Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vyšší cyklistická aneb jak vypadá náročnější servis kola u odborníků

aktualizováno 
V minulém díle servisu kola jsme se věnovali základní údržbě, kterou každý cyklista zvládne sám. Dnes vám představíme náročnější zásahy, které je někdy lepší přenechat odborníkům ve specializovaném servisu.

Montáž zapouzdřené středové osy | foto: Michal Kolář, Ski a Bike Centrum Radotín

Seřizování náboje kola

Aby se kolo při jízdě hladce točilo a nezadrhávalo, je nutné seřídit náboj. Velmi důležité je to hlavně u kónusových ložisek. Špatné seřízení nábojů má za následek razantní zkrácení životnosti ložisek, potažmo celého náboje.

Centrování kola

Vlivem povolení drátů nebo jízdy po nerovnostech se může ráfek rozcentrovat, lehce zkřivit. Dokonalé srovnání ráfku je nutné u ráfkových brzd, u kotoučů lehké rozcentrování tolik nevadí. Zároveň je důležité zkontrolovat napětí drátů, aby byl výplet odolný a pevný. K tomu slouží tzv. tenzometr.

Čištění kazety, čištění a mytí přehazovačky

Fotogalerie

Při větším servisu se kolo téměř kompletně odstrojí a pečlivě se vyčistí všechny důležité komponenty. Na fotkách vidíme mytí kazety a přehazovačky, ale stejným způsobem se čistí i kliky, přesmykač, středové složení.

Montáž zapouzdřené středové osy

Středová osa často bývá původcem neidentifikovatelných zvuků vycházejících z rámu. Ne vždy je to však dáno jejím špatným stavem, často stačí nějaká nečistota v závitu nebo jeho lehké povolení a problém je na světě. Kontrola dotažení, respektive stavu osy, patří do každého servisu.

Montáž a výměna lanka přehazovačky

Pro správnou funkci řazení a mechanických brzd je občas nutné vyměnit lanka a bowdeny. I když používáme nerezová lanka a kvalitní bowdeny, nečistoty, které se do bowdenů dostanou, brání v hladkém chodu lanka. U MTB doporučuji měnit lanka a bowdeny řazení každý rok. Na silnici vydrží přece jen déle.

Nýtování řetězu

Řetěz je nutné měnit včas. Pokud jezdíme s vytaženým řetězem, ničíme tak i kazetu a převodníky. Zbytečně pak někdy musíme všechny tyto komponenty měnit. Na horském kole má řetěz životnost v rozmezí 1 000–1 500 km, záleží na jízdním stylu, jestli jezdíme silově nebo spíše frekvenčně. Ke kontrole slouží měrka řetězu. K výměně je třeba mít nýtovač řetězu.

Nýtování řetězu

Nýtování řetězu

Seřízení přehazovačky

Předpokladem k správnému seřízení přehazovačky je rovná patka měniče. Je to díl, který drží přehazovačku na rámu kola. K jeho srovnání se používá speciální nástroj. Patka je vyrobena z měkkého hliníku, takže se dá i vícekrát rovnat. Pokud  ji však ohneme moc, třeba při pádu, nezbývá než ji vyměnit.

Možnost servisu už tento víkend

Možnost nechat si zkontrolovat své kolo bude mít už tento pátek a víkend každý cyklista, který se zastaví na pražském Rašínově nábřeží na velké cykloakci Město na kole. Tým zkušených mechaniků mu během chvilky zdarma sdělí vše podstatné o stavu kola a nastavení vůči postavě i schopnostem. Pokud si situace vyžádá složitější řešení, k dispozici budou odborníci z těch nejlepších pražských bike center. http://www.mestonakole.cz/

Seřizování zadní hydraulické kotoučové brzdy

U kotoučových brzd je škrtání kotouče o destičky nežádoucí. Proto je třeba správně vystředit třmen brzdy. Pokud je kotouč mírně ohnutý, je nutné ho srovnat. Zároveň se v servisu kontroluje i stav destiček.

Seřízení hlavového složení

Hlavové složení nám umožňuje plynulé otáčení řídítky a předním kolem. Hlavové složení nesmí být příliš utažené, aby nebránilo volnému otáčení řídítky, ani povolené. Vůli poznáte tak, že zabrzdíte přední brzdou a při pohybu řídítky dopředu dochází k pohybu vidlice.

Pedály, kliky a řídítka

Na závěr se ještě jednou zkontroluje správné dotažení všech důležitých šroubů. Správně by se měly všechny šrouby dotahovat na předepsaný moment, aby se nepoškodily komponenty.

Autor:


Témata: Ložisko, silnice


Nejčtenější

Etnograf, spisovatel, novinář a bývalý velvyslanec ČR v Kolumbii a Ekvádoru...
Islám nás zničí stejně jako kolonizátoři indiány, řekl v Rozstřelu etnograf

Západní civilizace se podle etnografa Mnislava Zeleného Atapany chová k indiánům stejně jako dobyvatelé v 16. století. Nedávná vražda deseti indiánů na...  celý článek

Barely ropy zkrátka k Dubaji patří. Snímek byl pořízen 4. srpna 1961.
Před padesáti lety bylo v Dubaji 13 aut. Neznámá fakta o ropné metropoli

Perla pouště. Marnotratná, krásná, fascinující. Ačkoli je Dubaj známá svým oslnivým luxusním životním stylem a světovými rekordy, její kořeny sahají do...  celý článek

Solná poušť po dešti
Dotknout se nebe. Putování nádhernou Bolívií s bleskem za zády

Druhá půlka mého bolivijského pobytu byla stejně nabitá jako ta první. Vydáváme se na povedený trek do And, poté sestoupíme do Amazonské nížiny a nakonec...  celý článek

Hrad Sklabiňa. Někdejší sídlo Turčianské župy lehlo popelem až rukama...
Skromné a tiché Slovensko. Cyklovýlet po Turčianské magistrále

Turiec je malebná slovenská kotlina sevřená horami ze všech stran. Velice estetická krajina s pohádkovými přírodními scenériemi a absencí masového moderního...  celý článek

Microsoft Image Composite Editor - výběr zobrazení (projekce)
NÁVOD: Jak vyfotit a složit dechberoucí panorama? Zvládne to každý

Široké panoramatické fotografie dokážou na první pohled zaujmout. Lépe zachytí pohled na město nebo krajinu a zprostředkují tak zážitek, který běžná fotka 4:3...  celý článek

Další z rubriky

Na kole si  kolem Litoměřic užijete parádní výhledy do kraje i na řeku, přívozy...
Na kole kolem Litoměřic. Brána Čech, židovské ghetto i vinařská stezka

Jedno z nejkrásnějších historických sídel České republiky je nespravedlivě ve stínu Prahy či Českého Krumlova. Litoměřice jsou nejen úžasnou víkendovou...  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Pohled z Plešivce na centrální Brdy
Někdy musíte pěšky, ale stojí to za to. Na kole po nejvyšších kopcích Brd

Vydejte se s námi na horském kole na vrcholy několika brdských kopců. Na přibližně 60kilometrové trase navštívíme například Studený vrch (nejvyšší v oblasti...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.