Vlaky přes Krkonoše pojedou možná už letos

  • 3
Harrachov - Třináct let usilují krkonošské obce na na česko-polské hranici o obnovení horské železnice mezi Harrachovem a Sklářskou Porebou. Zatím marně. Už letos by však na trať mohly vyjet vlaky znovu.

"Chceme s tím letos pohnout a zatlačit na to, aby došlo ke změně," řekl systémový specialista Českých drah Jindřich Berounský. Věří, že už v létě začnou do Polska jezdit víkendové vlaky.

Zájem je na obou stranách, znovuobnovení provozu vázne hlavně v Polsku. Trať totiž připadla Správě zbytného majetku polských železnic, která s ní nechce nic dělat.

"Nemáme na druhé straně odpovídajícího partnera," vysvětlil zástupce Českých drah pro Liberecký kraj Rudolf Půlpán.

O trať usilují polské obce, zatím zůstalo ale jen u snahy. "Za těch třináct let byla už sepsána spousta deklarací, ale s tratí se nic neděje. Chybí politická vůle," konstatoval starosta Harrachova Václav Cajthaml.

Více než stoletá železnice mezi Harrachovem a Sklářskou Porebou je od roku 1945 mimo provoz. Obce na české i polské straně ji chtějí obnovit, třináct let se ji marně snaží získat do své správy. Pokud dojde k dohodě, mají už v létě začít jezdit víkendové vlaky do Polska.

Starosta si od obnovy trati slibuje především částečné zklidnění dopravy. "Kamionů nás to nezbaví, ale turisté by měli alternativu, jak se přes hranice dostat," vysvětlil. Zejména v zimě jsou totiž přístupové silnice zacpané, což může zejména zahraniční návštěvníky podle jeho slov odradit od další návštěvy.

Má však obavy, že čím déle se bude záchrana trati oddalovat, tím bude menší šance na její obnovu. "Mohlo by se stát, že se stane součástí lyžařských areálů. Už dnes ji s oblibou využívají běžkaři," podotkl.

Čtrnáctikilometrová trať není sice v dobrém stavu, je možné ale po ní jezdit. "Před třemi lety jsme pořádali dvě mimořádné jízdy ke stoletému výročí trati, vlak projel," dodal Berounský. Lehké motorové vozy by do Polska mohly jezdit i bez nákladné rekonstrukce. Bylo by ale potřeba trať vyčistit od náletových dřevin.

Oprava by měla podle prvních propočtů stát zhruba 350 milionů korun, Poláci na ní chtějí získat dotace z Evropské unie.

Pravidelné spoje jezdily přes Krkonoše do roku 1945, od té doby trať zeje prázdnotou. "Byla to na svou dobu velmi moderní trať, dokonce elektrifikovaná," podotkl Berounský.

 

,