TEST ELEKTROKOL 2019: Rozdíly mezi značkami mizí, před koupí se projeďte

Redakce iDNES.cz spolu s cyklistickým magazínem Velo a prodejcem ekolo.cz opět testovala nejnovější modely elektrokol pro sezónu 2019. Do letošního testu poskytli výrobci 23 modelů. Vyzkoušeli jsme krosová, pevná i celoodpružená horská kola. Výrobci nabízejí výkonnější motory a lepší jízdu, dojezd ovšem nenarostl.

Test elektrokol pro rok 2020

Nevybírejte podle motoru, ale jízdních vlastností

Redakcí magazínu Velo, která s iDNES.cz spolupracuje, projde ročně 100 až 150 kol. Ty je pokaždé potřeba vybalit, smontovat, seřídit, jezdit na nich, vyfotit je a zase je rozmontovat, zabalit do krabice a odeslat zpět. Testování kol zde má dvacetiletou tradici, za tu dobu to je přes dva tisíce kol všech možných značek a spousta cenných zkušeností. O kolech zde vědí úplně vše a nelze je opít marketingovým rohlíkem.

„Pamatujeme i případy, kdy konstruktéři změnili specifikace kol i celé konstrukce rámů na základě výsledků testu. Pamatujeme i dodavatele kol, kteří se rozhněvali na život a na smrt. Někteří navždy, jiní za rok či dva přišli s omluvou a přiznáním, že jsme měli velký díl pravdy. Na těchto zkušenostech jsme postavili i velký test elektrokol časopisu Elektrokola,“ vysvětluje Martin Raufer z magazínu Velo.

Výsledky testu horských kol s pevným rámem ZDE

Výsledky testu odpružených horských elektrokol ZDE

Výsledky testu krosových kol najdete ZDE

Elektrokola jsou ale něco trochu jiného než kola určená pro cyklistickou komunitu. Jde o rostoucí trend v cyklistice, který vyhledávají spíše laici než cykloprofíci. Elektrokola si většinou kupují lidé, kteří nemají žádnou předchozí zkušenost a na nic nenavazují. Jen malou část tvoří bývalí cyklisté. Proto bylo třeba použít pro testy jinou metodiku a srozumitelnější slovník. V testech jsme dali větší prostor dojmům a pocitům než číslům a wattům.

Skupina testerů se rozšířila o úplné laiky. Kola testoval student i důchodce, bývalý cyklistický profesionál i člověk, který na kole prakticky vůbec nejezdí, odborník na elektroniku i člověk elektrokoly zatím nedotčený, biker i turista, multisportovec i člověk spíše nesportovní, novinář i člověk, z něhož je těžké dostat řádek či větu. Výstupy jsou pestré, zajímavé a vypovídající.

Vždyť o čem budete po jízdě nejvíc přemýšlet? O wattech a ampérhodinách? Nebo o tom, jak se vám jelo, jak jste se cítili a jak jste si to užili?

Jak jsme letos kola testovali? Testování proběhlo ve dvou květnových dnech na standardizovaném okruhu. Plně nabitá baterie elektrokol byla vždy vyjeta do prázdna a dojezd jsme zaznamenali. Vždy jsme používali nejvyšší stupeň dopomoci, což může být některému kolu ku prospěchu, jinému kolu to může maličko uškodit, protože naladění motorů je různé. Některý výrobce podporuje výkonovou špičku, jiný ji úmyslně potlačuje. A u některých systémů si lze s nastavením hrát pomocí aplikace v širokém rozsahu. V těchto případech jsme kolo používali v nastavení, v jakém jsme jej od dodavatele získali.

Nebylo v našich možnostech najezdit na ekonomický mód přes sto kilometrů, což by v některých případech jistě šlo. Testovací okruh byl náročný převýšením i technikou a podpora motoru maximální, proto neberte nízkou ujetou vzdálenost jako dogma. Je to spíše údaj pro srovnání jednotlivých kol mezi sebou. Prakticky vždy a za všech okolností najedou uživatelé elektrokol více.

Letos jsme se snažili do testu získat i dostupnější elektrokola a oslovili jsme všechny značky, které v Česku kola nabízejí. Některé z různých důvodů pozvání nepřijaly. Soustřeďme se ale spíše na firmy, které přišly se svou kůží na trh a měly odvahu postavit se konkurenci i přísnému testu čelem.

TEST 2018

Velký test loňských modelů elektrokol najdete ZDE

Kola jsme rozdělili do tří kategorií – krosová kola, horská kola s pevným rámem a celoodpružená horská kola. Převahu mají horská kola, což je možná trochu překvapivý, i když pochopitelný trend. Ze strany dodavatelů byl největší zájem o to blýsknout se těmi nejlepšími a nejdražšími modely. Ale i to do určité míry napoví, jak se značka ke konstrukci elektrokola staví a co od ní lze očekávat.

Výsledky našeho rozsáhlého testu můžeme shrnout do třech bodů:

  1. Mezi testovanými modely není špatných elektrokol, i když rozdíly jsou značné.
  2. Stejné motory se na různých kolech někdy chovají zcela rozdílně, což je překvapivé a matoucí. Ale je to skutečnost ovlivněná i dalším nastavením systému. Pro čtenáře iDNES.cz a nové zájemce o elektrokolo je to jasný vzkaz: vybrat kolo podle obrázku či parametrů v tabulce zkrátka nestačí. Nic vám neřekne tolik jako jízda, test.
  3. Elektrokola se neliší jen odlišnými vlastnostmi motorů, uživatel často více vnímá rozdíly v zobrazování na řídítkách, a především pak jízdní vlastnosti, ovládání, jistotu, bezpečí, obratnost: elektrokolo je pořád především kolo.

Krosová kola: Author Empire

Metodika testování

Nejdůležitějším parametrem testu zůstává jízdní test, kdy se na každém elektrokole vystřídá více jezdců různého věku, pohlaví a jízdních zkušeností. Jezdci hodnotí subjektivně, ale z mnoha hodnocení vznikne ucelený názor. Jízdní test s maximální asistencí elektromotoru až do úplného vybití baterie – zastavení dopomoci – také dává velmi jasný obrázek o možnostech každého z testovaných modelů.

V sousedním Německu aktuálně společnosti Bosch, Accell Group, Shimano, Velotech a německý standardizační institut (DIN) vytvořily unifikovaný test dojezdu elektrokol s názvem R200, který ale probíhá na testovací lavici a potlačuje tak vlivy individuálního jezdce. Zdali se toto měření stane standardem na trhu, zatím nevíme, ale publikované parametry: výkon jezdce 70 wattů s asistencí 140 wattů motoru jsou zcela nerelevantní s reálnými výkony motorů při terénní jízdě.

  • Volba trasy: Protože v letošním testu dominovala především terénní elektrokola, byla tomu přizpůsobena i testovací trasa. Ta vedla terénem Krčského lesa a byla dlouhá sedm kilometrů, aby se na jednom kole vystřídalo maximum testerů. Testeři projeli jak asfalt, tak šotolinu i offroad s kořeny. Dva velmi prudké výjezdy se sklonem 16 procent pak ověřily schopnosti jezdců i jejich strojů a podepsaly se na kratších nájezdech elektrokol (35 až 45 kilometrů). Jízdní test testeři zakončili vypnutím elektroniky na kole a absolvovali cca 400 metrů po rovině bez asistence. Snadná jízda bez motoru (například při vybití baterie) je velmi důležitým parametrem pro mnoho zájemců o koupi elektrokol.
  • Subjektivní dojmy: Bezprostředně po ukončení testovacího okruhu odpovídali testeři v detailním dotazníku a popisovali své subjektivní zážitky redaktorům časopisu Elektrokola. Popisovali subjektivní pocit z trekingové jízdy po šotolině do mírného stoupání, pocit z terénní jízdy do prudkého stoupání nebo například výkon motoru a subjektivní pocit z jeho plynulosti, vibrací či hlučnosti.
  • Ovládání elektrokola: je též důležitý parametr. Každý tester dostal před zahájením jízdy elektrokolo vypnuté a musel zjistit, jak asistenci aktivovat a jak snadno nastavit maximální úroveň asistence. Po vypnutí asistence elektrokola byl z displeje opsán údaj naměřených kilometrů. Z referenčního měření prostřednicím GPS se tento dojezd lišil max. o 5 % od nájezdu zaměřeného satelitní navigací.
  • Ergo test: Po jízdním testu provedli technici Servisu ekolo.cz ergonomický test. Zde se hodnotila přesná hmotnost elektrokola. Vážení testovaných elektrokol probíhalo včetně klasických rámečkových pedálů (nejsou součástí vybavení kola), standardně dodávaného příslušenství (např. stojánky) a k testu použité baterie. Proto se mohou údaje testu a údaje výrobce mírně lišit. Testovala se i manipulace s konkrétním modelem  hodnotilo se, jak na konkrétním kole lze snadno dodaným klíčem vyjmout a opětovně instalovat baterii, jak snadno lze konkrétní model uchopit a přenést jej v ruce přes překážku, kterou v tomto případě simulovalo pět schodů, či snadnost instalace elektrokola pro jeho transport. Nosič „na kouli“ je aktuálně asi neoblíbenější formou transportu elektrokol vzhledem ke komplikované manipulaci s kolem při jeho upnutí do střešního nosiče.
Ergotesty elektrokol: upnutí kola do nosiče
Ergotesty elektrokol: upnutí kola do nosiče
Ergotesty elektrokol: manipulace s elektrokolem na schodech

V případě jakýchkoli dotazů k metodice testování se obraťte na redakci Velo, nebo přímo na adresu test@ekolo.cz. Jakub Ditrich, ekolo.cz

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  25.4 16:08

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Unikátní přírodní úkaz na Litovelsku: povodně protrhly meandr řeky Moravy

19. dubna 2024  13:10

Odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) a vědci z katedry geoinformatiky Univerzity...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Biologické zbraně, hadi a plyn. Ostrovy, které jsou plné podivností

20. dubna 2024

Některé byste nejspíš ani vidět nechtěli, jiné zase vidět nesmíte. Další mizejí z atlasů, objevují...

Nevzdávejte cestovatelská předsevzetí. Jaro jen ten pravý čas procestovat Evropu

26. dubna 2024

Advertorial Evropské metropole jsou známé tím, že jsou v létě plné turistů. Předběhněte je a vydejte se na...

Poutní místa v Česku zažívají renesanci, říká autor populární knihy

26. dubna 2024

Lidé stále častěji hledají lokality, kde mohou uniknout před dnešním komplikovaným světem. Návod na...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  25.4 16:08

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

VIDEO: Nahlédněte do Indie očima české poutnice hnutí Hare Krišna

25. dubna 2024

Indická republika je sedmá největší a s více než miliardou obyvatel jednou z nejlidnatějších zemí...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...