Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Unikátní zubačky z Tanvaldu chátrají. Bez nového depa nepřežijí

  13:05aktualizováno  13:05
Unikátní motorové zubačky z 60. let minulého století, které příležitostně vozí cestující na trati mezi Tanvaldem a Harrachovem, jsou v ohrožení. Chátrají a nutně potřebují nové depo. Jejich stavba si však vyžádá mnohamilionovou investici, na niž je potřeba získat dotaci.

Kořenovská zubačka, ozubnicová lokomotiva T426.003 | foto: Pavel Šturm / Železniční společnost Tanvald

Historické motoráčky z let 1963 a 1965 nutně potřebují nové depo. Lokomotivy nyní nemají žádné provozní zázemí a jsou odstaveny na větru a dešti na tanvaldském nádraží, kde se také provádí veškerá jejich údržba a opravy.

"Jejich kastle není tak pevná a velice jim to škodí. Aby se zachovaly, je potřeba zajíždět s nimi do krytého depa," informoval Petr Prokeš z Železniční společnosti Tanvald.

Útočištěm unikátních vlaků by se mohla stát topírna v Kořenově. Jako depo už sloužila do roku 1987, kdy se na ní pod velkým náporem sněhu zřítila střecha.

"Je ale potřeba kompletně ji opravit a samozřejmě vybudovat novou střechu. Na to je ovšem potřeba 19 milionů korun, proto jsme podali žádost o dotaci z Regionálního operačního programu," řekl Prokeš. Pokud by žádost byla úspěšná, měla by v příštím roce vzniknout hrubá stavba a v roce 2012 by depo začalo fungovat.

Kořenovská zubačka, ozubnicová lokomotiva T426.003

Kořenovská zubačka, ozubnicová lokomotiva T426.003

Letos se na historických jízdách svezlo 9 300 lidí

Ozubnicová trať slaví letos už 108 let. Provoz na ní začal v roce 1902 a o 90 let později byla železnice vyhlášena kulturní památkou. Na dvanáctikilometrové trati jsou tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje, která pomáhá lokomotivám překonat stoupání. Spojnice mezi Jizerskými horami a Krkonošemi je totiž nejstrmější železniční tratí v zemi a v posledních letech se stala vyhledávanou turistickou atrakcí.

Letos se už na trati uspořádalo pět historických jízd, celkem se svezlo 9 300 lidí, což je podle Prokeše rekordní počet. Nejvíc cestujících přilákala parní sobota na zubačce, která se konala 21. srpna. V jediný den bylo ve zvláštních vlacích přepraveno přes 5 400 cestujících a až sedmivozové historické soupravy praskaly ve švech. Sezona skončí poslední jízdou v sobotu 25. září.

Kořenovská zubačkaKořenovská zubačka

Poprvé po 65 letech až do Polska

Na trati byl také nedávno po 65 letech obnoven přeshraniční provoz. Díky 160milionové dotaci z evropských fondů se podařilo opravit trať jak na české straně, tak v sousedním Polsku. Vlaky jezdí na trati Harrachov - Jakuszyce - Sklářská Poreba. Od konce září by měly vlaky dojet až do Kořenova.

Vlaky přes česko-polskou hranici jezdily až do roku 1945, po druhé světové válce se ale provoz do Polska zastavil. Přitom v té době byla trať od Kořenova přes Harrachov do Sklářské Poreby elektrifikovaná a patřila k nejmodernějším v zemi. Dnes to na českém území připomíná jen stožár elektrické troleje v Železničním muzeu v Kořenově.

O obnovu mezinárodní dopravy na trati usilovali starostové na obou stranách hranice od roku 1991, slibují si od ní zlepšení přeshraničních kontaktů a rozvoj cestovního ruchu. K tomu by podle Prokeše mohly přispět právě i jízdy historických vlaků, které by se měly také prodloužit až do Polska.

"Nejdříve ale musí jejich provoz na svém území schválit i polská strana," dodal.

Autoři: ,




Nejčtenější

Přistání na řece Hudson
Zázrak na řece Hudson. Přistání, které se zapsalo do letecké historie

Úžasná přirozená ranvej. Široká, rovná. Ne příliš rušná. Až na to, že její povrch tvoří vodní hladina, na níž neplánovaně přistál airbus se 150 pasažéry. Po...  celý článek

Tyrkysová hladina jezera Iskanderkul
Odpočívejte, vodky popijem. Tádžické Fanské hory překypují vstřícností

Fanské hory v severozápadní části Tádžikistánu jsou vyhlášené svými tyrkysovými jezery a dechberoucími scenériemi. Díky své kráse byly hojně navštěvovány již v...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Léky, kosmetika, notebook. Jak zabalit kufr do letadla a projít kontrolou

Paříž, Řím, Barcelona. Podzim je ideálním obdobím pro cesty po evropských metropolích. Ve městech už není tolik turistů a počasí vybízí k bloumání v ulicích....  celý článek

Další z rubriky

Východ slunce na pražských Hradčanech (1. srpna 2017).
Nejlevnější turistická metropole v Evropě? Ano, je to Praha

Připadají vám ceny v centru Prahy absurdně natažené? Omyl. Praha patří v cestovatelských žebříčcích mezi nejlevnějších evropské metropole.  celý článek

Pekelné doly
VIDEO: S motorkáři nejsou žerty. Pekelné doly zná každé malé dítě

Největší pískovcové podzemí v Evropě v údolí Svitavky mezi obcemi Velenice a Svitava milují nejen motorkáři, ale také děti a běžní turisté. Jeskyně jsou totiž...  celý článek

Tisíc vojáků se střetlo u Slavkova u Brna. Připomněli si rok 1805, kdy...
Kde se psala historie. Procházka za bitvou tří císařů v okolí Slavkova

V dalším díle seriálu Cesty kulturní krajinou jsme tentokrát zamířili do krajiny okolo Slavkova u Brna. Na komentovanou procházku s ruční kamerou jsme se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.