náhledy
Turisté z celého světa cestují do malého městečka nedaleko německého Düsseldorfu, aby si prohlédli a svezli se unikátní visutou dráhou, která je více než 100 let stará.
Autor: Profimedia.cz
Město je rozlohou o něco menší než Ostrava, žije tu však o něco málo víc obyvatel – zhruba 355 tisíc. Obyvatelé Wuppertalu, kde byl mimochodem objeven aspirin, jsou na technickou památku ze začátku 20. století právem hrdí. Jednokolejná visutá dráha, která vypadá jako ze steampunkového snu, ročně přepraví miliony lidí, píše web brainee.sk.
Autor: Profimedia.cz
Oficiální název této visuté dráhy zní Einschienige Hängebahn System Eugen Langen (jednokolejnicová visutá dráha systému Eugen Langen).
Autor: Profimedia.cz
Dráha byla vybudována v roce 1900 podle plánů inženýra Eugena Langena.
Autor: Profimedia.cz
Systém dráhy byl původně plánovaný i pro další města, například pro Berlín, Hamburk nebo Londýn.
Autor: Profimedia.cz
Industrializace ve městě proběhla velmi brzy a malé údolí okolo říčky Wupper už bylo v době rozhodnutí o stavbě trati úplně zastavěné. Realizace jiných hromadných dopravních prostředků v té době nepřipadala v úvahu.
Autor: Profimedia.cz
Eugen Langen, který tento systém navrhoval, rozpoznal výhody této dráhy i pro neschůdné oblasti, další výhodou byla flexibilita systému při překonávání různých překážek.
Autor: Profimedia.cz
Během své existence byla dráha několikrát modernizována, zároveň však byl zachován původní vzhled konstrukce.
Autor: Profimedia.cz
Při otevření tratě tu bylo provozováno 26 vozidel, každé s hmotností přibližně 6,5 tuny.
Autor: Profimedia.cz
Z původních vozidel se zachoval jen jeden jediný kus, kterým 24. října 1901 cestoval císař Vilém II. Pruský. Dnes si můžete tento vagon s názvem Kaiserwagen pronajmout na speciální jízdu.
Autor: Profimedia.cz
Kolejnice vedou osm metrů nad ulicemi a 12 metrů nad říčkou Wupper.
Autor: Profimedia.cz
Na trati najdete celkem 20 stanic, které jsou od sebe vzdálené průměrně 700 metrů.
Autor: Profimedia.cz
Stanice měří na délku 25 metrů, pro přístup na stanice můžete použít schody nebo výtah.
Autor: Profimedia.cz
Dráha denně přepraví v průměru více než 75 tisíc cestujících.
Autor: Profimedia.cz
Vozy jsou jednosměrné, na konci tratě se obracejí v otočných smyčkách.
Autor: Profimedia.cz
Trasa visuté dráhy začíná v části města s názvem Oberbarmen, pak pokračuje nad řekou Wupper přes Barmen, Eberfeld a Eberfeld-West. Další tři kilometry sviští nad ulicemi do stanice Vohwinkel. Dráha má nosné pilíře ve tvaru obráceného písmena V, pilíře mají rozestup až 33 metrů.
Autor: Profimedia.cz
Pohonné jednotky vlaku se skládají ze čtyř párů kol uspořádaných za sebou. Při stavbě pilířů, nosných kolejnic a konstrukce stanic bylo použito 19 200 tun ocele. Celá trať má přibližně deset kilometrů a jízda jedním směrem se zastavením ve 20 zastávkách trvá 30 minut.
Autor: Profimedia.cz
Město vzniklo v roce 1929 spojením obcí Barmen, Elberfeld, Vohwinkel, Ronsdorf, Kronenberg, Langerfeld a Beyenburg. Na začátku se město jmenovalo Barmen-Elberfeld, na Wuppertal se přejmenovalo v roce 1930. Behem druhé světové války bylo zničeno až 40 procent města. I přesto tu bylo hodně historických památek města jako zázrakem zachováno, nachází se tu přes 4 500 památek označených jako národní památky.
Autor: Profimedia.cz
Po osvobození od nacistické nadvlády se Wuppertal stal součástí britské okupační zóny, později se stal součástí Severního Porýní-Vestfálska, a tedy součástí západního Německa.
Autor: Profimedia.cz