VELKÝ TEST ELEKTROKOL: Kategorie krosových kol

aktualizováno 
V kategorii krosových elektrokol jsme testovali čtyři modely: Apache Matto, Author Empire, Merida eSpresso a Specialized Vado. Zvítězila Merida, jejíž doménou je rychlost. Navíc se na ní dobře jezdí i bez pomoci elektromotoru.
Část 1/5

Apache Matto E3 16 Ah

Test elektrokol - kros

Testované elektrokolo Apache Matto

Značka domácí produkce, která se velice rychle stala synonymem pro elektrokolo, má kořeny v letité výrobě klasických kol a její prvopočátek sahá ještě hlouběji – do velkoobchodní oblasti. Tuzemskému zákazníkovi doslova šije kola a elektrokola na míru a dokáže jejich cenu stlačit hodně dolů.

Technické údaje

  • rám: Alloy 6061
  • vidlice: SR Suntour NEX RL DS
  • kliky: Shimano T3010, 48/36/26 z.
  • řazení: Shimano Acera M3000
  • přehazovačka: Shimano Acera M3000, 3x9
  • kazeta: Shimano HG 300, 11–36 z.
  • brzdy: Shimano Acera M396, 180/180 mm
  • ráfky: Remerx Top Disc, 622–19 mm
  • pláště: Schwalbe Smart Sam, 622–42 mm
  • velikost: 17/19/21"
  • hmotnost: 22,2 kg
  • motor: Bafang 8FUN 250 W, 36 V, 45 Nm
  • baterie: Li-Ion 36 V, 16 Ah, 576 Wh
  • cena: 38 990 korun

Nejvýše postavené krosové elektrokolo Matto E3 je vybavené špičkovým zadním nábojovým motorem, v letošním provedení má nový hliníkový rám s částečně integrovanou baterií a sportovně střiženou geometrií.

Zvládne široké spektrum použití – sport, turistiku i dojíždění do zaměstnání. A komu by standardní výkon 250 W nestačil, nabídne mu Matto možnost přepnutí do takzvaného off-road režimu s nominálním výkonem až 350 W.

Pár ubraných kilometrů z dojezdu tak může vyrovnat nevšední pocit z rychlosti.

První dojmy testerů

Martina: Se zadním nábojovým motorem je tu jediné kolo. Na rovině je asistence velmi silná, kolo jede od počátku velmi rychle, je hodně živé, do velmi prudkého kopce jsem musela ve srovnání se středovými motory více pomáhat. Je to turistický univerzál i příjemné městské kolo, má snadné ovládání jízdních režimů. Bez motoru jede jako běžné kolo, neklade téměř žádný odpor.

František: Silný výkon motoru na rovinách a v mírných stoupáních, v prudkém kopci slábne, bezvadná jízda bez motoru.

Tomáš: Moje první zkušenost s těmito koly - pozitivní dojem, je to krosové kolo. Tam kam patří, tedy na roviny a do lehkého terénu, je bez potíží. V těžším terénu se mi nedostávalo trochu výkonu. Ovládání bylo velmi snadné a intuitivní.

Apache: komplexní hodnocení
Asistence při jízdě po rovině (asfalt 2,5 km)
- Jak elektromotor pomáhal při jízdě po rovině?4,75
- Zabíral motor rovnoměrně a plynule, nebo příliš brzy, příliš pozdě, vypínal nebo „cukal“? 4,25
Asistence při trekingové jízdě (šotolina 1,5 km)
- Jaký byl váš subjektivní pocit z trekingové jízdy po šotolině do mírného stoupání?3,75
Asistence při terénní jízdě (středně těžký terén 1 km)
- Jaký byl váš subjektivní pocit z terénní jízdy do prudkého stoupání?2
- Byl výkon motoru silný a dávkovaný přesně, nebo přicházel příliš pozdě a/nebo výkonově pro vás nedostatečně?3,25
Jízda bez motoru (300 metrů)
- Je jízda bez motoru snadná, nebo lze šlapat jen ztěžka? Cítili jste nějaký odpor motoru?4
Hlučnost
- Jaká byla subjektivní hlučnost motoru? 4,5
Ovládání
- Jak složité bylo elektrokolo za jízdy ovládat?5
Dojezd56 km
Výsledek ergotestu2
Celková známka jízdního testu3,93
Pozn.: udělovalo se 1 až 5 bodů, 5 je maximum

Verdikt: Jediné kolo v testu se zadním nábojovým motorem. Vlastnostmi je předurčeno pro plynulý provoz mimo těžší terén, tam každý ocení silný zátah i při minimálním vynaloženém úsilí. O moderním designu platí to samé, uspokojí i vysoké požadavky.

Test elektrokol - kros
Test elektrokol - kros
Test elektrokol - kros

Testovaný model Apache Matto

Autoři: ,

Nejčtenější

Otužilci se vydali na Sněžku ve spodním prádle, dolů je snášeli záchranáři

Sněžka (ilustrační snímek)

Sedm lidí, kteří se rozhodli zdolat Sněžku jen ve spodním prádle, snesli zpět dolů polští záchranáři. Otužilci se na...

Lidé zámek nechtěli, obec ale odolala milionům z prodeje a vítá turisty

Obyvatelé Police zámek nejdříve v majetku obce nechtěli. Památka se však...

Referendum v polovině 90. let dopadlo v Polici na Třebíčsku jasně. Více než osmdesát procent obyvatel obce rozhodlo,...

Jeskyně i podzemní továrny. Výlet do zapomenutého Moravského Švýcarska

Františčina huť v Josefově

Nejenom nejhlubší, ale zřejmě i nejhezčí v celém Moravském krasu je údolí mezi Křtinami a Adamovem. Krása zdejší...

Zaniklé tratě v Česku. Dráha pod Lysou horou nedostala šanci na přežití

Poslední vlak projíždí kolem nádraží Ostravice Řečice 11. ledna...

Ve 14. dílu Zaniklých tratí se vydáme mezi strmé svahy Beskyd. Podíváme se na dráhu, která musela ustoupit přehradě s...

Od Kanárských ostrovů po Kuvajt. Prověřené tipy na zimní dovolenou u moře

Pláž Pearl Beach v centru izraelského Ejlatu

Podzimní plískanice a chladné prosincové dny vybízejí k „útěkům“ do teplejších krajin. Přinášíme prověřené tipy, kde...

Další z rubriky

VIDEO: Na bambusovém kole objíždí svět. Okradli ho hned první den

Ricardo Martins objíždí svět na bambusovém kole.

Ricardo Martins tvrdí, že nikdy ve svém životě nebyl šťastnější. Důvodem jeho spokojenosti je bambusové kolo, na kterém...

Kde je víc studánek než lidí. Opuštěným hřebenem Bílých Karpat na kole

Západ slunce na Velké Javořině

Česko-slovenské pohraniční pohoří se může pochlubit unikátní přírodou horských luk, bukových lesů a vápencových skal....

Na kole až na samý Východ. Pět dnů na pomezí Polska a Slovenska

Pohoří Gorce již dýchá dalekým východem. Pohled na vrchol Turbacz a...

Pět dní karpatských sedel, pět dní bukolických scenérií. Taky přes pět tisíc metrů převýšení. Čísla 5 jako bychom se...

Najdete na iDNES.cz