Hurikán, přepadení a 107 defektů. Jako první Čech objel svět na kole

aktualizováno 
Deset let příprav, tři roky dobrodružného cestování a pak dvě desítky let vzpomínání. V září uplyne 20 let od chvíle, kdy jeden z nejznámějších českých dobrodruhů a cestovatelů Vítězslav Dostál dokončil svou cestu kolem světa. Jako první Čech objel naši planetu na kole.

„Dnes už jsou bicykly o něčem jiném. Mají kola 29 palců, všechno je lehké z duralu. To moje kola ve srovnání s tím byly plečky,“ říká Vítězslav Dostál. | foto: Profimedia.cz

Zdolal Himálaj, africkou Saharu i americkou prérii. Najel 60 tisíc kilometrů a sjel 29 plášťů. To vše v době, kdy se internet teprve rozšiřoval, mobilní telefon stál 100 tisíc korun a fotografie bylo možné pořídit výhradně analogovým fotoaparátem. Na druhou stranu měl řadu podporovatelů, mezi něž se řadil i otec tenisty Ivana Lendla.

„Moje cesta kolem světa tuto přelomovou dobu tak trochu završila. Během ní jsem mohl telefonovat jen občas z ambasád, vezl jsem s sebou krabici kinofilmů a vše si nechával posílat poštou,“ vzpomínal v rozhovoru pro ČTK dobrodruh, který se dnes stará o farmu Šťastná planeta v rodném Hlubočci na Opavsku.

Fotogalerie

Když po devíti letech letech od legendární cesty vyrazil na kole na další expedici, při které projel oba americké kontinenty od severu k jihu, zažil již úplně jinou dobu. „Už jsem viděl babičku, jak pobíhá po místnosti a hledá signál. Z internetové kavárny jsem se mohl dvakrát za den spojit s rodinou. A přivezl jsme mraky fotografií vypálených na CD nosičích,“ dodal.

Na svou životní cestu vyrazil 18. září 1994. Vrátil se po třech letech 21. září. Tomu všemu ale předcházelo deset let příprav a trénování. Než se na cestu vypravil, měl za sebou několik cest na Balkán, dojel do Barcelony a zpět, přejel Spojené státy americké ze západu na východ a Austrálii ze severu na jih. Sbíral zkušenosti a plánoval. „Přípravu jsem rozdělil na několik kategorií. Jedna byla například fyzická příprava. Prostě jsem jezdil a chodil. Důležitá byla i příprava psychická. Připravoval jsem se na to, že hodně dlouho budu sám se sebou,“ řekl.

Nepodcenil ani zdravotní přípravu. Rok podstupoval nejrůznější očkování. Preventivně si nechal vzít slepé střevo. Zvláštní pozornost pak věnoval i získávání víz. Připravoval se i po administrativní stránce. „Musel jsem si zařídit živnostenský list a podnikatelský účet. Objetí zeměkoule na kole jsem pak vykázal jako pracovní cestu. Celkem přišla na 1,2 milionu korun,“ dodal.

Cykloturistice v té době prokázal velkou službu. Byl příkladem toho, že na kole se cestovat dá a má to smysl. Navíc jeho kolo vždy zdobila česká vlajka. „Jsem takový český Honza,“ řekl.

Dnes už je v cestovatelském oboru legendou. Na cestu kolem světa měl k dispozici dva identické bicykly, jeden je exponátem Národního technického muzea v Praze, druhý mu někdo v roce 2003 ukradl. V připravovaném Muzeu dobrodružství pak skončí jeho stan či starý cyklistický dres. Pro mnohé cestovatele se stal inspirací i studnicí informací. „Občas někdo zavolá nebo se zastaví. Ptají se, jak projet tu či onu část světa. Na co si dát pozor. Já nic netajím, vše jim povím,“ řekl.

Cestovatel Vítězslav Dostál s rodinou na své farmě v rodném Hlubočci na...

Cestovatel Vítězslav Dostál se svojí rodinou na své farmě v rodném Hlubočci na Opavsku. Snímek z roku 2009.

Často mluví i o lidech, kteří mu s jeho cestováním pomohli. Hlavně o otci slavného tenisty Ivana Ledla Jiřím. Právě u něj sbíral ještě před změnou režimu informace, jak to ve světě funguje. Jiří Lendl mu pomohl zajistit vízum do USA, kde v roce 1990 uskutečnil první velkou zahraniční expedici. „Tenkrát jsem odjel se železnou zásobou ve výši 500 dolarů. Ještě nikomu jsem to neřekl, peníze mi dal právě Jiří Lendl,“ svěřil se.

Dostál je živým příkladem muže, který si splnil sen. Trvalo mu to deset let, ale vytrval. „Prostě jsem to měl celou tu dobu v sobě,“ tvrdí. První myšlenka na cestu kolem světa jej napadla v roce 1984.

Přiznává, že inspirací byl mořeplavec Richard Konkolski (přečtěte si: Postavil v paneláku plachetnici. S legendární Niké pak obeplul svět). „Když jako první Čech objel planetu na lodi, říkal jsem si, že já bych mohl na tom kole,“ řekl Dostál, který se v mládí věnoval aktivně triatlonu a právě díky tomuto sportu měl základ dobré kondice.

Sen se splnil. Dostál za tři roky a tři dny ujel na kole bezmála 60 tisíc kilometrů. Zažil zemětřesení, hurikán i písečné bouře. Přežil srážku s kamionem i havárii vrtulníku. Několikrát jej na cestě přepadli. Celkem řešil 107 defektů, poslední při návratu na předměstí Berouna. Napsal několik knih a i když mu je teď osmapadesát let, další cestovatelské touhy a sny jej neopouštějí. „Hned bych zase někam jel. Ale už na kratší dobu. Maximálně tři měsíce,“ řekl dobrodruh.

Za svou cestovatelskou dráhu vystřídal několik kol několika značek. „Dnes už jsou bicykly o něčem jiném. Mají kola 29 palců, všechno je lehké z duralu. To moje kola ve srovnání s tím byly plečky,“ zakončil s úsměvem.

Autor:

Nejčtenější

VIDEO: Na co zírá mašinfíra. Velkolepá podívaná na trase z Košic do Prahy

Výhled z lokomotivy Siemens Vectron společnosti Regiojet v čele vlaku RJ 1012...

Nový seriál iDNES.cz zahajujeme přelomovým videem českého internetu. Jako vůbec první jsme natočili kompletní cestu...

VIDEO: Žebřík do nebe. Nová atrakce v Rakousku pro milovníky adrenalinu

V rakouských alpách postavili „žebřík do nebe“

Rakouskou oblast Gosaukamm znají hlavně horolezci. Nově si tu mohou všichni zájemci o dobrodružství vychutnat výstup po...

Vědci našli tajemství úspěchu Vikingů na moři. Lodě utěsňovali dehtem

Kvalitní lodě umožnily Vikingům daleké objevitelské cesty, v průběhu kterých...

Za nevídanými dobyvatelskými úspěchy Vikingů, severských nájezdníků, stály jejich pověstné štíhlé lodě. Rychlé, dobře...

VIDEO: Kyslík jen za příplatek. Vtipný pilot rozesmál cestující v letadle

Vtipná palubní posádka bavila celé letadlo

Bezpečnostní instrukce patří k nejnudnější části cestování před vzletem letadla. Zpříjemnit pasažérům dlouhou chvíli se...

Praha neznámá. Nouzové kolonie si poradily s magistrátem i komunisty

Podívejte se, jakým způsobem vznikaly nouzové kolonie v Praze.

Myslíte si, že moderní Praha už nemůže mít nouzové kolonie? Kotlaska a kolonie Na Hájku vás přesvědčí o opaku. Jejich...

Další z rubriky

VELKÝ TEST ELEKTROKOL: Kategorie horských kol s pevným rámem

Test elektrokol - Hardtail MTB

V kategorii horských kol s pevným rámem testovali jezdci sedm kousků různých značek: Apache Yamka, Author Elevation,...

Tady je naštěstí ještě prázdno. Z moravské Vídně na neobjevenou Oslavu

Barokní most přes Oslavu a zámek v Náměšti

Pod vesničkou Vídeň na Českomoravské vrchovině začíná hluboké a přitažlivé údolí řeky Oslavy, podél níž vedou pohodlné...

Na kole až na samý Východ. Pět dnů na pomezí Polska a Slovenska

Pohoří Gorce již dýchá dalekým východem. Pohled na vrchol Turbacz a...

Pět dní karpatských sedel, pět dní bukolických scenérií. Taky přes pět tisíc metrů převýšení. Čísla 5 jako bychom se...

Najdete na iDNES.cz