Valtice, Lednice a Mikulov: tip na ideální cyklovýlet v Česku

Je to jedno z nejhezčích cykloputování u nás. Jihomoravský ‚bermudský trojúhelník‘ Valtice - Lednice - Mikulov nabízí nejen perfektní cyklotrasy, ale i unikátní krajinu lužních lesů, architektonické památky, zámky a pálavské kopce. A samozřejmě vinice a vinné sklípky.
Výhled na kraj pod Pálavou ze svahů Děvína

Výhled na kraj pod Pálavou ze svahů Děvína | foto: Jan Hocek, pro iDNES.cz

Procestovali jsme okolí Valtic křížem krážem a nabízíme okruh, který zahrnuje esenci všeho, co tento kraj může nabídnout. Kdo má děti, může je klidně vzít s sebou, cesty jsou převážně rovinaté a stezky vedou mimo provoz aut.

A toulky na kole klidně můžete zakončit posezením ve sklípku nebo navštívit některou z místních vinoték. Někde vám ve sklípcích nabídnou pro děti i nealkoholickou vinnou limonádu.

Hlavní město vína

Jako výchozí bod jsme zvolili Valtice, město s bohatou historií, ověnčené památkami zapsanými v seznamu světového kulturního dědictví UNESCO. Vyrážíme z náměstí, jemuž dominuje kostel Nanebevzetí Panny Marie a nedaleký zámek s rozlehlým parkem.

Ne nadarmo se Valticím přezdívá hlavní město vína a opravdu by byla škoda vynechat některý z místních sklepů. Není sice ideální posilnit se hned před cestou, ale po výletě rozhodně doporučujeme navštívit Salon vín s výběrem 100 nejlepších vín z celé republiky – degustovat zde v příjemném chládku sklepení můžete libovolný počet vzorků toho nejlepšího z Čech i Moravy.

Mezi další sklepy hodné pozornosti patří sousedící Zámecké sklepy, jedny z nejstarších a největších vinných sklepů v České republice, kde zrají vína z Château Valtice, nebo Valtické podzemí s produkty Vinařství Lednice.

Poznejte Česko

Udělejte si příjemnou dovolenou v Čechách - poznávejte historii a zajímavá zákoutí. Na své si přijdou i vinaři. Stačí si jen vybrat na Raketa.cz.

Zatím si však nechme zajít chuť na lahodný mok, protože hned na začátku nás čeká největší kopec na trase – musíme vyšlapat na úbočí pohraničního kopce Chrastiny, kde najdeme překrásnou stavbu Kolonády na Reistně. Je to jedna z mnoha staveb, které po sobě v krajině zanechal rod Lichtenštejnů a z jejích ochozů můžete obdivovat nádherný pohled na Valtice a okolí.

Od kolonády frčíme z kopce po Mikulovské a Knížecí cyklotrase do klidné vinařské vísky Úvaly. Odtud vystoupáme na zaoblený vrch Hůrka nabízející úchvatný výhled k Mikulovu, na vrcholy Pálavy a největší moravský rybník Nesyt.

Stezka mezi vinohrady. V pozadí Svatý kopeček

Podél železné opony do Mikulova

Úzká asfaltová cyklotrasa zakrátko začíná kopírovat bývalou „signálku“, neboli signální plot v hraničním pásmu. Na několika cedulích podél trasy studujeme historii ilegálního překračování hranice a obdivujeme zoufalé a často velmi originální pokusy, jak se dostat z totalitní země na západ.

Trasa vede po rovině krajem rybníků a mokřadů, takže zahlédnout volavku nebo čápa se nám podaří hned několikrát. Zatím vynecháváme odbočku do vinařské vesnice Sedlec (budeme se totiž tudy vracet) a šlapeme na západ k Mikulovu.

Město Mikulov jistě netřeba představovat, vyžití a možností k degustacím vína najdeme i zde bezpočet. Město leží na úbočí Pavlovských vrchů a dominuje mu nádherný zámek. Kdo má energie na rozdávání, může z Mikulova pokračovat dál na západ po tzv. Mikulovské cyklotrase. My tu ale děláme otočku a začínáme se stáčet zpět na východ.

Mikulov

Na kole mezi vinohrady

Mezi vinohrady a rybníky

Kdo se rád koupe, najde v Mikulově hezké přírodní koupaliště, které tvoří zatopený lom na Janičově vrchu. Jeho popularita sice tak trochu boří romantiku vápencových skal a čisté vody, nicméně za horkých dní jde o jednu z mála možností, kde se během šlapání na kole svlažit.

Od lomu pokračujeme po modré turistické značce, vedoucí skrze vinohrady do Sedlece. Tady jsme chtěli zajít do jednoho ze sklípků, ale odpoledne jsme ve vsi narazili jen na několik spících psů, jinak pusto a prázdno. Představa, jak na nás od otevřených sklípků mávají vinaři, bere za své a nakonec s povděkem zastavujeme na konci vsi, kde mají stánek s víny a posezení u grilu.

To už jsme u hladiny největšího rybníku Moravy, který se jmenuje Nesyt. Vystoupáme na novou vyhlídkovou věž a poté pokračujeme po vyasfaltované cestě, jež se vine podél břehu rybníka.

Zatopený lom na Janičově vrchu nad Mikulovem je nejlepší přírodní koupaliště v okolí.

Janův hrad - postavená zřícenina u břehů Dyje

Lednicko-valtický areál

Hraniční Zámeček tvoří významnou křižovatku cyklotras. Odtud bychom byli zakrátko zpět ve Valticích, ale my ještě máme v plánu prohlídku Lednice a chceme se projet kolem nejzajímavějších památek Lednicko-valtického areálu. Zámeček kdysi skutečně ležel na hranici, málokdo ví, že oblast jižně od Lednice patřila ještě před sto lety k Hornímu Rakousku.

Naše trasa

• Délka trasy: 54 km
  • Náročnost: trasa vede převážně po značených cyklotrasách bez automobilového provozu nebo po vedlejších silnicích. Profil je spíše rovinatý.
  • Vhodné kolo: MTB nebo trekking
  • Další informace o cyklotrasách v oblasti:
    www.stezky.cz
    www.lichtenstejnske-stezky.cz

Valtický zámek

Úsek mezi Hraničním Zámečkem a Lednicí patří k nejhezčím, vede po nezpevněné cestě podél Lednických rybníků. Na jedné straně rybníky, na druhé vinohrady. Míříme do centra Lednice a před námi se objevuje silueta zámku. Do nitra parku na kole nesmíme, takže ho objíždíme kolem stavby Minaretu a zakrátko zastavujeme u romantické zříceniny Janův hrad.

Lužní les prosycuje vůně trávy, kopřiv a bahna. Jedná se o jednu z unikátních přírodních oblastí, kde mimo jiné žijí bobři, volavky nebo náš největší brouk roháč.

Na posledním úseku do Valtic postupně „vyzobáváme“ většinu architektonických památek. Projíždíme kolem Apollonova chrámu, obdivujeme sousoší Tři grácie, fotíme se u Kaple Svatého Huberta a podjíždíme „vítězný oblouk“ zvaný Randezvous. Lednicko-valtický areál je podle některých zdrojů nejrozsáhlejší koncepčně upravenou krajinou na světě, která je zapsaná na seznam památek UNESCO. Unikátem jsou mimo jiné stavby v krajině, nazývané „salety“, jimiž Lichtenštejnové v průběhu 18. a 19. století zkrášlovali místní krajinu.

Ani jsme si nevšimli a před námi se objevují Valtice. Chuť na vínko roste s každým šlápnutím.

Degustace vín

• Romantická představa o neustále otevřených sklípcích podél tras může být pro některé neznalé zklamáním. Kdo nechce dlouho pátrat, může využít velké komerční sklepy (viz níže). Větší skupiny si mohou návštěvu sklípku domluvit předem s majitelem. Vinaři jsou ve sklepech většinou v období po vinobraní – podzim je tedy ideální doba. Pro návštěvu menších sklepů mimo Valtice doporučujeme obec Pavlov (neleží přímo na trase) – viz www.otevrene-sklepy-pavlov.cz
  • Sklepy najdeme rovněž v Mikulově, Sedleci, Hlohovci a Lednici.

Velké sklepy ve Valticích

Další zajímavosti ve Valticích

Zajímavosti v okolí

Autor: , pro iDNES.cz

1. října 2021,  aktualizováno  17.4 21:34

Váháte, kam na dovolenou? Toulání po Dánsku vás nabije pozitivní energií

12. dubna 2024

Dříve jsme chtěli vidět celý svět, dnes máme chuť jezdit jen do zemí, ve kterých se cítíme dobře....

To nejlepší z Itálie. Florencie ohromí nejen originály starých mistrů

19. dubna 2024

Ve zvlněné krajině Toskánska leží kolébka renesance, která kdysi bývala jedním z nejvýznamnějších...

1. října 2021,  aktualizováno  17.4 21:34

Pěšky, na kole, po vodě. Horní Rakousko je utajený ráj nedaleko českých hranic

Premium Rakousko jsem dosud znala jen pod sněhem, bylo pro mě vždy osvědčeným lyžařským cílem. Zajímalo mě...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...