Unikátní Zubrnická lokálka ožije po 17 letech. Zprovoznili ji nadšenci

  17:47aktualizováno  17:47
Dráha z Velkého Března do Zubrnic na Ústecku ožije po 17 letech bojů a dřiny. Drážní úřad jí opět přidělil statut tratě a 28. října se na ni vydají osobní vlaky s turisty. Je to zřejmě první lokálka v Česku, kterou převzali kompletně do své péče železniční nadšenci.

Historický motoráček na Zubrnické lokálce | foto: Zubrnická museální železnice

Příznivci zubrnické muzejní lokálky museli o její zachování 17 let bojovat i s úředníky, kteří trať nejdřív zrušili a pak jim ji odmítali prodat.

Protokolární vlak se na staronovou trať vydá už 27. října, o den později usednou do skoro 60 let starého motorového vozu, přezdívaného "hurvínek", i běžní cestující. ZMŽ si pro ně připravila tři páry vlaků, které pojedou z Ústí nad Labem přímo do Zubrnic.

"Chceme zachytit aspoň poslední vhodný termín v turistické sezoně, částečně i z propagačních důvodů. Navíc chceme načerpat zkušenosti, protože s provozem začínáme skoro od nuly," řekl předseda Zubrnické museální železnice (ZMŽ) Martin Kašpar.

Jízda z ústeckého nádraží Střekov do Zubrnic trvá přes 40 minut, zpáteční jízdenka vyjde na 90 korun.

Poprvé se na ni vyjelo v roce 1890

Lokálka vznikla v roce 1890, vedla až do Úštěka a vozil se po ní chmel i hnědé uhlí. Po odsunu sudetských Němců ovšem celé České středohoří začalo hospodářsky upadat a trať se přestala vyplácet. Poslední vlaky na ní vyjely roku 1978.

O pár let později se o její zbytky začali zajímat fanoušci železnice i historie. Po roce 1989 jejich snahy zesílily. V roce 1993 dostali povolení na čtyři muzejní víkendy a vlaky jezdily po zbylém šestikilometrovém úseku z Velkého Března do Zubrnic doslova narvané. Počátkem 90. let byla totiž neprovozovaná lokálka v Česku unikátem.

Další provoz byl však podmíněn majetkovým vypořádáním tratě, což nemělo konce a z desítek dobrovolníků zbylo jen tvrdé jádro, pět až deset lidí.

Opravy zanedbané trati se ale nezastavily. "Naše generace Husákových dětí tehdy neměla rodiny a hodně se stihlo," vysvětlil Kašpar.

Letitá jednání ZMŽ s Českými drahami a později Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) ovšem dlouho nic nepřinesla. V roce 2004 se už zdálo, že se provoz nikdy neobnoví. Práce na trati byly utlumeny a spolek začal svými motoráky vozit fanoušky jinde. Situace se změnila až v roce 2008, kdy SŽDC trať nakonec přece jen prodala.

Investice dobrovolníků

lokálka ve filmu

Ještě za provozu dráhy vznikly na lokálce dva filmy. V roce 1975 Páni kluci, v roce 1975 Expres na Levín.

Zubrnické lokálka ve filmu Páni kluci
Od minulého týdne je zubrnická lokálka formálně vlečkou. "Jakmile jsme byli vlastníky, začali jsme jednat s ministerstvem o zařazení dráhy do nějaké kategorie. Potřebám muzejní lokálky nejlépe odpovídá režim vlečky, jiným kategoriím již neodpovídá stavba dráhy," řekl Kašpar. I tak si obnova vyžádala z kapes nadšenců značné investice. Hodnota prací se odhaduje na 15 milionů korun, valnou většinu z nich dělali dobrovolníci.

Traťová rychlost zůstane na hodnotě 30 kilometrů za hodinu. Statut vlečky platí pro celých 19 kilometrů z Velkého Března až do Úštěka, i když koleje vedou jen v první třetině a dál už zbyly jen zarostlé náspy. Obnova zbytku tratě by byla velmi nákladná, ale nikoli nemožná. "Bude záležet na tom, jaký bude zájem veřejnosti i místních a krajských orgánů," uzavřel Kašpar.

Autor:

Nejčtenější

VIDEO: Na co zírá mašinfíra. Velkolepá podívaná na trase z Košic do Prahy

Výhled z lokomotivy Siemens Vectron společnosti Regiojet v čele vlaku RJ 1012...

Nový seriál iDNES.cz zahajujeme přelomovým videem českého internetu. Jako vůbec první jsme natočili kompletní cestu...

VIDEO: Kyslík jen za příplatek. Vtipná instruktáž rozesmála cestující v letadle

Vtipná palubní posádka bavila celé letadlo

Bezpečnostní instrukce patří k nejnudnější části cestování před vzletem letadla. Zpříjemnit pasažérům dlouhou chvíli se...

Sova nic neuloví, tetřívek nepřeběhne. Nové sjezdovky škodí Krkonoším

Ilustrační snímek

Rok po vzniku Krkonošského národního parku se tam lyžovalo na 65 hektarech sjezdových tratí. Po více než padesáti...

Blesk nepotřebujete. Zaručené tipy jak udělat parádní fotografii v noci

Poměrně ojedinělý záběr na zasněžený Karlův most je fotografován časně ráno,...

Noční fotografování má mnoho kategorií, disciplín a podob. I když jde o poměrně náročnou disciplínu, o to více budeme...

Vědci našli tajemství úspěchu Vikingů na moři. Lodě utěsňovali dehtem

Kvalitní lodě umožnily Vikingům daleké objevitelské cesty, v průběhu kterých...

Za nevídanými dobyvatelskými úspěchy Vikingů, severských nájezdníků, stály jejich pověstné štíhlé lodě. Rychlé, dobře...

Další z rubriky

Blesk nepotřebujete. Zaručené tipy jak udělat parádní fotografii v noci

Poměrně ojedinělý záběr na zasněžený Karlův most je fotografován časně ráno,...

Noční fotografování má mnoho kategorií, disciplín a podob. I když jde o poměrně náročnou disciplínu, o to více budeme...

VIDEO: Na co zírá mašinfíra. Velkolepá podívaná na trase z Košic do Prahy

Výhled z lokomotivy Siemens Vectron společnosti Regiojet v čele vlaku RJ 1012...

Nový seriál iDNES.cz zahajujeme přelomovým videem českého internetu. Jako vůbec první jsme natočili kompletní cestu...

Poslední šance. Hotely jsou na Silvestra a Vánoce téměř vyprodány

Brádlerovy boudy v Krkonoších

Ubytování v mnoha hotelech, penzionech či chatách v Česku je na období Vánoc a Silvestra již teď téměř vyprodáno....

Najdete na iDNES.cz