkrátit přes les nebo parkem. A když už je řeč o hromadné dopravě – je třeba dát cyklistům možnost kola snadno dostat z místa na místo. Třeba zavést zvláštní autobusové linky, kde se s přepravou kola počítá. A to je jen začátek.

Jak to?

Snažit by se přece nemělo jen město a magistrát. Starat by se měly i soukromé společnosti. Pro firmu je přece mnohem levnější a rychlejší postavit pro své pracovníky kolárnu než budovat drahé podzemní garáže. A Chicago je důkazem, že to funguje, cyklistů tu v posledních letech neustále přibývá.

Není to ale trochu zpátečnické? Hodí se vůbec kolo do dnešní doby?

Samozřejmě. Kromě výhod, které jsem už popsal, je kolo do města ideální z jednoho prostého důvodu a tím je jeho velikost. V době, kdy se každá metropole musí poprat s tím, že lidí je spousta a místa je málo, je kolo zcela logickou volbou. A i když nejsou a nikdy asi ani nebudou k dispozici přesná čísla srovnávající počet cyklistů ve světě, tak si troufám tvrdit, že i ve dvacátém prvním století jezdí víc lidí na kole než autem.

Kolik peněz by mělo město do cyklistiky investovat?

To je jednoduché – čím víc, tím líp. Je přece hloupost hnát lidi pomocí informačních kampaní jen do metra a autobusů, když mohou stejně dobře alespoň někteří z nich stejnou cestu absolvovat na kole.

Autoři:

Nejčtenější

Děsivý klášter u Podhájske přežil Osmany i zvrhlé mnichy, rozebral ho lid

Zeď presbytáře - jediný zbytek impozantního chrámu

Slovenská Podhájska pro nás znamená relax v termální slané vodě s iluzí vnitrozemského moře, večerní posezení u vína i...

VIDEO: Na co zírá mašinfíra. Velkolepá podívaná na trase z Košic do Prahy

Výhled z lokomotivy Siemens Vectron společnosti Regiojet v čele vlaku RJ 1012...

Nový seriál iDNES.cz zahajujeme přelomovým videem českého internetu. Jako vůbec první jsme natočili kompletní cestu...

Výhodné skipasy, nové atrakce. Velký přehled novinek v rakouských Alpách

Výhled z Rifflsee směrem k ledovci

Tolik zahraničních i místních turistů, kolik do rakouských Alp přijelo v minulé zimní sezóně, tu ještě nikdy...

Jak létání útočí na vaši imunitu. Pozor na stolečky a palubní časopisy

Myslete na to, že létání je obrovským náporem na vaší imunitu, zvlášť pokud...

Možná už jste si toho všimli. Jakmile někam letíte, prakticky vždycky to odstůněte nachlazením, virózou nebo alespoň...

Smutný symbol války v Jugoslávii. Unikátní most rozstříleli před 25 lety

Hercegovský Mostar. Plocha předválečné občiny (zhruba náš okres, resp....

Více než čtyři století byl Stari most neodmyslitelnou součástí hercegovského Mostaru. Přitahoval nejen odvážlivce...

Další z rubriky

VIDEO: Na bambusovém kole objíždí svět. Okradli ho hned první den

Ricardo Martins objíždí svět na bambusovém kole.

Ricardo Martins tvrdí, že nikdy ve svém životě nebyl šťastnější. Důvodem jeho spokojenosti je bambusové kolo, na kterém...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL: Kategorie krosových kol

Test elektrokol - kros

V kategorii krosových elektrokol jsme testovali čtyři modely: Apache Matto, Author Empire, Merida eSpresso a...

Experti varují před tuningem elektrokol. Stroj zničí a je nebezpečný

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Někteří majitelé elektrokol své stroje upravují a navyšují jejich maximální rychlost s podporou motoru. Proti tuningu...

Najdete na iDNES.cz