Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vyšší cyklistická aneb jak vypadá náročnější servis kola u odborníků

aktualizováno 
V minulém díle servisu kola jsme se věnovali základní údržbě, kterou každý cyklista zvládne sám. Dnes vám představíme náročnější zásahy, které je někdy lepší přenechat odborníkům ve specializovaném servisu.

Montáž zapouzdřené středové osy | foto: Michal Kolář, Ski a Bike Centrum Radotín

Seřizování náboje kola

Aby se kolo při jízdě hladce točilo a nezadrhávalo, je nutné seřídit náboj. Velmi důležité je to hlavně u kónusových ložisek. Špatné seřízení nábojů má za následek razantní zkrácení životnosti ložisek, potažmo celého náboje.

Centrování kola

Vlivem povolení drátů nebo jízdy po nerovnostech se může ráfek rozcentrovat, lehce zkřivit. Dokonalé srovnání ráfku je nutné u ráfkových brzd, u kotoučů lehké rozcentrování tolik nevadí. Zároveň je důležité zkontrolovat napětí drátů, aby byl výplet odolný a pevný. K tomu slouží tzv. tenzometr.

Čištění kazety, čištění a mytí přehazovačky

Fotogalerie

Při větším servisu se kolo téměř kompletně odstrojí a pečlivě se vyčistí všechny důležité komponenty. Na fotkách vidíme mytí kazety a přehazovačky, ale stejným způsobem se čistí i kliky, přesmykač, středové složení.

Montáž zapouzdřené středové osy

Středová osa často bývá původcem neidentifikovatelných zvuků vycházejících z rámu. Ne vždy je to však dáno jejím špatným stavem, často stačí nějaká nečistota v závitu nebo jeho lehké povolení a problém je na světě. Kontrola dotažení, respektive stavu osy, patří do každého servisu.

Montáž a výměna lanka přehazovačky

Pro správnou funkci řazení a mechanických brzd je občas nutné vyměnit lanka a bowdeny. I když používáme nerezová lanka a kvalitní bowdeny, nečistoty, které se do bowdenů dostanou, brání v hladkém chodu lanka. U MTB doporučuji měnit lanka a bowdeny řazení každý rok. Na silnici vydrží přece jen déle.

Nýtování řetězu

Řetěz je nutné měnit včas. Pokud jezdíme s vytaženým řetězem, ničíme tak i kazetu a převodníky. Zbytečně pak někdy musíme všechny tyto komponenty měnit. Na horském kole má řetěz životnost v rozmezí 1 000–1 500 km, záleží na jízdním stylu, jestli jezdíme silově nebo spíše frekvenčně. Ke kontrole slouží měrka řetězu. K výměně je třeba mít nýtovač řetězu.

Nýtování řetězu

Nýtování řetězu

Seřízení přehazovačky

Předpokladem k správnému seřízení přehazovačky je rovná patka měniče. Je to díl, který drží přehazovačku na rámu kola. K jeho srovnání se používá speciální nástroj. Patka je vyrobena z měkkého hliníku, takže se dá i vícekrát rovnat. Pokud  ji však ohneme moc, třeba při pádu, nezbývá než ji vyměnit.

Možnost servisu už tento víkend

Možnost nechat si zkontrolovat své kolo bude mít už tento pátek a víkend každý cyklista, který se zastaví na pražském Rašínově nábřeží na velké cykloakci Město na kole. Tým zkušených mechaniků mu během chvilky zdarma sdělí vše podstatné o stavu kola a nastavení vůči postavě i schopnostem. Pokud si situace vyžádá složitější řešení, k dispozici budou odborníci z těch nejlepších pražských bike center. http://www.mestonakole.cz/

Seřizování zadní hydraulické kotoučové brzdy

U kotoučových brzd je škrtání kotouče o destičky nežádoucí. Proto je třeba správně vystředit třmen brzdy. Pokud je kotouč mírně ohnutý, je nutné ho srovnat. Zároveň se v servisu kontroluje i stav destiček.

Seřízení hlavového složení

Hlavové složení nám umožňuje plynulé otáčení řídítky a předním kolem. Hlavové složení nesmí být příliš utažené, aby nebránilo volnému otáčení řídítky, ani povolené. Vůli poznáte tak, že zabrzdíte přední brzdou a při pohybu řídítky dopředu dochází k pohybu vidlice.

Pedály, kliky a řídítka

Na závěr se ještě jednou zkontroluje správné dotažení všech důležitých šroubů. Správně by se měly všechny šrouby dotahovat na předepsaný moment, aby se nepoškodily komponenty.

Autor:


Témata: silnice

Nejčtenější

Polská „čínská zeď“ sloužila proti Čechům. Dnes je prvotřídní atrakcí

Téměř dvě stě kilometrů dlouhá linie opevněná hrady vznikla na ochranu Polského...

Cestu z Krakova do Čenstochové lemuje hrdá linie pětadvaceti hradů a strážních věží postavených na vysokých skalách,...

Je to král všech ostrovů. A ne proto, že se tady narodil Cristiano Ronaldo

Voda je na Madeiře sice překvapivě průzračná, ale jen kousek od břehu tady dno...

Fidži? Havaj? Zanzibar? Samá voda! Světového „cestovního Oscara“ World Travel Award pro ostrov roku drží už tři roky v...



Brno jako bahniště a ve Zlíně žil zlý člověk. Jak vznikla jména měst

Hlavní město Praha

Původ názvů českých měst je obestřen mnoha legendami, jazykovědci však obvykle nabízejí střízlivější verze. Týdeník...

Dovolenou u moře nechte jiným. Naštěstí máme Himálaj hned za rohem

Cestu někdy označují kamenné “mužíky”. Tenhle stojí v pohoří Vilcan.

Kam v létě do hor? Zkuste „Nepál Evropy“ alias Rumunsko. Fantastická opuštěná pohoří máte daleko blíž, než si možná...

Mallorca bojuje s opilými turisty. Na naháče a agresory čekají vysoké pokuty

Opilí turisté v letovisku Magaluf na Mallorce

Úřady na španělském ostrově Mallorca vyvěsily plakáty varující před vysokými pokutami za nahotu, rvačky či jiné podobné...

Další z rubriky

Fenomén Favorit. Cyklistická legenda vystavuje v Národním technickém muzeu

Výstava Fenomén Favorit v Národním technickém muzeu

Jízdní kola značky Favorit přiblíží výstava, která je do konce září otevřena v Národním technickém muzeu v Praze....

Triangl, Mutěnka i veselé opice. Výlet na kole za moravskými srdcaři

Milotický zámek

Jihomoravské Dolňácko a Podluží na kole nezklamou nikdy. Vždy se tu najde ještě nějaká neprojetá cyklotrasa, případně...

Na Favoritu chtěl jezdit každý kluk. Legenda se málem jmenovala Borec

Arnošt Nezmeškal, šéf muzea dopravy Národního technického muzea a spoluautor...

Nejslavnější československou značku jízdních kol představuje mimořádná výstava Fenomén Favorit. Šéf muzea dopravy...

Najdete na iDNES.cz