Montáž zapouzdřené středové osy

Montáž zapouzdřené středové osy | foto: Michal Kolář, Ski a Bike Centrum Radotín

Vyšší cyklistická aneb jak vypadá náročnější servis kola u odborníků

  • 96
V minulém díle servisu kola jsme se věnovali základní údržbě, kterou každý cyklista zvládne sám. Dnes vám představíme náročnější zásahy, které je někdy lepší přenechat odborníkům ve specializovaném servisu.

Seřizování náboje kola

Aby se kolo při jízdě hladce točilo a nezadrhávalo, je nutné seřídit náboj. Velmi důležité je to hlavně u kónusových ložisek. Špatné seřízení nábojů má za následek razantní zkrácení životnosti ložisek, potažmo celého náboje.

Centrování kola

Vlivem povolení drátů nebo jízdy po nerovnostech se může ráfek rozcentrovat, lehce zkřivit. Dokonalé srovnání ráfku je nutné u ráfkových brzd, u kotoučů lehké rozcentrování tolik nevadí. Zároveň je důležité zkontrolovat napětí drátů, aby byl výplet odolný a pevný. K tomu slouží tzv. tenzometr.

Čištění kazety, čištění a mytí přehazovačky

Při větším servisu se kolo téměř kompletně odstrojí a pečlivě se vyčistí všechny důležité komponenty. Na fotkách vidíme mytí kazety a přehazovačky, ale stejným způsobem se čistí i kliky, přesmykač, středové složení.

Montáž zapouzdřené středové osy

Středová osa často bývá původcem neidentifikovatelných zvuků vycházejících z rámu. Ne vždy je to však dáno jejím špatným stavem, často stačí nějaká nečistota v závitu nebo jeho lehké povolení a problém je na světě. Kontrola dotažení, respektive stavu osy, patří do každého servisu.

Montáž a výměna lanka přehazovačky

Pro správnou funkci řazení a mechanických brzd je občas nutné vyměnit lanka a bowdeny. I když používáme nerezová lanka a kvalitní bowdeny, nečistoty, které se do bowdenů dostanou, brání v hladkém chodu lanka. U MTB doporučuji měnit lanka a bowdeny řazení každý rok. Na silnici vydrží přece jen déle.

Nýtování řetězu

Řetěz je nutné měnit včas. Pokud jezdíme s vytaženým řetězem, ničíme tak i kazetu a převodníky. Zbytečně pak někdy musíme všechny tyto komponenty měnit. Na horském kole má řetěz životnost v rozmezí 1 000–1 500 km, záleží na jízdním stylu, jestli jezdíme silově nebo spíše frekvenčně. Ke kontrole slouží měrka řetězu. K výměně je třeba mít nýtovač řetězu.

Nýtování řetězu

Seřízení přehazovačky

Předpokladem k správnému seřízení přehazovačky je rovná patka měniče. Je to díl, který drží přehazovačku na rámu kola. K jeho srovnání se používá speciální nástroj. Patka je vyrobena z měkkého hliníku, takže se dá i vícekrát rovnat. Pokud  ji však ohneme moc, třeba při pádu, nezbývá než ji vyměnit.

Možnost servisu už tento víkend

Možnost nechat si zkontrolovat své kolo bude mít už tento pátek a víkend každý cyklista, který se zastaví na pražském Rašínově nábřeží na velké cykloakci Město na kole. Tým zkušených mechaniků mu během chvilky zdarma sdělí vše podstatné o stavu kola a nastavení vůči postavě i schopnostem. Pokud si situace vyžádá složitější řešení, k dispozici budou odborníci z těch nejlepších pražských bike center. http://www.mestonakole.cz/

Seřizování zadní hydraulické kotoučové brzdy

U kotoučových brzd je škrtání kotouče o destičky nežádoucí. Proto je třeba správně vystředit třmen brzdy. Pokud je kotouč mírně ohnutý, je nutné ho srovnat. Zároveň se v servisu kontroluje i stav destiček.

Seřízení hlavového složení

Hlavové složení nám umožňuje plynulé otáčení řídítky a předním kolem. Hlavové složení nesmí být příliš utažené, aby nebránilo volnému otáčení řídítky, ani povolené. Vůli poznáte tak, že zabrzdíte přední brzdou a při pohybu řídítky dopředu dochází k pohybu vidlice.

Pedály, kliky a řídítka

Na závěr se ještě jednou zkontroluje správné dotažení všech důležitých šroubů. Správně by se měly všechny šrouby dotahovat na předepsaný moment, aby se nepoškodily komponenty.


Témata: silnice