Učit v Británii? Děkuji, nechci

Školy v Británii se letos po vánočních prázdninách rozjíždějí jen pomalu: mnohé z nich nemají dostatek učitelů. A krize ve školství přidělává vrásky premiérovi Tonymu Blairovi. Některé obce jsou dokonce nuceny přemýšlet o zavedení čtyřdenní školní docházky, protože učitelé ve velkém počtu opouštějí školství. Noviny píší až o 400 tisících kvalifikovaných učitelů, kteří nyní pracují v jiných povoláních, protože nenašli uspokojení v pedagogické činnosti.


 A diskutuje se také o současném přístupu ke vzdělání - podle něj je cílem vychovávat děti všech stupňů nadání pospolu v jedné třídě. Učitelé musí nalézt cestu, jak v těchto poměrech připravit nadané žáky ke zkouškám a přitom udržet zájem a disciplínu jejich "rozvratnických", případně zaostalých spolužáků.

Přes veškerou snahu učitelů a značnou pozornost mnoha vlád nejsou výsledky u většiny škol valné. Jeden kontrolní úřad nedávno "s uspokojením" konstatoval, že 70 % čtrnáctiletých žáků umělo vypočítat, kolik je 37 násobeno deseti. Mimochodem: nejlépe kvalifikovaní učitelé odešli podle britského tisku ze škol, aby se stali poradci vlády v její snaze vyřešit problémy školství. Největší nouze o učitele je na jihu Anglie, v okolí Londýna, kde učitelské platy jen těžko uhradí náklady za bydlení.

Paul Lincoln, ředitel školského úřadu v hrabství Essex na jihovýchodě Anglie, uvádí: "Musíme stále více hledat dočasné učitele, které nám dodávají agentury: často to jsou učitelé, kteří vystudovali v zámoří a jejich kvalifikace neodpovídají kvalifikacím vyžadovaným v Británii." John Wells, ředitel školy ve Swindonu, plánuje volná odpoledne pro žáky, protože přes vytrvalé inzerování v novinách a na internetu se nikdo nepřihlásil, aby vyučoval angličtinu, matematiku, fyziku a technologii na jeho škole. Některé obce se obracejí k důchodcům a školním inspektorům, aby zaskočili v této kritické době.

Zájem o místa na středních školách je - dle posledních výzkumů - nejnižší za posledních deset let; zatímco přihlášky na učitelské ústavy pro obecné školy poklesly od minulého roku o sedmnáct procent. Vláda se snaží přilákat nové rekruty nabídkou platů studentům v posledním roce studia a bonusy (přezdívá se jim "zlatá pouta") ve výši čtyř tisíc liber (v přepočtu 240 tisíc korun) novým učitelům, kteří vydrží učit tři roky na školách, jež měly špatné výsledky. Ministerstvo školství také plánuje přilákat učitelky, které opustily školství, aby se věnovaly výchově svých dětí, a nabízí jim 150 liber (v přepočtu devět tisíc korun) týdně a placený kurs k osvěžení znalostí nutných k návratu do povolání. Ve vnitřním Londýně 65 % ředitelských míst muselo být nabízeno několikrát, protože inzeráty nenašly zájemce. Ředitelské platy proto stoupají, běžné jsou 50-60 tisíc liber (v přepočtu 3-3 ,6 milionu korun), nejvíce je placen Michael Murphy, ředitel školy v Greenwichi, bere asi 5,5 milionů korun. Mike Tomlison, předseda školního inspektorátu Ofsted, poukazuje v souvislosti s tím i na nesrovnalosti ve výši vládních dotací, které jsou zeměpisně rozdílné: na severu jsou například mnohem menší než v Londýně. Ministryně školství Estelle Morrisová přiznává, že vláda se musí potýkat s mnoha velkými problémy, doufá však, že nové návrhy přilákají jak kvalifikované učitele, tak nové zájemce o práci ve školství. Tony Blair, který připravuje půdu k jarním volbám, nesmí zapomenout, že v roce 1997 labouristi byli zvoleni pod heslem "Vzdělávání, vzdělávání, vzdělávání". Voliči již nyní dávají najevo, že se budou ptát, kolik za ty čtyři roky labouristi pro vzdělání učinili.