Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vyměňte auta za kola, radí Pražanům americký expert

aktualizováno 
Praha - Američan Randy Neufeld zasvětil propagaci cyklistiky už desítky let a v současnosti se snaží přesvědčit obyvatele Chicaga, s jejíž radnicí spolupracuje, aby nechali auta v garážích a do práce jeli na kolech. "Když vezmete celou planetu, tak i v jedenadvacátém století jezdí po světě víc lidí na kolech než autem," říká muž, který přednáší po celém světě a na konci června zavítal do Prahy.

Americký odborník na cyklostezky Randy Neufeld na snímku vpravo | foto: Nadace partnerství

Když srovnáte Prahu a Chicago, které město z této dvojice je k cyklistům přívětivější?

To se dá těžko říct, protože zatímco Chicago mám projeté křížem krážem a znám ho velice dobře, v Praze jsem byl poprvé loni v září a navíc jen na skok a podruhé až teď. Ale z toho co jsem zatím stačil projezdit a vidět, tak cyklistů je v Chicagu rozhodně víc než tady. O tom není pochyb.

Čím to je?

Během výzkumů se ukázalo, že lidé v České republice se chovají úplně jinak než u nás ve Státech. Zatímco u nás je běžné, že cyklistů je víc ve velkých městech a na venkově jich je málo, tady je to přesně naopak – ve městech je kol málo a na vesnicích spousty.

Co by tedy měla Praha udělat, aby se lidé nebáli víc na kolech jezdit?

Měla by cyklistům vyjít vstříc a umístit do ulic víc stojanů. V Chicagu jich je bezmála patnáct tisíc. A taky při tom myslet – nemůžete stojan jen tak hodit doprostřed chodníku, kde bude každému překážet a nechat ho tak. Taky je důležité zajistit, aby byla kola chráněná a rozmístit stojany v zorném úhlu bezpečnostních kamer. Správným krokem je i zřizování záchytných parkovišť pro kola podobně jako pro auta.

A co v poslední době tolik populární zpoplatnění vjezdu do centra?

To samozřejmě může výrazně pomoci tomu, aby Pražané raději nechali auta v garážích a do centra jeli městskou hromadnou dopravou nebo právě na kole. My se v Chicagu právě teď chystáme tento systém zavést. Inspirací nám byl Londýn.

Ale i tak – proč bych měl dát přednost kolu přes autem nebo metrem?

Z několika důvodů. Kolo je čisté, tiché a  navíc zdravé, což se v dnešní době, kdy rychle přibývá tlouštíků, rozhodně počítá. Také je mnohem skladnější a odpadá tak starost s hledáním prázdného parkovacího místa. A krom toho na kole přece nemusíte jet jenom do práce. Stejně dobře se s ním dostanete na návštěvu kamaráda, na koncert nebo do kina.

A kolo má navíc například oproti v poslední době populárním inline bruslím i tu výhodu, že nepotřebujete úplně rovný povrch. Cestu si tak můžete klidně zkrátit přes les nebo parkem. A když už je řeč o hromadné dopravě – je třeba dát cyklistům možnost kola snadno dostat z místa na místo. Třeba zavést zvláštní autobusové linky, kde se s přepravou kola počítá. A to je jen začátek.

Jak to?

Snažit by se přece nemělo jen město a magistrát. Starat by se měly i soukromé společnosti. Pro firmu je přece mnohem levnější a rychlejší postavit pro své pracovníky kolárnu než budovat drahé podzemní garáže. A Chicago je důkazem, že to funguje, cyklistů tu v posledních letech neustále přibývá.

Není to ale trochu zpátečnické? Hodí se vůbec kolo do dnešní doby?

Samozřejmě. Kromě výhod, které jsem už popsal, je kolo do města ideální z jednoho prostého důvodu a tím je jeho velikost. V době, kdy se každá metropole musí poprat s tím, že lidí je spousta a místa je málo, je kolo zcela logickou volbou. A i když nejsou a nikdy asi ani nebudou k dispozici přesná čísla srovnávající počet cyklistů ve světě, tak si troufám tvrdit, že i ve dvacátém prvním století jezdí víc lidí na kole než autem.

Kolik peněz by mělo město do cyklistiky investovat?

To je jednoduché – čím víc, tím líp. Je přece hloupost hnát lidi pomocí informačních kampaní jen do metra a autobusů, když mohou stejně dobře alespoň někteří z nich stejnou cestu absolvovat na kole.

Autoři:




Nejčtenější

Tyrkysová hladina jezera Iskanderkul
Odpočívejte, vodky popijem. Tádžické Fanské hory překypují vstřícností

Fanské hory v severozápadní části Tádžikistánu jsou vyhlášené svými tyrkysovými jezery a dechberoucími scenériemi. Díky své kráse byly hojně navštěvovány již v...  celý článek

"V den mých pětadvacátých narozen jsem se ráno podíval na svou kočku a uvědomil...
Moje kočka si žila lépe než já, říká muž, který brázdí svět bez motorů

V pětadvaceti opustil dobře placenou práci a rozhodl se věnovat své vášni – pomalému cestování. Dave Cornthwaite ukrajuje kilometry na paddleboardu, kajaku,...  celý článek

Přistání na řece Hudson
Zázrak na řece Hudson. Přistání, které se zapsalo do letecké historie

Úžasná přirozená ranvej. Široká, rovná. Ne příliš rušná. Až na to, že její povrch tvoří vodní hladina, na níž neplánovaně přistál airbus se 150 pasažéry. Po...  celý článek

Další z rubriky

V uličkách kubánského dělnického města Cárdenas potkáte několik terénních...
Cyklistická óda na radost. Kubánci se opět vrací ke kolům

Jízdní kolo, symbol krizových let, se na Kubě znovu vrací do módy. Oblíbili si ho turisté, ale i pro Kubánce je vzhledem k problémům ve veřejné dopravě často...  celý článek

Ukázkové roubenky dodávají Vysokému nad Jizerou krkonošský horský ráz.
Relax na kole. Pohodové putování krajinou malebných Jizerek

Prázdniny, horké dny a doba dovolených jsou za námi, dostavilo se babí léto a barevný podzim. Sedět doma v krásných podzimních dnech by byl hřích, takže pokud...  celý článek

Hrad Sklabiňa. Někdejší sídlo Turčianské župy lehlo popelem až rukama...
Skromné a tiché Slovensko. Cyklovýlet po Turčianské magistrále

Turiec je malebná slovenská kotlina sevřená horami ze všech stran. Velice estetická krajina s pohádkovými přírodními scenériemi a absencí masového moderního...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.