Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Unikátní zubačky z Tanvaldu chátrají. Bez nového depa nepřežijí

  13:05aktualizováno  13:05
Unikátní motorové zubačky z 60. let minulého století, které příležitostně vozí cestující na trati mezi Tanvaldem a Harrachovem, jsou v ohrožení. Chátrají a nutně potřebují nové depo. Jejich stavba si však vyžádá mnohamilionovou investici, na niž je potřeba získat dotaci.

Kořenovská zubačka, ozubnicová lokomotiva T426.003 | foto: Pavel Šturm / Železniční společnost Tanvald

Historické motoráčky z let 1963 a 1965 nutně potřebují nové depo. Lokomotivy nyní nemají žádné provozní zázemí a jsou odstaveny na větru a dešti na tanvaldském nádraží, kde se také provádí veškerá jejich údržba a opravy.

"Jejich kastle není tak pevná a velice jim to škodí. Aby se zachovaly, je potřeba zajíždět s nimi do krytého depa," informoval Petr Prokeš z Železniční společnosti Tanvald.

Útočištěm unikátních vlaků by se mohla stát topírna v Kořenově. Jako depo už sloužila do roku 1987, kdy se na ní pod velkým náporem sněhu zřítila střecha.

"Je ale potřeba kompletně ji opravit a samozřejmě vybudovat novou střechu. Na to je ovšem potřeba 19 milionů korun, proto jsme podali žádost o dotaci z Regionálního operačního programu," řekl Prokeš. Pokud by žádost byla úspěšná, měla by v příštím roce vzniknout hrubá stavba a v roce 2012 by depo začalo fungovat.

Kořenovská zubačka, ozubnicová lokomotiva T426.003

Kořenovská zubačka, ozubnicová lokomotiva T426.003

Letos se na historických jízdách svezlo 9 300 lidí

Ozubnicová trať slaví letos už 108 let. Provoz na ní začal v roce 1902 a o 90 let později byla železnice vyhlášena kulturní památkou. Na dvanáctikilometrové trati jsou tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje, která pomáhá lokomotivám překonat stoupání. Spojnice mezi Jizerskými horami a Krkonošemi je totiž nejstrmější železniční tratí v zemi a v posledních letech se stala vyhledávanou turistickou atrakcí.

Letos se už na trati uspořádalo pět historických jízd, celkem se svezlo 9 300 lidí, což je podle Prokeše rekordní počet. Nejvíc cestujících přilákala parní sobota na zubačce, která se konala 21. srpna. V jediný den bylo ve zvláštních vlacích přepraveno přes 5 400 cestujících a až sedmivozové historické soupravy praskaly ve švech. Sezona skončí poslední jízdou v sobotu 25. září.

Kořenovská zubačkaKořenovská zubačka

Poprvé po 65 letech až do Polska

Na trati byl také nedávno po 65 letech obnoven přeshraniční provoz. Díky 160milionové dotaci z evropských fondů se podařilo opravit trať jak na české straně, tak v sousedním Polsku. Vlaky jezdí na trati Harrachov - Jakuszyce - Sklářská Poreba. Od konce září by měly vlaky dojet až do Kořenova.

Vlaky přes česko-polskou hranici jezdily až do roku 1945, po druhé světové válce se ale provoz do Polska zastavil. Přitom v té době byla trať od Kořenova přes Harrachov do Sklářské Poreby elektrifikovaná a patřila k nejmodernějším v zemi. Dnes to na českém území připomíná jen stožár elektrické troleje v Železničním muzeu v Kořenově.

O obnovu mezinárodní dopravy na trati usilovali starostové na obou stranách hranice od roku 1991, slibují si od ní zlepšení přeshraničních kontaktů a rozvoj cestovního ruchu. K tomu by podle Prokeše mohly přispět právě i jízdy historických vlaků, které by se měly také prodloužit až do Polska.

"Nejdříve ale musí jejich provoz na svém území schválit i polská strana," dodal.

Autoři: ,


Nejčtenější

Naivní Češi v sandálech jsou v Chorvatsku pojem. Znají je i záchranáři

Milovníci hor ocení při návštěvě Makarské výstup na vrcholky Biokova.

Makarska je klenot Dalmácie, ale umí být i nebezpečná. Nádherná a unikátní příroda totiž bývá při nepříznivém počasí...

V Paříži nainstalovali nové eko-pisoáry. Nechutné, bouří se místní

Pařížané si stěžují na výrazné pisoáry bez zástěn v centru města. (13. srpna...

Paříž přišla s novým nápadem, jak ekologicky využít lidskou moč. Nové červené pisoáry se slámou uvnitř dokážou vytvořit...



Musíte sebrat odvahu a se žralokem bojovat, řekl v Rozstřelu filmař žraloků

Steve Lichtag byl hostem pořadu Rozstřel.

Na začátku srpna usmrtil českého turistu v egyptském letovisku Marsá Alam žralok. V Egyptě nejde o ojedinělý útok, za...

Slovenský šerpa napsal historický milník, na vrchol Sněžky vynesl 165,5 kila

Slovenský šerpa pokořil sedmdesát let starý rekord (18. srpna 2018).

Tři padesátiletí extrémní vynašeči dohromady na zádech odnesli čtyři metráky vody. Čekala je kamenitá cesta i dvě stě...

Izrael postavil své první mezinárodní letiště. Teroristé zde nemají šanci

Nové letiště postavili v Negevské poušti a pojmenovali po astronautu Ramonovi a...

První letadla s turisty tady sice mají začít přistávat v zimě, ale už je hotovo. Izrael nedávno slavnostně otevřel...

Další z rubriky

S balonem do oblak. Výcvik pilota je tvrdý, byli jsme při něm

Pavel Štol, pilot začátečník

Výcvik pilota balonu musí být velmi precizní, vždyť jediná chyba ho může stát život. V pátém díle seriálu S balonem do...

OBRAZEM: Čas nezralých bobulí. Když Morava čeká na víno

Dobrosrdeční lidé, tradice a tvrdá práce. Okolí Velkých Bílovic je kraj...

Dobrosrdeční lidé, tradice a tvrdá práce. Okolí Velkých Bílovic je kraj nekonečných vinohradů, teplého podnebí, lánů...

Nejhezčí výstup na Praděd. Trasu z malebné osady moc lidí nevyužívá

Výstup na Praděd

Na Pradědu byl skoro každý, ale skutečně nejhezčí cestou se na nejvyšší kopec Jeseníků vydává jen málokdo. Řeč není o...

Najdete na iDNES.cz