Unikátní lanovka na Ještěd − nejstarší a jediná v Česku

  6:00
Dvě zelené kabiny, které během čtyř minut překonají vzdálenost 1 188 metrů, jsou skutečným unikátem v zemi. Nikde jinde než na Ještědu podobnou lanovku nenajdete. Přitom je to letitá dáma − letos v červnu oslaví 75 let provozu.
Lanovka na Ještěd – Jízda kabinkovou lanovkou na Ještěd trvá čtyři minuty.

Lanovka na Ještěd – Jízda kabinkovou lanovkou na Ještěd trvá čtyři minuty. | foto: Bořivoj ČernýMF DNES

Když v roce 1933 oficiálně poprvé spouštěli lanovou dráhu na Ještěd, byla to prestižní událost. Akci organizovalo tehdejší ministerstvo železnic a do Liberce se sjeli vedle šéfů Českých drah regionální politici, podnikatelé a zástupci firem, které se na výstavbě podílely.

"V úvodu odeslali telegram prezidentu republiky Masarykovi a ministrovi železnic a pak už se červená kabina vydala na svou první veřejnou cestu," poznamenal Pavel Vursta, který je už osmnáct let jejím přednostou.

"Liberec tak získal ojedinělou atrakci, kterou je lanovka dodnes. A to i přes to, že slouží lidem už pětasedmdesátým rokem."

Lanovka na Ještěd

Atrakce pro turisty

Do Liberce kvůli lanovce začaly mířit davy lidí. Platilo, že kdo přijel do Liberce a nebyl lanovkou na Ještědu, v Liberci jako by ani nebyl.

"Dá se říct, že to platí dodnes, protože v průměru ročně přepravíme čtvrt milionu cestujících," říká Vursta.

"Výhodou je, že se s námi mohou svést slečny v lodičkách i turisté s batůžky nebo lyžaři."

První zmínka o záměru výstavby lanové dráhy na vrchol Ještědu spadá do roku 1924. Tehdy německá firma Balichert, podnikající v lanové dopravě, předložila projekt majiteli hotelu na Ještědu, jímž byl Německý horský spolek pro Ještěd a Jizerské hory.

Po peripetiích s povoleními a výběrovými řízeními byla nakonec stavbou pověřena firma František Wiesner, dnes Transporta Chrudim. Stavbu ukončili stavitelé za dvanáct měsíců a dvanáct dnů.

Náklady na stavbu byly šest a půl milionu korun a zařízení celé bylo dílem domácích firem. První lidi začala lanovka přepravovat v červnu 1933.

Trať ještědské lanovky začínala na stanici v Horním Hanychově a končila na plošince pod hotelem. Vodorovně měřila přes 1 111 metrů, našikmo měřila o něco víc.

"Byla druhou kabinovou lanovkou v Československu, po lanovce z Janských Lázní na Černou horu v Krkonoších. Dnes je už ale jedinou, protože lanovka v Janských Lázních byla zrušená," poznamenal Vursta.

"Po obsazení Sudet Němci převzaly lanovku Německé říšské dráhy a pak ji na dva roky přebralo město Liberec. Po osvobození se stala zase součástí železnice a vrátili se sem původní zaměstnanci," vypráví Vursta.

lanovka na Ještěd

Zdejší pracovníci tu vůbec vydrželi obvykle dlouho. Za celou dobu trvání se tu vystřídali jen čtyři přednostové, což je průměrná služba na jednoho kolem dvaceti let.

V roce 1971 začaly dráhy s rekonstrukcí, která trvala až do roku 1975. Z původního zařízení zbyla jen nepatrná část stavební konstrukce ve stanicích. Trať byla opravená jako dvoulanová.

Navíc byla lanovka prodloužena o pět metrů na 1 188 metrů s převýšením 402 metrů. Dvojice podpěr byla nahrazena podpěrou jedinou o výšce 30 metrů. Nové kabiny mají kapacitu až 525 osob za hodinu.

Kontroluje se rentgenem

Kabinová lanovka na Ještěd je sice nejstarší v Česku, musí ale splňovat všechny bezpečnostní a technické parametry.

"Dvakrát do roka ji kontrolujeme a opravujeme. Zatímco na jaře je revize kratší, na podzim je složitější. To totiž demontujeme kabiny a pod rentgenem prohlížíme všechny součástky a hledáme možné vady," říká Vursta.
"Také s sebou vozíme bezpečnostní zařízení, které nám umožňuje otvorem v podlaze evakuovat do devadesáti minut všechny cestující."

To je podle něj rychlejší než například u lanovek sedačkových, kdy jsou lidé rozmístěni po celé trase a záchranářům trvá mnohem déle, než lidi dostanou na zem.

"Vozíme s sebou také náhradní agregát na výrobu elektřiny, aby v případě výpadku proudu lanovka vždy dojela do stanice," doplnil Vursta.

Pracovníci lanové dráhy také pravidelně cvičí společně s Horskou službou, lékařskou záchrankou a drážními hasiči evakuaci cestujících z lanovky.


Kabinová lanovka - technické údaje


Převýšení trati: 401,7 m 
Šikmá délka trati: 1 188 m 
Dopravní rychlost: 0,5 až 10 m/s 
Celkový čas jízdy: 4 min 
Počet kabin: 2 
Kapacita kabiny: 35 osob 
Přepravní výkon oběma směry: 1 050 osob za hodinu 
Počet podpěr: 1 
Max. výška kabiny nad terénem: 30 m 
Max. sklon na trati: 55,78 % 
Průměrný sklon trati: 36 %
Systém dráhy: kyvadlový
Maximální rychlost: 36 km/hod.
Lanovka může být řízena buď ručně, nebo automaticky

Kolik zaplatíte za jízdenku:
Obyčejné jízdné: 60 Kč/jeden směr, 100 Kč/zpáteční
Děti do 15 let: 30 Kč/jeden směr, 50 Kč/zpáteční
Dětský kočárek: 30 Kč/jeden směr, 50 Kč/zpáteční
Saně, skibob, padák, zavazadla nad 10 kg: 30 Kč
Jízdní kolo 50 Kč
více na stránkách Českých drah www.cd.cz 

Od 14. do 25. dubna 2008 bude lanovka na Ještěd mimo provoz kvůli pravidelným opravám a revizi.

Autoři:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  22.4 22:17

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Unikátní přírodní úkaz na Litovelsku: povodně protrhly meandr řeky Moravy

19. dubna 2024  13:10

Odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) a vědci z katedry geoinformatiky Univerzity...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

Žádný porod a na toaletu vezměte pravítko! Podivná pravidla národních parků

18. dubna 2024

Americké národní parky trhají rekordy, patří k nejvyhledávanějším destinacím světa. Ročně do nich...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

VIDEO: Nahlédněte do Indie očima české poutnice hnutí Hare Krišna

25. dubna 2024

Indická republika je sedmá největší a s více než miliardou obyvatel jednou z nejlidnatějších zemí...

OBRAZEM: Blýskalo se na horší časy. Procházka po Praze v roce 1941

24. dubna 2024

Protektorátní správa začala už v březnu roku 1939, o dva roky později však Prahu čekaly výrazné...

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

Čůral jsem krev a stopoval. Cestovatel popisuje, jak poznával Venezuelu

23. dubna 2024

Premium Dal si 48 dní, aby sám prošel 1 500 kilometrů dlouhý trek od hranic k hranicím a poznal exotickou...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...