Unikáty muzea: koněspřežka i tramvaj Františka Josefa I.

  11:42aktualizováno  11:42
Praha - Cestující, který se dnes usadí na polstrovanou sedačku supermoderní tramvaje nazývané Porsche, si jen stěží představí, že ještě před 35 lety by seděl na dřevěných lavicích, při nástupu by jej vítal průvodčí a na konečné by musela tramvaj krkolomně couvat, aby se otočila, protože neexistovaly smyčky.

V Muzeu městské hromadné dopravy v Praze-Střešovicích je k vidění i koněspřežná tramvaj | foto: Michal Šula

Zavzpomínat na tuto dobu mohou Pražané v bývalé tramvajové vozovně ve Střešovicích, kde se nachází jedinečná sbírka památek z historie městské hromadné dopravy.

Základ sbírky historických vozidel byl položen již v roce 1929, kdy byl vyčleněn pro muzejní účely bývalý vůz pražské koněspřežné tramvaje z roku 1886.

"Je to nejstarší exponát a nově je u nás k vidění i s koňmi,“ láká průvodce Jiří Sedlák.

Drtivou většinu z šestapadesáti vozidel, která jsou stále pojízdná, jen tak v ulicích nepotkáte. Maximálně můžete vidět historickou tramvaj, jež o víkendech a svátcích vyráží na okružní jízdu Prahou.

Ostatní exponáty se dostanou z hal jen při výjimečných akcích. "Jako je třeba oslava výročí, takže jednou za deset let,“ podotkla průvodkyně muzea Karla Tesařová.

Muzeum městské hromadné dopravy v Praze-Střešovicích

Vozem pro císaře jezdily děti

Pod střechou bývalé vozovny stojí mezi desítkami červených vozů i jeden opravdový unikát - zeleně natřený salonní vůz s číslem 200, jehož interiér připomíná spíše obývací pokoj a jenž vyhrál hlavní cenu na pařížské výstavě v roce 1900.
"Byl původně postaven pro císaře Františka Josefa I., ale ten pražskou tramvaj odmítl. Tak ji dostal primátor,“ připomněla Tesařová.

Naposledy s ní prý jel primátor Jan Koukal, ale před ním vozila po Praze i školáky.

Většina vystavených vozů jsou právě tramvaje, ale k vidění jsou zde také různé pracovní vozy, trolejbusy nebo staré autobusy - mezi nimi i kloubový Ikarus, který zmizel z Prahy před několika lety. „Ikarusy si určitě všichni dobře pamatují. Jsou to autobusy, které byly vyrobeny pro nížinaté Maďarsko a v Praze proto měly problémy vyjet větší kopec,“ popisuje Sedlák.

To, že kromě tramvají a autobusů brázdily pražské ulice i trolejbusy, pak připomíná vůz Škoda 8 Tr.

Trolejbusy svoji historickou roli v Praze dohrály v roce 1972.

Muzeum městské hromadné dopravy v Praze-Střešovicích

Hledejte staré koleje

Pro Pražany, kteří již Muzeum městské hromadné dopravy navštívili a přesto by se rádi dověděli o historii pražské dopravy více, mohou vyrazit přímo do ulic.

Na mnoha místech metropole jsou totiž dodnes k vidění pozůstatky starých tratí či jiných původně dopravních staveb. Například na Karlově v ulici Boženy Němcové jsou v dlážděné vozovce stále položeny koleje. Stejně jako ty v ulici Na Florenci u Masarykova nádraží nevedou odnikud nikam. Nepoužívané koleje jsou také u autobusového nádraží Na Knížecí. Ty dříve sloužily jako vlečka pro smíchovskou továrnu Tatra, kde se tramvajové vozy vyráběly.

Kolej, po níž se již dávno nejezdí, najdete také ve Stromovce. Jde o pozůstatek trati do vozovny Královská obora, která již dávno nestojí.

Za upozornění stojí také stará konečná tramvají Laurová v Radlicích. Jako jediná v Praze tato trať totiž nekončí smyčkou, ale trojúhelníkem. Stejná konečná je také na Zvonařce, ale ta se používá jen při výlukách v oblasti Vinohrad.

Opravdoví nadšenci pak mohou vyrazit za tramvajovými pomníky. Jeden je pod Zlíchovským kostelíčkem, další jen pár metrů od něj u smyčky a poslední na předmostí Libeňského mostu.

Muzeum MHD

Adresa: Patočkova 4, Praha 6
Telefon: 296 124 905
Více na: www.dpp.cz
Návštěvní doba: 9 až 17 hodin, v sobotu, neděli o svátcích až do 18. listopadu 2007 (pro skupiny po objednání i mimo návštěvní dobu)
Vstupné: dospělí 25 Kč, děti, studenti, důchodci 10 Kč, děti do 6 let zdarma
Doprava: ze stanice metra A Hradčanská tramvají číslo 1, 8, 25, 15, 18 nebo autobusy číslo 108, 174 - zastávka Vozovna Střešovice

Autoři: ,

Nejčtenější

Otužilci se vydali na Sněžku ve spodním prádle, dolů je snášeli záchranáři

Sněžka (ilustrační snímek)

Sedm lidí, kteří se rozhodli zdolat Sněžku jen ve spodním prádle, snesli zpět dolů polští záchranáři. Otužilci se na...

Therme Erding. Největší termály na světě máme u sousedů

Therme Erding

Pokud existují lázně, kde mají nejvíc netradičních nápadů, pak jsou to bezesporu Therme Erding. Lokalita, kterou zatím...

Zachraňte si zadek, posviťte si do tmy. Vánoční dárky pro cestovatele

Vyrážet do světa bez zvídavosti je jedním z největších hříchů pod sluncem.

Některé dárky pro cestovatele, milovníky lyžování a outdooru nemusí okouzlit cenou, naopak jejich největší předností...

Znáte Česko? Vyzkoušejte si kvíz a soutěžte o atlas

Pražský hrad - chrám sv. Víta. Ukázka z encyklopedie Český atlas

Atlasy a encyklopedie se v knihovnách nikdy neztratí. Zkuste si náš vědomostní kvíz o památkách a zajímavostech Česka....

VIDEO: Na co zírá mašinfíra. Dráhou přes údolí a hřebeny Krušných hor

Motorový vůz M 131.1513 ve stanici Vejprty na trati 137

Dnes po železnici projedeme trať 137 z Vejprt do Chomutova. Čeká nás 58 kilometrů dlouhá jízda liduprázdnou krajinou,...

Další z rubriky

Zaniklé tratě v Česku. Dráha pod Lysou horou nedostala šanci na přežití

Poslední vlak projíždí kolem nádraží Ostravice Řečice 11. ledna...

Ve 14. dílu Zaniklých tratí se vydáme mezi strmé svahy Beskyd. Podíváme se na dráhu, která musela ustoupit přehradě s...

Znáte Česko? Vyzkoušejte si kvíz a soutěžte o atlas

Pražský hrad - chrám sv. Víta. Ukázka z encyklopedie Český atlas

Atlasy a encyklopedie se v knihovnách nikdy neztratí. Zkuste si náš vědomostní kvíz o památkách a zajímavostech Česka....

Na internetu se až příliš kopíruje, říká autor největší encyklopedie o Česku

Ukázka z dílu Severní Morava a Slezsko encyklopedie Český atlas

Ucelený soubor Český atlas je dosud nejrozsáhlejším obrazovým vlastivědným průvodcem o České republice. Detailní...

Najdete na iDNES.cz