Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Údolím Ostravice k chráněným peřejím

  15:35aktualizováno  15:35
Tento výlet na kole je veskrze příjemný, protože vede po proudu Ostravice, a to je téměř vždy z kopce, jak každý cyklista dobře ví. Začít můžeme v Bílé, známé rekreační obci v Beskydech. Pravda, mnohem více návštěvníků sem přijíždí v zimě na lyže, vesnička má ale svoje kouzlo i v létě.

Od dřevěného kostela Sv. Bedřicha, postaveného v norském vzoru, se vydáme z mírného kopečka po proudu Bílé Ostravice.

Kolem cesty je několik připomínek bývalé železniční trati, která sem vedla z Frýdlantu přes Ostravici. Z kamenného nádraží je dnes rekreační středisko, železniční mosty přes řeku dnes připomínají jen betonové pilíře na březích.

Když přijedeme na první rozcestí, můžeme se z mostu podívat na soutok Černé a Bílé Ostravice, obou zdrojnic stejnojmenné řeky. Ta Bílá je delší a vodnatější, a po setkání s Černou, která přitéká z údolí pod Bílým křížem, už řeka skáče přes kameny směrem ke Starým Hamrům.

Kouzelná příroda Beskyd
Jedeme stejným směrem, a když se cesta začne před námi zvedat, což dnes není nic pro nás, odbočíme doprava směrem na Jamník. Jsme uprostřed Starých Hamrů, kdysi velmi vyhledávané vesničky v jednom z nejkrásnějších údolí Beskyd.

Pamětníky asi bolí u srdce, protože bývalá sláva je v nenávratnu, přehrada vše zaplavila, ale na druhé straně nabízí novou turistickou atrakci. V nádrži je málo vody, a tak nad hladinu vystupuje starý most. Až zase pořádně zaprší, vše se vrátí k normálu, tedy jak si jej představovali koncem šedesátých let minulého století, kdy přehrada vznikla.

K pomníku Maryčky Magdonové, hrdinky Petra Bezruče, musíme sjet kousek ze svahu, a pod hřbitovem si čtením veršů můžeme chvíli odpočinout.

Další cesta vede směrem na Jamník, a tam odbočíme doleva a kopírujeme břehy vodního díla. Auta sem nesmějí, dobrá asfaltová silnice vede většinou po vrstevnici a dohromady s krásnou přírodou kolem je to cyklistická pohoda.

A to ještě na závěr přijde dlouhý sjezd na křižovatku v Masarykově údolí. Jsme na úrovni hladiny, a čeká nás ještě cesta k hrázi. Pár mírných stoupání nás nemůže rozházet, cesta je stále skvělá a auta nečadí. Hráz přehrady je z kamene, vysoká 56 metrů a v koruně dlouhá 342 metry. Při normálním stavu hladiny má vodní plocha 335 hektarů, dnes to je o pár desítek hektarů méně.

Z hráze je hezký pohled do údolí na jihu, v němž se ukrývají obě Ostravice, řeka i vesnice. Jedeme také na jih, dlouhý sjezd od hráze vyústí na křižovatce u Mazáku. Rovinka nás zavede k nádraží v Ostravici, kolem něhož je několik možností k občerstvení, třeba na parkovišti přes cestu.

O vesnici bychom mohli napsat, že je to rázovitá horská dědina, a měli bychom nepochybně pravdu. Ale když napíšeme, že je to vesnice s největším nahloučením rekreačních objektů v Beskydech, budeme mít pravdu zase, jenže trochu trpkou. Ale nic naplat, kolem chat, soukromých i podnikových, prostě musíme jet dále, a u mohutné lípy před hospodou U Tkáčů odbočíme doprava, abychom se opět potkali s přírodou.

Peřeje i koupání
Čeká nás přírodní útvar, památkově chráněný, a říká se mu lidově peřeje. Ostravice kdysi v pravěku při své cestě mělkým údolím narazila na styk dvou pevninských příkrovů, a přišla se svou troškou do mlýna, což je skoro přesné přirovnání. Výsledkem je soubor kamenných prahů a peřejí na malém prostoru. Vše je velmi dobře přehledné i přístupné, a tak si můžeme zblízka prohlédnout vrstvy měkkých hornin, vápnitých jílovců, jimiž si řeka prořezala cestu.

Pod nejvyšším prahem je zátočina s klidnou vodou, lákající k vykoupání, což může být nejlepší tečka za dnešním výletem.

Autoři: ,




Nejčtenější

V Kerkyře na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě
VIDEO: Káva a letadla nad hlavou. Pohodová atrakce na řeckém ostrově

Na Korfu je jedna z nejmenších přistávacích ranvejí v jižní Evropě. Piloti musí mít speciální výcvik, neboť z jedné strany je moře a z druhé nejvyšší hora...  celý článek

Kotelský potok pramení ve Velké Kotelní jámě nedaleko Vrbatovy boudy a táhne se...
Vodí turisty na zapomenuté stezky Krkonoš, zná cesty budařské i dřevařské

Jana Tesařová v Krkonoších rozplétá pavučinu horských pěšin, svážnic, stezek a zanikajících chodníků. Pronikla až do míst, o kterých se návštěvníkům hor ani...  celý článek

Petrova bouda v Krkonoších už zvenčí opět vypadá jako horská chalupa...
VIDEO: Krkonošská Petrovka už vypadá jako horská bouda, je pod střechou

Petrova bouda na hřebenech Krkonoš, kterou před šesti lety zničil požár, už znovu vypadá jako horská chalupa. Přes léto dostala dřevěná okna a střechu. Zima...  celý článek

Tak samozřejmě, polévání slečen v bikinách šampaňským je přesně to, o čem muži...
Ostrov bude plný sexu, drog a alkoholu, láká na svou dovolenou agentura

Neomezený sex, dvě dívky denně, vstřícný postoj k drogám, alkoholu a jídla, co hrdlo ráčí. Čarokrásné pláže, party na jachtě. Ony čtyři dny na soukromém...  celý článek

Dopravní zácpy na vjezdu do Doveru, které přístav trápily loni v létě.
Brexit ochromí dopravu přes La Manche, Dover se děsí obřích kolon

Vystoupení Británie z Evropské unie ovlivní celou řadu obchodních sfér i životy obyčejných lidí. Velké problémy očekávají provozovatelé přístavu v britském...  celý článek

Další z rubriky

Na břehu jezera Längsee. Krátké osvěžení přijde vhod a pak zase oči zapíchnout...
Mistrovská vyjížďka. Projeli jsme Korutany s olympijským vítězem

Korutany, ráj outdooru všeho druhu, jsme tentokrát pojali specificky. Naším cílem nebyly vyhlídkové vrcholy, pláže u proslulých jezer ani hluboké soutěsky....  celý článek

Ke Zvíkovu se to dá vzít po vodě. Parníky jsou na cyklisty zvyklé.
Na kole za Švejkem a starým dědou Homolkou. Super výlety v okolí Písku

Jižní Čechy jsou bezesporu krásnou krajinou, ve které hraje prim malebnost a prostota. Čekají tu na vás zurčící řeky, rybníky přeplněné kapry, prosluněné lesy...  celý článek

Specialized Roubaix Expert UDI2
Rok na silničním kole s plným komfortem. Jsou tyto novinky potřebné?

Nejmodernější silniční kolo dneška disponuje třemi zásadními vychytávkami - elektrickým řazením, hydraulickými brzdami a odpruženými řídítky. Od března jsme na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.