Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vyšší cyklistická aneb jak vypadá náročnější servis kola u odborníků

aktualizováno 
V minulém díle servisu kola jsme se věnovali základní údržbě, kterou každý cyklista zvládne sám. Dnes vám představíme náročnější zásahy, které je někdy lepší přenechat odborníkům ve specializovaném servisu.

Montáž zapouzdřené středové osy | foto: Michal Kolář, Ski a Bike Centrum Radotín

Seřizování náboje kola

Aby se kolo při jízdě hladce točilo a nezadrhávalo, je nutné seřídit náboj. Velmi důležité je to hlavně u kónusových ložisek. Špatné seřízení nábojů má za následek razantní zkrácení životnosti ložisek, potažmo celého náboje.

Centrování kola

Vlivem povolení drátů nebo jízdy po nerovnostech se může ráfek rozcentrovat, lehce zkřivit. Dokonalé srovnání ráfku je nutné u ráfkových brzd, u kotoučů lehké rozcentrování tolik nevadí. Zároveň je důležité zkontrolovat napětí drátů, aby byl výplet odolný a pevný. K tomu slouží tzv. tenzometr.

Čištění kazety, čištění a mytí přehazovačky

Fotogalerie

Při větším servisu se kolo téměř kompletně odstrojí a pečlivě se vyčistí všechny důležité komponenty. Na fotkách vidíme mytí kazety a přehazovačky, ale stejným způsobem se čistí i kliky, přesmykač, středové složení.

Montáž zapouzdřené středové osy

Středová osa často bývá původcem neidentifikovatelných zvuků vycházejících z rámu. Ne vždy je to však dáno jejím špatným stavem, často stačí nějaká nečistota v závitu nebo jeho lehké povolení a problém je na světě. Kontrola dotažení, respektive stavu osy, patří do každého servisu.

Montáž a výměna lanka přehazovačky

Pro správnou funkci řazení a mechanických brzd je občas nutné vyměnit lanka a bowdeny. I když používáme nerezová lanka a kvalitní bowdeny, nečistoty, které se do bowdenů dostanou, brání v hladkém chodu lanka. U MTB doporučuji měnit lanka a bowdeny řazení každý rok. Na silnici vydrží přece jen déle.

Nýtování řetězu

Řetěz je nutné měnit včas. Pokud jezdíme s vytaženým řetězem, ničíme tak i kazetu a převodníky. Zbytečně pak někdy musíme všechny tyto komponenty měnit. Na horském kole má řetěz životnost v rozmezí 1 000–1 500 km, záleží na jízdním stylu, jestli jezdíme silově nebo spíše frekvenčně. Ke kontrole slouží měrka řetězu. K výměně je třeba mít nýtovač řetězu.

Nýtování řetězu

Nýtování řetězu

Seřízení přehazovačky

Předpokladem k správnému seřízení přehazovačky je rovná patka měniče. Je to díl, který drží přehazovačku na rámu kola. K jeho srovnání se používá speciální nástroj. Patka je vyrobena z měkkého hliníku, takže se dá i vícekrát rovnat. Pokud  ji však ohneme moc, třeba při pádu, nezbývá než ji vyměnit.

Možnost servisu už tento víkend

Možnost nechat si zkontrolovat své kolo bude mít už tento pátek a víkend každý cyklista, který se zastaví na pražském Rašínově nábřeží na velké cykloakci Město na kole. Tým zkušených mechaniků mu během chvilky zdarma sdělí vše podstatné o stavu kola a nastavení vůči postavě i schopnostem. Pokud si situace vyžádá složitější řešení, k dispozici budou odborníci z těch nejlepších pražských bike center. http://www.mestonakole.cz/

Seřizování zadní hydraulické kotoučové brzdy

U kotoučových brzd je škrtání kotouče o destičky nežádoucí. Proto je třeba správně vystředit třmen brzdy. Pokud je kotouč mírně ohnutý, je nutné ho srovnat. Zároveň se v servisu kontroluje i stav destiček.

Seřízení hlavového složení

Hlavové složení nám umožňuje plynulé otáčení řídítky a předním kolem. Hlavové složení nesmí být příliš utažené, aby nebránilo volnému otáčení řídítky, ani povolené. Vůli poznáte tak, že zabrzdíte přední brzdou a při pohybu řídítky dopředu dochází k pohybu vidlice.

Pedály, kliky a řídítka

Na závěr se ještě jednou zkontroluje správné dotažení všech důležitých šroubů. Správně by se měly všechny šrouby dotahovat na předepsaný moment, aby se nepoškodily komponenty.

Autor:


Témata: silnice

Nejčtenější

Naivní Češi v sandálech jsou v Chorvatsku pojem. Znají je i záchranáři

Milovníci hor ocení při návštěvě Makarské výstup na vrcholky Biokova.

Makarska je klenot Dalmácie, ale umí být i nebezpečná. Nádherná a unikátní příroda totiž bývá při nepříznivém počasí...

V Paříži nainstalovali nové eko-pisoáry. Nechutné, bouří se místní

Pařížané si stěžují na výrazné pisoáry bez zástěn v centru města. (13. srpna...

Paříž přišla s novým nápadem, jak ekologicky využít lidskou moč. Nové červené pisoáry se slámou uvnitř dokážou vytvořit...



Izrael postavil své první mezinárodní letiště. Teroristé zde nemají šanci

Nové letiště postavili v Negevské poušti a pojmenovali po astronautu Ramonovi a...

První letadla s turisty tady sice mají začít přistávat v zimě, ale už je hotovo. Izrael nedávno slavnostně otevřel...

Musíte sebrat odvahu a se žralokem bojovat, řekl v Rozstřelu filmař žraloků

Steve Lichtag byl hostem pořadu Rozstřel.

Na začátku srpna usmrtil českého turistu v egyptském letovisku Marsá Alam žralok. V Egyptě nejde o ojedinělý útok, za...

Slovenský šerpa napsal historický milník, na vrchol Sněžky vynesl 165,5 kila

Slovenský šerpa pokořil sedmdesát let starý rekord (18. srpna 2018).

Tři padesátiletí extrémní vynašeči dohromady na zádech odnesli čtyři metráky vody. Čekala je kamenitá cesta i dvě stě...

Další z rubriky

Po Česku jezdí sto tisíc elektrokol. Bez přilby na ně nesedejte

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Elektrokola zažívají boom, podle odhadů prodejců jich po Česku jezdí už na sto tisíc. S rychlejším kolem však roste...

Test cyklistických helem: splňují normy, při bočním pádu však neochrání

S helmou nebo bez?

Nová laboratorní metoda při testování 22 vzorků cyklistických helem odhalila, že sice splňují současnou zákonnou normu,...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL: Kategorie horských kol s pevným rámem

Test elektrokol - Hardtail MTB

V kategorii horských kol s pevným rámem testovali jezdci sedm kousků různých značek: Apache Yamka, Author Elevation,...

Najdete na iDNES.cz