Nádraží Břeclav (0 m)
Trať spojující druhé největší jihomoravské město Znojmo s Břeclaví měla po první světové válce pro novou československou vládu strategický význam a byla jedním z důvodů, proč naši politici vehementně usilovali o připojení Valticka. Před pádem železné opony vymezovala nemalá část tratě ostře sledované hraniční pásmo.
Z Mikulova, Dobrého Pole, Březí nebo Novosedel se lze vydat v sedle bicyklu třeba po cyklistickém okruhu Stará Hora, jehož součástí je i stejnojmenná naučná stezka s 11 informačními panely.
Farní kostel ve Valticích (11,8 km)
I když ve Valticích lze z vlaku spatřit i věže kostela konventu Milosrdných bratří nebo zámek, hlavní pozornost poutá kostel Nanebevzetí Panny Marie. Svatyně patří k největším v brněnské diecézi.
S její stavbou, která trvala čtyřicet let, se začalo v roce 1631. Hlavní oltář zdobí kopie Rubensova obrazu Nanebevzetí Panny Marie. Jeho originál byl z kostela odvezen do Vídně v roce 1756, kdy hrozil vpád pruských vojsk na Moravu.
Brána ke svobodě (20,8 km)
U příležitosti 25. výročí sametové revoluce byl u Mikulova odhalen památník obětem železné opony – Brána ke svobodě. Má podobu 53 ocelových stél vysokých osm metrů.
Na každé z nich je jméno oběti, která tragicky zemřela při pokusu emigrovat z komunisty ovládané země do svobodného světa. Památník získal v soutěži Národní cena za architekturu Grand Prix 2015 čestné uznání.
Panorama Mikulova (22,3 km)
Svatý kopeček s poutní kaplí sv. Šebestiána se pne nad Mikulovem a společně s mikulovským zámkem tvoří nádherné panorama města. Zámek v Mikulově získal současnou podobu v roce 1719 za vlády Dietrichsteinů.
Na konci druhé světové války lehl popelem a jen díky Spolku pro obnovu mikulovského zámku, který se postaral o jeho renovaci v 50. letech minulého století, můžeme dnes obdivovat jeho krásu.
Řopík s muzeem (32,7 km)
Na obranu republiky se v letech 1935 až 1938 budovalo u hranic opevnění. Vznikaly železobetonové stavby různého typu. Postaveno bylo i na dvanáct tisíc lehkých objektů – tzv. řopíků.
Jeden z nich je dobře vidět z okna vlaku u obce Novosedly. Jde o zesílený lehký objekt vzor 37 typ A-160, který byl součástí palebné obranné linie a jehož osádku mělo tvořit sedm vojáků. Dnes řopík slouží jako muzeum čs. opevnění.
Odpočívadlo U čápů (36,5 km)
U zastávky Jevišovka nejde přehlédnout čapí rodinu. Tři dřevěné sochy v nadživotní velikosti jsou atrakcí odpočívadla na křižovatce cyklostezek a cyklotras. Kromě nich je u odpočívadla také stožár s podsadou pro zahnízdění živých čápů.
Jevišovka, obec na soutoku stejnojmenné řeky a Dyje, je rájem nejen cyklistů, ale také in-line bruslařů. Oblíbená je zejména šestnáct kilometrů dlouhá in-line stezka Mikulov – Jevišovka.
Po Červeném mostě (67,7 km)
Těsně před stanicí Znojmo překonávají vlaky údolí potoka Lesky po tzv. Červeném mostě. Postaven byl v letech 1869 až 1870 a v té době patřil k největším cihlovým mostům ve střední Evropě.
Most se čtyřmi mohutnými klenebními oblouky je dlouhý 90 metrů a široký 25 metrů. Z něj se vám po levé ukáže stavba podobná zámku. Nenechte se mýlit. Nejde o památku, ale o novostavbu.
Nádraží Znojmo (68,7 km)
Regionálními cyklostezkami i mezinárodními cyklotrasami je protkána celá tato oblast. K nejoblíbenějším patří vinařské stezky. Na ně se můžete napojit od většiny stanic a zastávek na trati.
Během vašich cest se dozvíte řadu zajímavostí z historie i současnosti vinařství, o odrůdách rostoucích v této oblasti nebo například jak správně degustovat víno.
Autor: Aplikace Vlakem na výlet